طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده
متوسط
۲۵ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی پفکی به دلیل تردی و ماندگاری بالا معمولا یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی در ایام نوروز محسوب می‌شود. افراد گاهی این شیرینی را با نام مرنگ هم می‌شناسند که به دلیل طعم و ظاهرش طرفداران زیادی دارد. شیرینی پفکی گردویی ترکیبی از شکر و تخم‌مرغ است که به راحتی و در سریع‌ترین زمان می‌توانید برای عزیزان‌تان درست کنید. برای درست کردن شیرینی به روش قنادی و مجلسی می‌توانید گردو هم به آن اضافه کنید. پس با خواندن طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده تخم‌مرغ در ادامه دیگر بهانه‌ای نخواهید داشت. به جرات می‌توان گفت که این شیرینی کم‌ هزینه‌ترین شیرینی در دنیای قنادی به حساب می‌آید که به همراه یک لیوان شیک موز و طالبی در روزهای گرم تابستان از عزیزان‌تان می توانید پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

  • سفیده تخم‌مرغ دو عدد
  • گردو خردشده ۱۰۰ گرم
  • پودر قند ۱۳۰ گرم
  • وانیل یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • جوهر لیمو یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر هل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • خلال پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

۱. سفیده را آماده کنید

مخلوط کردن سفیده تخم‌مرغ با پودرقند، وانیل و هل

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده باید تخم‌ مرغ‌‌‌ را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون از یخچال بگذارید تا هم دمای محیط شوند. تخم مرغ‌ها را شکسته تا سفیده و زرده را از یکدیگر جدا کنید و برای تهیه شیرینی پفکی تنها به سفیده احتیاج دارید. حال سفیده را به همراه پودر قند الک‌شده داخل یک کاسه مناسب بریزید. با کمک دور تند هم‌زن آن‌ها را به خوبی هم بزنید. در ادامه باید پودر هل و وانیل را هم به مخلوط اضافه کنید. مخلوط را مجدد برای ۲ دقیقه دیگر خوب هم بزنید. دورگیری را فراموش نکنید. گردوهای ریز خردشده را هم به مخلوط اضافه کنید. مخلوط شیرینی پفکی را به صورت دورانی و به آرامی با لیسک هم بزنید.

۲. فر را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده باید فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کف سینی فرتان کاغذ روغنی پهن کنید. مایه شیرینی پفکی گردویی را دو قاشق روی کاغذ روغنی بریزید. حال شما با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید روی مایه شیرینی‌ها پودر گردو یا پسته بریزید. تنها مراقب باشید که مایه‌ شیرینی را خیلی نزدیک به هم نریزید چراکه بعد از پخت به یکدیگر می‌چسبند. در نهایت سینی فر را برای ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید. این نکته را در نظر داشته باشید که مدت‌زمان پخت به فرتان بستگی دارد. حال که شیرینی‌ پفکی‌ها آماده هستند آن‌ها را در ظرف موردنظر سرو کنید. پیشنهاد ما به شما با وجود خرده گردو، درست کردن شیرینی گردویی خوشمزه است.

دستور تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

نکات تکمیلی پخت شیرینی پفکی گردویی با سفیده

شیرینی پفکی در کنار شیرینی گردویی یا نارگیلی همیشه بهترین گزینه برای پذیرایی هستند. این شیرینی خوشمزه به دلیل بافت، ظاهر و وجود گردو به راحتی کودکان را جذب خود می‌کند. در ادامه نکات تکمیلی گفته‌شده به شما در تهیه شیرینی به روش قنادی‌ کمک خواهد کرد.

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر

دستور تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده بدون فر

این شیرینی ساده اما خوشمزه را مانند دستور تهیه شیرینی نخودچی می‌توانید با فر و بدون فر برای میهمانی‌هایتان درست کنید. در دستور تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده بدون فر باید مراحل بالا را به کامل پیش ببرید. مایه شیرینی را رو سینی فر یا هر سینی از قبل چرب‌شده بریزید و باید حداقل چهار ساعت یا حداکتر ۲۴ ساعت روی شوفاژ یا دیگر وسایل گرمایشی بگذارید، به آرامی و با حرات کم پخته خواهد شد. در نهایت آن را از کاغذ روغنی جدا کرده و کمی زمان دهید تا خنک شود.

