طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه – دستور پخت خوشمزه و آسان

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دلمه‌ای رنگارنگ و خوشمزه با ترکیب بادمجان، فلفل و گوجه که عطر و بوی آن، سفره‌هایتان را در گرمای تابستان، به ضیافتی بی‌نظیر تبدیل می‌کند در کنار برنج و گوشت معطر، ترکیبی بی‌نظیر است که می‌تواند دل و جان همه را تسخیر کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو و طرز تهیه دلمه بادمجان و طرز تهیه دلمه فلفل را جداگانه مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه

  • بادمجان ۲-۳ عدد
  • فلفل دلمه ای ۳ عدد
  • گوجه ۴-۵ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • برنج ۱/۵ فنجان
  • لپه ۳/۴ فنجان
  • پیاز ۲-۳ عدد
  • سبزی دلمه به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل از هر کدام یک قاشق چای‌خوری
  • سبزی دلمه ۴۵۰ گرم

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه

۱. آماده کردن مواد

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه این است که این مواد را خوب بشویید، سرشان را بکنید و بعد داخلشان را خالی کنید. هم‌زمان برنج را آبکش کرده و لپه که از شب قبل خیس خورده را با مقداری آب بپزید.

نکته: اگر وقت کافی ندارید می‌توانید از برنج نیم‌پز یا لپه پخته شده در مواد دلمه استفاده کنید.

نکته: برای اینکه دلمه‌ها ظاهری زیباتر داشته باشند می‌توانید از فلفل دلمه‌ای‌های رنگی مختلف استفاده کنید.

۲. تهیه مایه میانی دلمه

اکنون ابتدا ۲ عدد پیاز را خرد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز کمی نرم شد گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند. بعد نمک، فلفل و ادویه مورد نیاز را اضافه کنید و هم بزنید در نهایت هم به ترتیب لپه، برنج و سبزی دلمه را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند.

نکته: سبزی دلمه شامل جعفری، گشنیز، شوید، مرزه، نعناع و ریحان است. البته در نقاط مختلف ایران ممکن است در هر شهر یا منطقه‌ای از کشور، ترکیبات خاص خود را داشته باشد.

۳. تهیه سس دلمه

تهیه سس دلمه

در این مرحله زمان آن رسیده که یک پیاز باقی مانده را هم خرد کنید و با روغن تفت دهید تا کاملا سبک شود بعد رب گوجه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا کاملا بوی خامی آن گرفته شود. در نهایت هم پوره گوجه را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید وقتی پوره کمی پخت آب را اضافه کنید و اجازه دهید سس چند جوش بزند.

۴. پخت دلمه

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان و گوجه و فلفل زمان آن است که داخل این سبزیجات را با مایه دلمه پر کنید و درشان را ببندید و در قابلمه مدنظرتان بچینید و در نهایت هم سس را به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه‌ها با حرارت کم حداقل به مدت یک تا یک‌ساعت‌ونیم‌ بپزند.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه

تهیه و پخت دلمه چه پخت دلمه برگ مو باشد چه تهیه دلمه بادمجان یا حتی پخت دلمه فلفل دلمه و یا حتی ترکیبی از همه، کار ساده‌ای است فقط کافی است حوصله به خرج دهید و نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم به درستی بدانید.

خوش‌‎طعم و عطر شدن دلمه

برای اینکه دلمه‌های شما خوش طعم‌تر شوند می‌توانید از زعفران دم‌کرده، آبلیمو و یا رب انار هم در سس دلمه استفاده کنید. البته می‌توانید از روش‌های مختلف تهیه سس دلمه هم استفاده کنید. طرز تهیه انواع سس دلمه را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

ضمنا اگر دوست دارید دلمه شما خوش‌عطرتر باشد، می‌توانید از ادویه‌های مختلفی مانند دارچین، زنجبیل، هل و غیره استفاده کنید.

دلمه رژیمی یا گیاهی

برای تهیه دلمه به شکل رژیمی می‌توانید از گوشت کم چرب یا مرغ چرخ‌کرده استفاده کنید. البته اگر دوست دارید دلمه شما گیاهی باشد باید گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده را حذف کنید.

وا نرفتن دلمه

برای اینکه دلمه‌ها وا نروند می‌توانید از خلال دندان برای ثابت نگه داشتن آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاه ها