طرز تهیه دلمه بادمجان با مرغ خوشمزه و مجلسی

آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بادمجان، این یار خوش‌طعم و پر خاصیت، در کنار مرغ، منبع پروتئین و سلامتی و البته زوجی بی‌نظیر برای خلق غذایی به نام دلمه بادمجان با مرغ هستند. این غذای اصیل ایرانی، با ظاهری دل‌ربا و طعمی بی‌نظیر، زینت‌بخش سفره‌های تابستانی شما خواهد بود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ انگور و البته طرز تهیه دلمه بادمجان ساده را به روش‌های مختلف مرور کرده بودیم و در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه دلمه بادمجان با مرغ را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان با مرغ

  • بادمجان ۶ عدد
  • پیاز ۲-۳ عدد
  • لپه به مقدار لازم
  • برنج به مقدار لازم
  • سبزی دلمه یک پیمانه
  • مرغ چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم
  • رب گوجه ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه بادمجان با مرغ

۱. آماده کردن و پختن مواد

پخت برنج برای تهیه دلمه

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان با مرغ این است که مواد لازم برای تهیه داخل این دلمه را آماده کنید. برای این کار برنج را آبکش کنید، لپه را که از قبل خیسانده‌اید با مقداری آب بپزید. لازم نیست لپه کاملا بپزد بلکه نیم‌پز هم باشد کافی است. هم‌زمان که مواد داخل دلمه جدا جدا می‌پزند، بهترین زمان است که داخل بادمجان را خالی کنید. برای این کار سر بادمجان را ببرید و بعد داخل آن را با قاشق به آرامی خارج کنید.

۲. مخلوط کردن گوشت مرغ و سبزی دلمه

مخلوط سبزی دلمه و گوشت مرغ

اکنون که مواد دلمه پخته‌اند در یک قابلمه مناسب مقداری پیاز را تفت دهید بعد گوشت مرغ چرخ‌کرده را اضافه کرده و خوب تفت دهید. درست مثل کاری که زمان تهیه دلمه با گوشت چرخ‌کرده انجام می‌دهید. در نهایت هم وقتی رنگ گوشت عوض شد، نوبت آن است که سبزی دلمه را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

۳. تهیه سس رب برای پخت دلمه

تهیه سس رب برای تهیه دلمه بادمجان با مرغ

در این مرحله ابتدا یک پیاز را ریز خرد کرده یا رنده کنید و در قابلمه مناسبی که قرار است دلمه را در آن بپزید بریزید و تفت دهید کمی که رنگش عوض شد، رب گوجه را آماده کنید و هم بزنید تا خامی آن گرفته شود بعد آب مورد نیاز برای پخت دلمه را اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا به جوش آید.

۴. تهیه مخلوط داخل دلمه بادمجان

هم زمان که مخلوط رب و آب در حال آماده شدن هستند، زمان آن است که مایه داخل دلمه بادمجان را آماده کنید. برای این کار برنج آبکش شده، لپه نیم‌پز شده و نمک، فلفل و ادویه مورد نیاز را به مخلوط سبزی دلمه و مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

۵. پخت دلمه

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان با مرغ زمان آن رسیده که داخل بادمجان را با مواد دلمه پر کنید و بعد درش را ببندید و داخل قابلمه مایه ربی که البته از روی گاز برداشته‌اید و کمی خنک شده بگذارید. وقتی تمام بادمجان‌ها را با مواد پر کردید و داخل قابلمه گذاشتید مقداری زعفران آب شده داخل قابلمه بریزید و در قابلمه را ببندید تا دلمه شما با حرارت کم، رفته‌رفته بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه بادمجان

تهیه و پخت دلمه بادمجان هنری است که با کمی صبر، دقت و البته مدنظر قرار دادن نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن کامل‌تر خواهد بود.

مرغ مناسب برای تهیه دلمه بادمجان

برای تهیه دلمه بادمجان با مرغ می‌توانید از مرغ پخته شده ریش‌ریش شده یا سینه مرغ چرخ‌کرده در این غذا استفاده کنید.

سبزی‌های سبزی دلمه

سبزی دلمه شامل جعفری، گشنیز، شوید و نعنا است. می‌توانید از هر کدام از این سبزی‌ها به صورت جداگانه یا مخلوط با هم استفاده کنید.

انتخاب بادمجان برای دلمه

بهترین بادمجان برای تهیه دلمه، بادمجان دلمه‌ای است اما اگر به این بادمجان دسترسی ندارید، بادمجان قلمی هم برای دلمه مناسب است البته می‌توانید در این حالت بادمجان را از وسط نصف کنید و داخل هر قسمت را خالی کنید و به صورت مجزا بپزید.

تهیه انواع سس برای پخت دلمه بادمجان

دلمه را می‌توانید با سس‌های مختلف بپزید. اما رایج‌ترین سس برای تهیه دلمه بادمجان استفاده از رب گوجه و ترکیب آن با آب و آبلیموست اما اگر دوست دارید دلمه شما کمی ترش‌تر باشد می‌توانید مقداری رب انار هم اضافه کنید. اما روش‌های مختلف تهیه سس دلمه را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

تهیه دلمه با سبزیجات مختلف

معمولا تا اسم دلمه می‌آید هم یاد دلمه برگ مو می‌افتند که ما قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی یا حتی دلمه برگ مو با مرغ و حتی طرز تهیه دلمه با چاشنی انار را مرور کرده بودیم.

اما می‌توانید به جای برگ انگور از گوجه، سیب زمینی یا حتی فلفل دلمه‌‎ای و هم کلم استفاده کنید. روش‌های تهیه برخی از این دلمه‌ها را می‌توانید در کتاب کاله آمده است:

دیدگاه ها