سفیده تخم مرغ در شیرینی پفکی

بسیاری از افراد شیرینی پفکی را با زرده تخم‌مرغ درست می‌کنند اما در این دستور ماده اصلی سفیده است. پس باید آن را تا جایی هم بزنید که با برگرداندن ظرف به زمین نریزد. بوی زهم آن گرفته شود. دقت داشته باشید که مخلوط سفیده و پودر قند مانند دستور تهیه خامه کیک باید حجیم و کش‌دار باشد.

فرم شیرینی پفکی گردویی

فرم و ظاهر شیرینی پفمی گردویی با سفیده

شیرینی پفکی را هم با قاشق و هم با قیف شیرینی‌پزی داخل سینی فر می‌ریزند. اگر می‌خواهید شیرینی‌تان ظاهری بهتر داشته باشد پس از قیف استفاده کنید. برای خشک نشدن رویه شیرینی و حفظ ظاهر آن می‌توانید چند قطره آب‌لیمو تازه به مخلوط سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید.

پف نکردن شیرینی گردویی

شیرینی پفکی را به پف و طعم آن می‌شناسند اما گاهی به خوبی پف نمی‌کند که می‌توان دلیل آن را در خوب هم نزدن سفیده دانست پس باید آن را به خوبی هم بزنید تا حجم مخلوط سفیده کم‌رنگ و کشدار شود. از سویی دیگر هنگام پخت نباید در فر را باز کرد که منجر به خوابیدن پف آن می‌شود.

ماندگاری شیرینی پفکی

ماندگاری شیرینی پفکی گردویی با سفیده

شیرینی پفکی یکی از بهترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگه دارید پس آن‌ها را در ظرف دربسته بریزید تا بتوانید برای سه هفته در دمای محیط بگذارید. به یاد داشته باشید که نگه داشتن آن در یخچال منجر به نم کشیدن شیرینی‌ها می‌شود. اگر به کیک و شیرینی علاقه دارید پس کیک موز و گردو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

غلظت شیرینی پفکی

مایه شیرینی پفکی باید غلیظ باشد که به خوب هم زدن سفیده و میزان گردوها برمی‌گردد. پس اگر بعد از اضافه کردن گردوهای خرد شده باز هم مایه شل بود باید مقدار دیگری گردو اضافه کنید تا سفت شود. اگر شیرینی‌تان هنگام پخت در فر به اصطلاح «وا» رفت باز هم به دلیل استفاده کم از گردو است. از سویی دیگر اگر شیرینی پفکی یک‌دست و بدون برآمدگی می‌خواهید مقدار کمتری گردو بریزید یا از پودر گردو استفاده کنید. با وجود گردو در کنار دست‌تان حتما قرابیه گردویی را هم امتحان کنید.

ترک خوردن شیرینی پفکی

ترک خوردن روی شیرینی پفکی گردویی

اگر شیرینی پفکی مدت زمان زیادی در فر بماند ترک می‌خورد در حالی که اگر زود بیرون بیاورید روی شیرینی‌ها سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود که ترک خورد‌شان را به دنبال دارد. بهترین کار آن است که با طلایی شدن روی شیرینی‌ها، آن را بیرون بیاورید. برای پذیرایی در روزهای عید، شیرینی پنجره‌ای هم گزینه خوبی محسوب می‌شود.

افزودنی های مجاز شیرینی پفکی

برای تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده از افزودنی‌های زیادی می‌توانید استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین آن‌‌ها استفاده از رنگ‌های خوراکی مجازی است که می‌توانید بعد از اضافه کردن وانیل و پودر هل آن را هم بریزید. با این‌ کار ظاهر زیباتری برای پذیرایی در میهمانی‌ها به خود می‌گیرد. از سویی دیگر با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید پودر دارچین، پودر کاکائو و زعفران غلیظ استفاده کنید. برای تزئین هم می‌توانید ترافل رنگی یا سس شکلاتی روی شیرینی‌ها بریزید.

دیدگاه ها