طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار حرفه ای با همه ترفندها

طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی حلزونی مغزدار یکی ار خوشمزه‌ترین شیرینی‌های بندر ترکمن به حساب می‌آید که آن را به نام کلوچه حلزونی هم می‌شناسند. این شیرینی رولی بیشتر برای پذیرایی در جشن‌ها و اعیاد از آن استفاده می‌شود. این شیرینی خوشمزه را بسیار سریع و در کمتر از ۱۵ دقیقه در منزل با همه ترفندهایش می‌توانید برای خود درست کنید. شیرینی حلزونی را به روش‌‌های مختلفی به صورت دارچینی، کرم‌دار و بدون فر برای پذیرایی از عزیزان‌تان می‌توانید تهیه کنید. این شیرینی خوشمزه ظاهری شبیه به رول دارچینی دارد که به همراه چای یا قهوه می‌توانید آن را سرو کنید. در ادامه مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار را بخوانید و در روزهای تعطیل برای اعضای خانواده‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی حلزونی مغزدار

  • آرد ۵۰۰ گرم
  • فندق پودرشده ۳۰۰ گرم
  • شیر ۲۵۰ میلی‌لیتر
  • شکر ۲۳۰ گرم
  • کره ۸۰ گرم
  • مایه خمیر یک قاشق غذاخوری
  • وانیل به مقدار لازم
  • عسل به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار

۱. خمیر شیرینی را آماده کنید

مراحل آماده کردن خمیر در طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار باید همانند طرز تهیه کیک ساده تمامی مواد، قبل از پخت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار بگیرند. سپس مقدار آرد گفته‌شده را دو تا سه بار الک کنید تا یک‌دست شود. حال یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن آرد الک‌شده، مایه خمیر، نمک، ۸۰ گرم از شکر، شیر ولرم و کره نرم‌شده را بریزید و با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. خمیری که در انتها به دست می‌آید باید صاف، یکدست و براق باشد. در نهایت روی کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید تا برای ۴۵ دقیقه کامل استراحت کند. شما می‌توانید خمیر را در جایی نسبتا گرم قرار دهید.

۲. فر و مابقی مواد را آماده کنید

روشن و گرم کردن فر در طرز تهیه شیرینی حلزونی

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار ، فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن تا خوب گرم شود. یک کاسه دیگر انتخاب کنید تا در آن باقی‌مانده شکر، خامه، پودر فندق و وانیل را مخلوط و برای رومال کردن شیرینی آماده کنید.

۳. خمیر شیرینی را رول کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی باید روی سطح کار خود مقداری آرد بپاشید تا کار برایتان راحت‌تر شود. خمیر شیرینی حلزونی را روی سطح کار خود به اندازه یک سانتی‌متر پهن کنید. اگر کار با خمیر برایتان سخت است باید آن را به دو قسمت تقسیم سپس هریک را جداگانه باز کنید. مخلوط خامه و پودر فندق را با کمک یک لیسک روی خمیر بمالید. خمیر را به آرامی و با دقت رول کنید. رول شیرینی حلزونی را به عرض دو سانتی متر برش دهید. رول‌های برش‌خورده را در سینی فر بچینید. حال با کمک یک قلمو یا برس شیرینی‌پزی باید شیرعسلی یا خامه را روی رول بزنید. در نهایت سینی را برای ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید. شما باید اجازه دهید که شیرینی‌ها برای پنج دقیقه در فر خاموش باقی بمانند. در نهایت آن‌ها را با چای یا شیر دارچین سرو کنید. شما با در اختیار داشتن فندق به راحتی می‌توانید کیک فندقی را هم به ساده‌ترین روش درست کنید.

دستور تهیه شیرینی حلزونی مغزدار

نکات تکمیلی پخت شرینی حلزونی مغزدار

شیرینی حلزونی جدا از طعم و مزه‌اش مانند شیرینی نارگیلی و کشمشی بی‌دردسر و بدون فر راحت در منزل تهیه می‌شود. شما تنها کافی است ترفندهای آن را بخوانید تا به صورت حرفه‌ای درست‌ش کنید.

خشک نشدن شیرینی حلزونی

پخت شیرینی حلزونی در فر

در طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار باید یک کاسه آب به همراه سینی رول شیرینی در قرار دهید تا بخار آن منجر به نرمی شیرینی شود. پیشنهاد ما به شما درست کردن پای سیب و دارچین برای روزهای تعطیل‌تان است.

طرز تهیه شیرینی حلزونی مغزدار بدون فر

در دستور تهیه شیرینی حلزونی بدون فر باید از تابه استفاده کنید. مراحل پخت را کامل پیش ببرید تنها به جای گرم کردن فر، مقداری روغن در تابه بریزید. با داغ شدن روغن، رول‌ها را برای چند دقیقه داخل آن سرخ کنید تا طلایی شوند. در آخر مخلوطی از شکر و دارچین روی آن‌ها بریزید.

رول کردن خمیر شیرینی حلزونی

رول کردن شیرینی حلزونی مغزدار

شیرینی حلزونی مغزدار را به رول و ظاهر زیبایش می‌شناسند پس باید به دقت خمیر آن را رول کنید. شما بعد از استراحت خمیر باید آن را به قطر نیم تا یک سانتی‌‌متر باز کنید. خمیر را باید بهش کل مستطیل دربیاورید. روی آن را با مربا، عسل یا هرچه دوست دارید بمالید. در نهایت با دقت رول کرده و برش بزنید.

دیدگاه ها