طرز تهیه سالاد الویه مجلسی خوشمزه با کالباس و مرغ بهتر از رستوران

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ماهیت سالاد روسی و اوکراینی این است که می‌توانید آن را با ترکیبات مختلف امتحان کنید تا بتوانید نسخه منحصر به فرد خودتان را کشف کنید. طرز تهیه سالاد الویه مجلسی هم از این ویژگی جدا نیست. این بار ما دو نسخه تهیه سالاد الویه مجلسی با مرغ و کالباس را آموزش می‌دهیم تا سالاد الویه مجلسی خود را با طعمی متمایز و خوشمزه برای جشن‌ها و دورهمی‌ها آماده کنید. در این مقاله پس از دستور تهیه این سالاد خوشمزه با مرغ و کالباس به صورت قدم به قدم، به سراغ نکاتی رفتیم که می‌تواند طعم و نحوه سرو آن را به یاد ماندنی کند. نکته مهم این است که برای طرز تهیه سالاد الویه با مرغ و هویج برای ۲۰ نفر نیاز به مواد اولیه زیر دارید.

مواد لازم برای سالاد الویه مجلسی با مرغ

  • سینه مرغ ۴ عدد متوسط
  • سیب زمینی ۶ عدد
  • هویج ۶ عدد
  • نخود فرنگی ۴ فنجان
  • تخم مرغ ۱۰ عدد
  • شوید ۱/۲ فنجان
  • پیاز زرد ۲ عدد
  • سس مایونز ۲ فنجان
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل ۱/۲ قاشق چایخوری
  • خیارشور ۲۴ عدد

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با مرغ

۱. آماده کردن مرغ

پخت مرغ برای سالاد الویه

سینه‌های مرغ را داخل قابلمه بگذارید. مقداری آب در قابلمه بریزید تا روی مرغ‌ها را بپوشاند. یک قاشق چایخوری نمک اضافه به آن کنید و بگذارید بجوشد. بعد از آنکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید که بپزد.

بعد از این‌که مرغ پخته شد آن را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید خنک شود سپس به صورت مکعبی آن را برش بزنید و داخل کاسه بزرگی بریزید.

۲. آماده کردن هویج و سیب زمینی

پخت هویج و سیب زمینی سالاد الویه

هویج و سیب زمینی را به قطعه‌های مکعبی کوچکی ریز کنید. سپس، هویج و سیب زمینی خرد شده را در قابلمه بریزید و داخل آن آب بریزید تا کامل روی آن را بپوشاند. سپس یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد. پس از آنکه نرم شد، در قابلمه را باز بگذارید تا آب آن خشک شود. سپس با آب سرد هویج و سیب زمینی را آبکشی کنید. آب اضافی آن را می‌توانید با دستمال کاغذی بگیرید و به داخل کاسه بزرگی که مرغ را در آن ریختید، منتقل کنید.

۳. مخلوط کردن مواد اولیه

مخلوط کردن مواد سالاد الویه

بقیه مواد اولیه یعنی ۲ فنجان کنسرو نخود فرنگی، ۵ عدد تخم مرغ آبپز و خرد شده، ۱۲ عدد خیار شور خرد شده، پیاز ریز خرد شده، ۱/۴ فنجان شوید تازه، سس مایونز، نمک و فلفل را به کاسه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۴. تزئین کردن سالاد

در طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با تزئین می‌توانید داخل کاسه گردی را با سلفون بپوشانید و با سالاد پر کنید. سپس، کاسه را روی یک بشقاب برگردانید و سلفون را جدا کنید. برای تزئین روی آن از شوید، نعنا، نخود فرنگی و ذرت می‌توانید استفاده کنید. البته این روش سرو نکاتی دارد که در انتهای مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم.


مواد لازم در طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با مرغ

  • کالباس ۴۵۰ گرم
  • سیب‌زمینی ۳ عدد
  • هویج ۴ عدد
  • نخود فرنگی ۲ فنجان
  • تخم مرغ آبپز ۵ عدد
  • خیارشور ۵ عدد
  • پیازچه ۱/۳ فنجان
  • شوید ۱/۴ فنجان
  • سس مایونز یک فنجان
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با کالباس

۱. آماده کردن سیب زمینی و هویج

در این روش هم ابتدا سیب زمینی‌ها و هویج‌ها را بدون آن که خرد کنید حدود ۳۰ دقیقه بپزید. با چاقو امتحان کنید، اگر آنقدر نرم بود که سوراخ شد، قابلمه را از روی گاز بردارید. حواستان باشد که خیلی نرم نشوند.

۲. آبپز کردن تخم‌مرغ‌ها

در قابلمه جداگانه‌ای تخم مرغ‌ها را در آب سرد و نمک بریزید. بگذارید به جوش آید، سپس آن را خاموش کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی همان شعله با درب بسته بپزد. باید تخم مرغ‌ها کاملا سفت شوند. سپس، آنها را در آب سرد بیاندازید تا خنک شود. توجه داشته باشید که تخم مرغ سالم باشد.

