طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت بهتر از قنادی

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی پنجره‌ای مانند قطاب یزدی از شیرینی‌های سنتی محسوب می‌شود که نباید از عطر و طعم آن برای میهمانی‌ها غافل شد. این شیرینی خانگی را می‌توانید همانند شیرینی بهشتی بدون فر و بهتر از قنادی‌ها در منزل درست کنید. در این مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای با نشاسته ذرت را بخوانید و آن را بدون هیچ دردسری در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت

  • نشاسته ذرت یک‌‌دوم پیمانه
  • آرد قنادی یک پیمانه
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • شیر یک‌دوم پیمانه
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر قند به مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت

۱. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت باید همانند دیگر دستورهای تهیه شیرینی و تهیه کیک ساده، مواد لازم را آماده و در دمای محیط قرار دهید. آرد و شناسته ذرت را در یک کاسه دو تا سه بار با یکدیگر الک کنید تا خمیری نرم داشته باشید. حال تخم مرغ‌ها را در یک ظرف مجزا بشکنید. تخم‌مرغ‌ها را با هم‌زن دستی یا برقی آن‌قدر بزنید که کف‌آلود و سبک شوند. در اصطلاح از حالت لختگی بیرون بیایند. در آخر شیر را گرم کنید. تنها دقت داشته باشید که شیر به نقطه جوش نرسد.

۲. مایه شیرینی پنجره ای را آماده کنید

 

اضافه کردن مخلوط آرد و نشاسته ذرت به مخلوط شیر و تخم‌مرغ برای تهیه مایه شیرینی پنجره ای

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت باید شیر گرم‌شده را به آرامی به تخم‌مرغ‌های زده‌شده اضافه و هم بزنید. در حین هم زدن باید گلاب و وانیل گفته شده را هم اضافه کرده و هم بزنید. در ادامه تهیه شیرینی پنجره ای این ترکیب را به مخلوط آرد و نشاسته ذرت اضافه کنید. مخلوط را با هم‌زن دستی به صورت دورانی و از بالا به پایین به آرامی با یکدیگر ترکیب کنید. در آخر دقت داشته باشید که نرم و یک‌‌دست باشد و به دست‌تان نچسبد. اگر مایه‌ شیرینی سفت بود می‌توانید کمی شیر به آن اضافه کنید. در آخر مخلوط را برای مدت زمان کوتاهی در یخچال بگذارید تا سرد شود. شما با این کار راحت‌تر و بهتر شیرینی‌هایتان را می‌توانید قالب بزنید.

۳. شیرینی پنجره ای را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت باید یک تابه گود را تا نصفه پر از روغن کنید. آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا به تدریج داغ شود. به سلیقه خودتان یک قالب پنجره‌ای انتخاب و آن را در روغن داغ فرو کنید. سپس آن را سریعا داخل خمیر شیرینی فرو ببرید. حواس‌تان باشد که مایه سه‌چهارم قالب را بگیرد. قالب را داخل روغن ببرید. قالب را به آرامی یک تا دو بار تکان دهید تا خمیرتان به صورت یک‌نواخت در قالب پخش و به راحتی جدا شود. شما باید بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه صبر کنید تا شیرینی‌تان کمی طلایی رنگ شود. بعد از آن‌‌که خمیر خودش را گرفت، به آرامی آن را با کمک چنگال از قالب جدا کنید. حال طرف دیگر شیرینی را سرخ کنید. آن‌قدر این عمل را تکرار کنید تا مایه شیرینی تمام شود. شیرینی‌ها را داخل آبکش بریزید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. در نهایت آن‌ها را در ظرف چیده و روی‌شان را پودرقند بپاشید.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت

نکات تکمیلی پخت شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت

شیرینی پنجره‌ای یک شیرینی ترد و خوشمزه است که با ابتدایی‌ترین مواد در منزل می‌توان آن را درست کرد. شما اگر می‌خواهید این شیرینی خوشمزه را در حد قنادی‌ها درست کنید لازم است نکات زیر را بخوانید.

نشاسته

نشاسته ذرت در طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت

اصلی‌ترین ماده شیرینی پنجره‌ای، نشاسته است که باید در انتخاب آن نهایت دقت را به کار بگیرید. نشاسته ذرت بهترین انتخاب است چراکه هیچ رنگ و طعمی ندارد؛ بافت نرم و لطیفی به شیرینی پنجره‌ای می‌دهد. از سویی دیگر نشاسته ذرت از شکننده بودن شیرینی جلوگیری می‌کند. با تمام تعاریف می‌توان گفت از آن در تهیه دسرهایی مانند فرنی و شله زرد هم می‌توان استفاده کرد.

نان پنجره ای رژیمی

اگر از رژیم غذایی خاصی برای سلامتی‌تان استفاده می‌کنید که مصرف شکر و چربی را باید در آن به حداقل برسانید، باید آب را جایگزین شیر، عسل و شکر قهوه‌ای را هم جایگزین شکر و پودر قند کنید.

نگه داری شیرینی پنجره ای

روش نگه‌داری شیرینی پنجره‌ای تهیه‌شده با نشاسته ذرت

شما با هر دستوری که شیرینی پنجره‌ای را درست می‌کنید آن را تا دو ماه به راحتی می‌توانید در محیط خشک و خنک نگه دارید به شرط آن‌که شیرینی‌ها را در یک ظرف بزرگ و عمیق نگه دارید. شیرینی‌ها بسیار ترد هستند پس مراقب باشید که در ظرف تحت فشار قرار نگیرند تا خرد شوند.

روغن سرخ کردنی

شما باید اولین انتخاب‌تان روغن سرخ‌کردنی باشد در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید. شما در هر صورت باید حواستان به این نکته باشد که شیرینی پنجره‌ای در حرارت را کم کنید تا شیرینی به آرامی پخته و از سوختن آن جلوگیری شود.

عدم جدایی شیرینی پنجره ای از قالب

شیرینی پنجره‌ای با نشاسته ذرت

مهم‌ترین دلیل جدا نشدن خمیر از قالب، نگه‌داری قالب برای مدت طولانی در روغن و پخت مایه شیرینی در آن است. شما باید یک لحظه قالب داغ را داخل مایه بزنید و سریع آن را داخل روغن ببرید تا به راحتی جدا شود. شیرینی نارگیلی هم از دیگر شیرینی‌های آسان است که نباید از آن غافل شوید.

دیدگاه ها