طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور به ساده ترین روش

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور
آسان
4-6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

دلمه یک غذای سنتی ایرانی است که سابقه ایجاد آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. تهیه دلمه در ایران، عراق، سوریه، ترکیه، یونان و آذربایجان رایج است. با وجود این‌که همه این کشورها در دلمه مشترک هستند، اما هر کدام دستور پخت و مواد مخصوص به خود را دارند. قبلا در کتاب کاله حتی برایتان طرز تهیه دلمه اصفهانی و دلمه برگ مو ترکیه‌ای را بررسی کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه این غذا را به شکل ساده مرور کنیم. بنابراین همراه ما باشید تا طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور را فرا بگیرید.

مواد لازم برای تهیه دلمه ساده خانگی

  • برگ انگور به مقدار لازم
  • برنج ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
  • لپه به مقدار لازم
  • پیاز ۱ عدد
  • سبزی دلمه ۱ فنجان
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق
  • آبلیمو نصف فنجان
  • آب ۱/۵ فنجان

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

۱. آماده کردن مخلوط اولیه دلمه

تهیه پیاز و گوشت برای تهیه دلمه ساده خانگی

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور این است که پیاز را خلالی کرده و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. نمک و فلفل بزنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود تا کاملا رنگش قهوه‌ای شود. سبزی دلمه را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

۲. پخت برنج و اضافه کردن آن به مخلوط دلمه

برنج را با ۳ فنجان آب و مقداری نمک کته کنید وقتی آبش کامل بخار شد آن را به ترکیب گوشت و سبزیجات اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را در ۴ قاشق غذاخوری آب داغ رقیق کرده و به مخلوط اضافه کنید. چاشنی را تنظیم کنید و بگذارید چند دقیقه بیشتر بپزد تا تمام آب آن تبخیر شود. جزییات کته کردن برنج را در کتاب کاله بخوانید.

۳. پیچیدن دلمه

طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

حالا، برگ انگور را که خوب در آب داغ خیس خورده و نرم شده بردارید و یک قاشق غذاخوری از مخلوط گوشت و برنج را روی برگ قرار دهید. برگ را بپیچید و کناره‌ها را خوب ببندید تا مخلوط برنج از برگ بیرون نریزد.

۴. پختن دلمه ساده

پختن دلمه ساده خانگی
آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور این است که آب لیمو را با آب مخلوط کرده و نمک بزنید. روی دلمه‌ها بریزید و اجازه دهید دلمه به مدت یک ساعت با حرارت کم بپزد. نصف دیگر آب نمک را در نیم ساعت پایانی بریزید تا دلمه خوب بپزد.

نکات تکمیلی در طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

پختن دلمه یک یوگای عالی است چون پیچیدن آن نیاز به دقت و تمرکز دارد. پس اگر دوست دارید ذهن‌تان آرام شود حتما با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های تهیه دلمه برگ انگور به ذهن و روحتان آرامش هدیه کنید و برای عزیزانتان یک وعده غذایی سالم و خوشمزه بپزید.

چاشنی یا سس برای پخت دلمه برگ مو

برای چاشنی دلمه می‌توانید از رب استفاده کنید درست مثل آن‌چه ما به شما آموزش دادیم. اما لازم نیست محدود باشید، اگر دوست دارید می‌توانید به جای رب گوجه از رب انار استفاده کنید. یا ترکیب شکر و سرکه و حتی رب انار را برای طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور استفاده کنید. زعفران دم کرده هم یک گزینه بسیار خوب برای طعم‌دار کردن دلمه است. حتی می‌توانید از آلو بخارا یا گوجه سبز و حتی غوره هم برای طعم‌دار کردن این غذا استفاده کنید.

نحوه پخت برنج و لپه برای تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

در این رسپی، ما برنج را کته کردیم در حدی که آبش تبخیر شد به عبارتی نیم پز کردیم. اما معمولا برنج دلمه را آبکش می‌کنند. اما برای سرعت بخشیدن به تهیه این غذا و تهیه آن ما برنج را کته کردیم. در خصوص لپه هم می‌توانید آن را نیم پز کنید یا کاملا بپزید.

دیدگاه ها