طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی اصیل و خوشمزه + فوت و فن ها

طرز تهیه دلمه اصفهانی اصیل
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دلمه غذایی است که تقریبا در اکثر کشورهای خاورمیانه با عناوین مشابه پخته می‌شود. اما تنوع این غذا حتی در ایران هم از شهر به شهر متفاوت است قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی را مرور کرده بودیم و اینجا طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم جهت تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

  • برگ انگور ۶۰ عدد
  • برنج ۲ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۱٫۵ پیمانه
  • لپه ۱ پیمانه
  • سبزی دلمه ۱ پیمانه
  • کشمش نصف پیمانه
  • خرما نصف پیمانه
  • آب لیمو نصف پیمانه
  • شکر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

۱. آماده کردن برگ‌های انگور

خیساندن برگ انگور برای تهیه دلمه اصفهانی

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی این است که برگ انگورها را آماده کنید. برای این کار برگ‌ها را خوب بشویید و بعد برای آن‌که نرم شوند در مقداری آب جوش بگذارید تا نرم شوند. بعد از مدتی که رنگ برگ انگور کمی عوض شد آب اضافه را خارج کنید و برگ‌ها را در سبد بگذارید.

۲. آماده کردن برنج و لپه

درست مثل طرز تهیه دلمه برگ انگور ساده یکی از اولین کارها برای تهیه دلمه این است که برنج و لپه را بپزید. برای این کار برنج را آبکش کنید و لپه‌ها را با مقداری آب بپزید. فقط حواستان باشد برنج را بعد از آبکش نیازی نیست دم کنید. طرز تهیه برنج آبکش را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۳. آماده کردن مواد میانی دلمه اصفهانی

آماده کردن مواد میانی داخل دلمه

حالا و در این مرحله نوبت آن رسیده که مواد میانی دلمه اصفهانی را آماده کنید. برای این کار پیاز را خرد کرده در روغن سرخ کنید بعد کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. وقتی پیاز سبک شد و به رنگ طلایی در آمد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید بعد که گوشت مقداری سرخ شد کشمش و خرمایی که هسته آن را خارج کرده‌اید را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید سپس به ترتیب برنج، سبزی دلمه و لپه را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. مایه میانی دلمه شما آماده است.

۴. آماده کردن سس یا چاشنی دلمه اصفهانی

تهیه چاشنی برای دلمه اصفهانی

بعد از این که مواد میانی آماده شد، باید چاشنی دلمه را آماده کنید برای سس دلمه اصفهانی باید آب، آب لیمو و شکر را با هم مخلوط کنید تا شکر کاملا باز شود.

۵. پیچیدن و پختن دلمه‌های اصفهانی

طرز تهیه دلمه اصفهانی

آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه اصفهانی این است که برگ‌های انگور را بپیچید. برای این کار یک برگ انگور را صاف پهن کنید و مقداری از مایه را داخلش بریزید بعد دلمه را یا به شکل بقچه یا به شکل لوله‌ای بپیچید و در قابلمه مناسب بچینید. بهترین روش‌های پیچیدن دلمه را در طرز تهیه دلمه برگ مو ببنید. سپس سس یا چاشنی را روی دلمه‌ها بریزید. بعد روی دلمه‌ها یک ظرف سنگین بگذارید تا باز نشوند. در نهایت در قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه با دمای متوسط به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه

طرز تهیه دلمه اصفهانی

همان‌طور که خواندید طرز تهیه دلمه اصفهانی هم مثل تمام دلمه‌های دیگر مانند طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی کاری است که حوصله می‌خواهد اما نکات و فوت و فن دلمه برگ مو را بهتر است با دقت رعایت کنید.

استفاده از رب انار برای چاشنی دلمه

چاشنی که دلمه در آن پخته می‌شود نقش موثری در عطر و طعم این غذا دارد. اگر دوست دارید غذایتان خیلی شیرین نباشد، می‌توانید شکر را حذف کنید و به جای آن رب انار استفاده کنید. در دستور تهیه دلمه با چاشنی رب انار توضیحات کاملی در مورد تهیه چاشنی رب انار آمده است. به این ترتیب دلمه ملس خواهید داشت.

تهیه دلمه گیاهی یا بدون گوشت قرمز

اگر گیاهخوار هستید یا منع مصرف گوشت قرمز دارید می‌‎توانید به راحتی گوشت این غذا را حذف کنید. طرز تهیه دلمه ترکیه‌ای کاملا گیاهی است می‌توانید آن را امتحان کنید. یا حتی از گوشت مرغ استفاده کنید. طرز تهیه دلمه برگ مو با گوشت مرغ را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها