طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای در خانه و آسان

طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربای توت فرنگی با شکر قهوه‌ای، طعمی دلچسب و نوستالژیک از تابستان را به شما هدیه می‌دهد. این مربا با جایگزینی شکر سفید با شکر قهوه‌ای، علاوه بر طعم خاص و رنگ تیره‌تر، خواص بیشتری هم پیدا می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای توت فرنگی با استویا و طرز تهیه مربای توت فرنگی با شیره انگور را مرور کرده بودیم و در ادامه به شما مراحل طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

  • توت فرنگی ۱ کیلوگرم
  • شکر قهوه ای ۲۰۰-۳۰۰ گرم
  • آب لیمو ۱/۵ عدد

طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

۱. آماده کردن توت فرنگی

شستن و آماده کردن توت فرنگی برای تهیه مربا

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای ابتدا توت فرنگی‌ها را بشویید، آبکش کنید بعد آن‌ها را به قطعات کوچک برش دهید. هم‌زمان یک نعلبکی را در یخچال خود قرار دهید.

۲. پخت اولیه مربای توت فرنگی

پخت توت فرنگی برای تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

بزرگترین قابلمه خود را بردارید و توت فرنگی‌ها را داخل آن بریزید. به مدت ۵ دقیقه (حرارت متوسط) به شدت هم بزنید. در این مرحله توت فرنگی‌ها باید نرم شوند.

۳. مخلوط کردن مواد و امتحان کردن غلظت

تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

شکر قهوه‌ای و آب لیمو را اضافه کنید، بپزید تا مربا غلیظ شود (۳۰-۳۵ دقیقه)، مرتب هم بزنید. نعلبکی را از یخچال خارج کنید. مقداری مربا روی آن بریزید.اجازه دهید سرد شود (از انگشت خود استفاده کنید). اگر مربا فضا را پر کرد (خط کشیده شده) باید مدت بیشتری بپزید. اگر این‌طور نیست، زمان آن رسیده تا شیشه‌های خود را پر کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

تهیه مربای توت فرنگی هم مثل هر مربای دیگر کار ساده‌ای است اما خوب است برای آن‌که حاصل کارتان یک مربای کامل باشد، نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم به دقت بدانید و رعایت کنید.

تهیه مربای توت فرنگی به روش‌های مختلف

مربای توت فرنگی را می‌توانید با حذف شکر به روش‌های مختلف تهیه کنید. یکی از رایج‌ترین و سالم‌ترین روش‌های تهیه این مربا، تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر است. اما در کنار این می‌توانید با اضافه کردن وانیل طعم جدیدی هم به این مربا بدهید، طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل را در کتاب کاله بخوانید.

روش‌های امتحان غلظت مناسب مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای

چند روش ساده برای امتحان غلظت مناسب مربا وجود دارد:

استفاده از قاشق:

  • یک قاشق سرد را به داخل مربای داغ توت فرنگی با شکر قهوه ای فرو ببرید. قاشق را بیرون بیاورید و ببینید مربا چطور از آن می‌چکد. اگر مربا به آرامی از قاشق می‌چکد و یک لایه نازک روی آن باقی می‌ماند، غلظت آن مناسب است. اما اگر مربا سریع از قاشق می‌چکد و رقیق به نظر می‌رسد، باید به پخت آن ادامه دهید. ضمنا اگر مربا به طور کامل به قاشق می‌چسبد، غلیظ شده و باید از روی حرارت برداشته شود.

استفاده از بشقاب سرد:

  • مقداری از مربای توت فرنگی با شکر قهوه ای را روی یک بشقاب سرد بریزید. بشقاب را به مدت ۳۰ ثانیه در یخچال قرار دهید بعد از ۳۰ ثانیه، بشقاب را از یخچال خارج کنید. اگر مربای توت فرنگی به آرامی پایین می‌آید، غلظت آن مناسب است. اگر مربا هنوز شل است، باید به پخت آن ادامه دهید.

دلیل شکرک زدن مربا توت فرنگی

معمولا اصلی‌ترین دلیل توت فرنگی استفاده بیش از حد از شکر است. ضمنا اگر مربا را بعد از پخت به سرعت خنک کنید، ممکن است شکرک بزند. برای جلوگیری از این امر اجازه دهید مربا به طور طبیعی و به تدریج در دمای محیط خنک شود. ضمنا مربا را حتما در ظرف دربسته و در جای خنک و خشک نگهداری کنید.

دیدگاه ها