۳. پوست کندن مواد پخته شده

قبل از خرد کردن سیب زمینی، هویج و تخم مرغ‌ها اجازه دهید که خوب در دمای اتاق خنک شوند. سیب زمینی و هویج پخته شده را با یک چاقوی کوچک پوست بگیرید.

اگر هویج را به طول، برش بزنید و دور هویج را به صورت دایره‌ای پوست بگیرید، پوست کردن هویج راحت‌تر است.

۴. خرد کردن مواد آماده شده

کالباس، سیب زمینی، هویج، خیار شور و تخم مرغ را به اندازه مساوی (اندازه نخود) خرد کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید برای خوشمزه و سالم‌تر شدن طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با کالباس خودتان در منزل، کالباس خانگی را تهیه و در دستور این سالاد استفاده کنید.

۵. مخلوط کردن مواد

سیب زمینی، هویج، خیارشور، تخم مرغ، پیاز سبز، شوید و مایونز را با هم مخلوط کنید. سس مایونز، نمک و فلفل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

۶. اضافه کردن نخود فرنگی

در این مرحله از طرز تهیه سالاد الویه مجلسی، نوبت اضافه کردن نخود فرنگی پخته شده یا کنسرو شده می‌رسد. نخودفرنگی‌ها را در آخر باید اضافه کرد تا له نشوند.

۷. سرو سالاد الویه

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد الویه مجلسی می‌توانید آن را برای سرو آماده کنید. اگر بخواهید به صورت ساندویچ از مهمانان خود پذیرایی کنید، می‌توانید از نان ساندویچی یا لواش استفاده کنید و داخل آن را با سالاد پر کنید.

نکاتی برای خوشمزه شدن سالاد الویه مجلسی و زیباتر سرو کردن آن

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی

در ادامه نکات طلایی در طرز تهیه سالاد الویه مجلسی را با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید با ظاهر و طعم مورد علاقه خود آن را سرو کنید.

سرو سالاد به صورت قالبی

اگر می‌خواهید سالاد را به صورت قالبی سرو کنید، ابتدا داخل قالب مورد نظرتان را با کمی آب مرطوب کنید سپس یک کیسه فریزر یا سلفون داخل آن قرار دهید. بعد سالاد را داخل قالب بریزید و با پشت قاشق خوب فشار دهید تا تمامی حفره‌های قالب پر شود. در پایان سالاد را حداقل دو ساعت در یخچال بگذارید تا فرم بگیرد. سپس، قالب را در بشقاب مناسبی برگردانید و به آرامی پلاستیک فریزر یا سلفون را بردارید.

استفاده از سوسیس به جای مرغ در سالاد الویه

اگر می‌خواهید سالاد الویه را بدون مرغ درست کنید، به جای آن ۲۵۰ گرم سوسیس به مواد اضافه کنید. سوسیس نیازی به پختن ندارد، فقط باید آن را به قطعات کوچک خرد کنید و به سایر مواد سالاد اضافه کنید.

سالاد الویه بدون مرغ برای گیاهخواران

مرغ طعم بسیار خوبی به سالاد می‌دهد، اما اگر می‌خواهید مرغ را از این سالاد حذف کنید، می‌توانید آن را با ژامبون و سوسیس جایگزین کنید. البته، اگر گیاه خوار هستید، به جای استفاده از مرغ می‌توانید از سبزیجات دیگری مانند قارچ و فلفل دلمه‌ای به صورت تفت داده شده در سالاد خود استفاده کنید.

استفاده از سس سالاد کم نمک

نکته‌ای که در تهیه این سالاد باید به آن توجه کنید این است که هنگام تهیه سس از زیاد از نمک استفاده نکنید. چون مواد سالاد را با نمک پخته‌ایم و در تهیه این سالاد از خیارشور هم استفاده می‌کنیم، باید مراقب باشیم که سالاد، شور نشود.

سرو سالاد الویه به صورت فینگر فود

این فینگر فود یکی از معروف ترین فینگر فودهای ایرانی به شمار می‌رود که با دستورات و فرم‌های مختلف تهیه می‌شود. می‌توانید سالاد الویه را به شکل توپک‌های کوچکی در آوردید و در مخلوط گردو خردشده، شوید و جعفری بغتانید.

استفاده از سبزیجات برای تزئین سالاد الویه

این سالاد به طور کلی با مواد به کار رفته در آن و همچنین با گوجه فرنگی تازه، زیتون و سبزیجات تزئین می‌شود. به خصوص با تخم مرغ و هویج می‌توان به آن ظاهر جدیدی داد. سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، جعفری و شوید، فضای زیادی برای خلاقیت دارند.

نگهداری سالاد الویه در فریزر، آری یا خیر!

این سالاد خوب یخ نمی‌زند. چون سالاد الویه مقداری سس مایونز دارد و این سس یخ نمی‌زند بهتر است فریز نشود. همچنین، سیب زمینی حاوی نشاسته است و در هنگام یخ زدن بافتش تغییر می‌کند بنابراین سالاد الویه را در کمتر از ۲ روز مصرف کنید.

دیدگاه ها