طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی ساده و خوشمزه

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

سالاد الویه گرچه در اصل یک غذای ایرانی نیست، با این حال از جمله پدیده‌هایی است که با ورودش به ایران، بنا به ذائقه مردمانش بومی‌سازی شده و دیگر شباهت چندانی به سالاد الیویه که مرحوم لوسین الیویه نخستین بار در مسکو ابداع کرد، ندارد! سالاد الویه را می‌توانید با مرغ و هویج نیز امتحان کنید یا حتی به عنوان یک غذای ساده و آسان یا حتی به صورت سالاد الویه گیاهی تهیه کنید. در این مطلب با طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی آشنا می‌شوید.

مواد لازم برای طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

  • سیب‌زمینی بزرگ ۴ عدد
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • تخم‌مرغ ۳ عدد
  • نخودفرنگی ۲۰۰ گرم
  • پیاز کوچک ۱ عدد
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • خیارشور ۲۵۰ گرم
  • سس مایونز ۴ قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده ۱ قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

۱. پختن مواد اولیه سالاد الویه

اولین مرحله برای درست کردن یک سالاد الویه با مرغ خانگی، پختن مواد اولیه است. برای این کار، یک قابلمه با اندازه مناسب انتخاب کنید. سیب‌زمینی‌ها را خوب و ترجیحا با یک اسکاچ زبر بشویید تا هیچ‌گونه گل و لکه‌ای روی پوستشان باقی نماند. سپس سیب‌زمینی‌ها را به همراه تخم‌مرغ‌ها و هویج‌های پوست‌کنده روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بپزند.

مواد اولیه سالاد الویه

در یک قابلمه دیگر، سینه مرغ را هم به همراه ۱ عدد پیاز کوچک و کمی نمک و فلفل بپزید. همچنین چنانچه از کنسرو نخودفرنگی آماده استفاده نمی‌کنید، یک ظرف کوچک دیگر، نخودفرنگی‌ها را هم روی حرارت گذاشته و اجازه بدهید تا بپزند و نرم شوند.

طرز تهیه سالاد الویه

۲. خرد کردن مواد سالاد الویه

پس از گذشت زمان لازم و پخته شدن مواد اولیه، آن‌ها را از روی حرارت بردارید. ابتدا سینه‌های مرغ را به صورت ریش‌ریش خرد کنید. می‌توانید آب مرغ باقیمانده را در فریزر گذاشته و برای طعم دادن به غذاهای دیگر، از آن استفاده کنید.

بهترین روش برای امتحان کردن اینکه سیب‌زمینی‌ها خوب پخته‌اند یا نه، استفاده از چنگال است. یک چنگال را تا مغز سیب‌زمینی‌ها فرو کنید. اگر چنگال به راحتی در آن فرو رفت، نشانه این است که سیب‌زمینی‌های شما به خوبی پخته‌اند. در غیر این صورت، لازم است زمان بیشتری را برای پختن سیب‌زمینی‌ها در نظر بگیرید.

ترکیب مواد سالاد الویه

سیب‌زمینی‌های پخته شده را تا زمانی که هنوز گرم هستند، پوست بکنید. تخم‌مرغ‌ها را هم بلافاصله بعد از برداشتن از روی حرارت، در یک ظرف آب سرد بیندازید تا هم زرده‌شان به رنگ زرد باقی بماند و هم راحت‌تر پوست کنده شوند.

سیب‌زمینی‌ها و تخم‌مرغ‌ها را با رنده درشت، رنده کنید. هویج‌ها و خیارشورها را هم به صورت ریز خرد کنید. سپس تمام مواد را در یک کاسه بزرگ بریزید.

۳. درست کردن سس سالاد الویه

در این مرحله از طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی باید برای درست کردن سس مخصوص سالاد الویه، سس مایونز را با ماست چکیده، آب‌لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه) و نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. می‌توانید ۱ قاشق روغن زیتون بدون بو هم به این ترکیب اضافه کنید. مخلوطتان را خوب هم بزنید. سپس سس تهیه شده را با بقیه مواد ترکیب کنید. سالاد الویه با مرغ خانگی شما آماده است. می‌توانید روی سالاد الویه خود را با هویج، نخودفرنگی و گوجه‌فرنگی تزیین کنید.

تزیین سالاد الویه

سوالات متداول در طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

سالاد الویه یکی از آسان‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در کمترین زمان ممکن تهیه کرده و از آن لذت ببرید. حتی می‌توانید سالاد الویه با مرغ و هویج را در مقادیر زیاد، مثلا برای ۱۰ نفر، تهیه کرده و در مهمانی‌های غیررسمی و جشن تولدها، با این ساندویچ خوشمزه از مهمانانتان پذیرایی کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص طرز تهیه سالاد الویه با مرغ خانگی پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه سالاد الویه ساده بدون مرغ چیست؟

برای طرز تهیه سالاد الویه بدون مرغ، فقط کافی است مرغ را از ترکیب بالا حذف کرده و بقیه مراحل را به ترتیب ذکر شده، ادامه بدهید.

طرز تهیه سالاد الویه با کالباس چیست؟

برای تهیه سالاد الویه، به جای مرغ می‌توانید از کالباس گوشت یا مرغ استفاده کنید. کالباس‌ها را به صورت مکعبی خرد کرده و با سایر مواد ترکیب کنید.

سس مخصوص سالاد الویه چیست؟

سالاد الویه با سس مایونز تهیه می‌شود. با این حال چنانچه رژیم غذایی خاصی دارید، می‌توانید از مقدار سس مایونز کاسته و از ماست بیشتری استفاده کنید، یا سس ماست رژیمی و کم‌کالری را تهیه کنید.

دیدگاه ها