طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار به سبک قنادی و حرفه ای

طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی حلزونی که اصل آن به بندر ترکمن برمی‌گردد، ظاهری شبیه به حلزون یا رول دارچینی دارد که برای کودکان بسیار جذاب است. شما نباید به ظاهر ساده شیرینی حلزونی توجه داشته باشید چراکه مدل و طعم‌های متفاوتی از آن را در دنیای شیرینی‌پزی می‌توانید بیابید که فوق‌العاده هستند. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه به سبک قنادی و کاملا حرفه‌ای در منزل به راحتی درست کنید. طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار را در ادامه مطلب می‌توانید بخوانید و آن را برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی حلزونی کرمدار

  • آرد الک‌شده پنج لیوان
  • شیر ولرم یک لیوان
  • شکر نصف لیوان
  • روغن‌مایع یک‌چهارم لیوان
  • گلاب یک‌چهارم لیوان
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق سرخالی
  • خمیرمایه یک قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • نمک به مقدار لازم

مواد لازم برای کرم شیرینی حلزونی

  • شیر دو لیوان
  • شکر یک لیوان
  • نشاسته یک لیوان
  • کره ۲۵۰ گرم
  • گلاب چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار

۱. خمیر شیرینی حلزونی را آماده کنید

خمیر شیرینی حلزونی کرمدار

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار ، مواد لازم را آماده و در دمای محیط قرار دهید. در این مرحله باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا همه مواد را به جز آرد در آن بریزید. مواد را با کمک هم‌زن برقی یا دستی به مدت یک دقیقه کامل بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. در ادامه آرد الک‌شده را به آرامی و در چند مرحله به آن اضافه کنید. از آن‌جا که جنس آردها متفاوت است پس آن را به آرامی تا جایی به مخلوط اضافه کنید که خمیری نرم، صاف و براق داشته باشید. اگر خمیرتان کمی چسبنده بود جای نگرانی نیست فقط کمی روغن به آن اضافه کنید. خمیر را خوب ورز دهید. روی کاسه را با یک حوله تمیز بپوشانید. کاسه خمیر را باید برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در محیطی گرم بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. پای سیب ترکیه‌ای هم دستوری مشابه این شیرینی دارد حتما آن را هم امتحان کنید.

۲. رول شیرینی حلزونی را درست کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار باید روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید. حال خمیر شیرینی را روی آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید چونه‌هایی اندازه نارنگی دربیاورید. روی چانه‌ها را با یک حوله تمیز بپوشانید تا خمیر خشک نشود. چانه‌ها را یکی‌یکی با دستان خود در اندازه‌های ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متری رول کنید. طول رول‌ها مهم نیست تنها خیلی کوچک نباشد. حال خمیر را به شکل حلزون دور خود بپیچید. مجدد ۲۰ دقیقه دیگر به رول‌ها استراحت دهید تا حجم بگیرند و پف کنند. در آخر با کمک برس شیرینی‌پزی کمی شیر را روی رول‌های حلزونی‌تان رومال کنید. از درست کردن پای سیب فرانسوی برای میهمانی‌هایتان غافل نشوید.

۳. شیرینی حلزونی را بپزید

پخت شیرینی حلزونی کرمدار

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا خوب گرم شود. سینی رول‌ها را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید. برای پخت شیرینی حلزونی کرم‌دار بهتر است که المنتورهای پایینی با حرارت کمتر باشد. سینی شیرینی را بیرون بیاورید تا خنک شوند. تا زمانی که شیرینی‌ها خنک شوند به سراغ درست کردن کِرم شیرینی حلزونی‌تان بروید.

طرز تهیه کرم شیرینی حلزونی

۱. مواد را مخلوط کنید

مخلوط کردن کره گلاب شیر و نشاسته برای فیلینگ شیرینی حلزونی

در اولین مرحله از طرز تهیه کرم شیرینی حلزونی باید شیر، شکر و نشاسته را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و آنقدر هم بزنید تا نشاسته کامل حل شود. حال قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. با بیشتر شدن غلظت مخلوط باید کره و گلاب را هم اضافه کرده و هم بزنید. حال ظرف یا قابلمه‌تان را سلفون بکشید تا روی آن نبندد.

۲. شیرینی را قیف بزنید

شیرینی حلزونی کرمدار

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار بعد از سرد شدن شیرینی‌ها باید آن‌ها را تک‌تک سوراخ یا از وسط نصف کنید. کرم را داخل قیف شیرینی‌پزی ریخته و وسط شیرینی حلزونی‌ها را با آن پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید رنگ خوراکی هم به کرم شیرینی اضافه کنید. در نهایت آن‌ها را در ظرف دلخواه چیده و با پودر پسته تزئین‌شان کنید. شما این شیرینی خوشمزه را به همراه چای یا قهوه اسپرسو می‌توانید نوش‌جان کنید.

دستور تهیه شیرینی زبان حلزونی کرمدار

نکات تکمیلی پخت شیرینی حلزونی کرمدار

شیرینی حلزونی دستوری مشابه کروسان شکلاتی دارد که به راحتی در منزل و با کمترین زمان می‌توان آن را درست کرد. در ادامه می‌توانید نکات تکمیلی دستور تهیه این شیرینی را بخوانید.

فرم دادن خمیر شیرینی

فرم دادن شیرینی حلزونی

اگر به دنبال خمیری نرم در دستور تهیه شیرینی حلزونی کرمدار هستید نباید خیلی آرد بریزید چراکه خمیر سفت شده و دیگر پف نمی‌کند. از سویی دیگر برای متعادل نگه داشتن دمای فر و نرم شدن خمیر می‌توانید یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا هم‌زمان با پخت شیرینی بخار آب به نرمی آن کمک کند. پیشنهاد ما به شما درست کردن پای سیب و دارچین برای روزهای تعطیل‌تان است.

مواد میانی شیرینی حلزونی

در طرز تهیه شیرینی حلزونی کرمدار علاوه بر فیلینگ کرم، از مواد میانی دیگری هم می‌‌توانید استفاده کنید. کشمش، مخلوط شکر و دارچین یا سس شکلاتی مواردی هستند که می‌توانید جایگزین فیلینگ کرم‌تان بکنید.

رول کردن خمیر شیرینی

رول کردن خمیر شیرینی حلزونی کرمدار

شیرینی حلزونی را به رول و ظاهر حلزونی‌اش می‌شناسند پس باید به دقت خمیر آن را رول کنید. شما بعد از استراحت خمیر باید چانه‌ها را به قطر نیم تا یک سانتی‌‌متر روی سطح کار خود باز کنید. حال آن را رول کرده و خمیر را دور خود بپیچید. شما قبل از رول کردن می‌توانید روی آن را با مربا، عسل یا هرچه دوست دارید بمالید.

دیدگاه ها