طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل – خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل
آسان
۴-۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بیف استراگانف غذایی خوشمزه است که در مجالس و میهمانی‌ها کمتر کسی دست رد به آن می‌زند. این غذای روسی در منزل با کمی قارچ و مرغ به راحتی آماده می‌شود. با خواندن طرز تهیه بیف استرگانف در کتاب کاله جواب تمام سوالات‌‌تان را از تاریخچه و نحوه سرو آن خواهید گرفت. طعم این غذا با سس بشامل هم فوق‌العاده می‌شود اما طرز تهیه بیف استراگانف بدون خامه را هم می‌توانید امتحان کنید. در ادامه مطلب طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل را برایتان خواهیم گفت تا آن را در روزهای تعطیل برای خانواده‌تان آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل

  • سینه مرغ دو عدد
  • قارچ ۵۰۰ گرم
  • پیاز یک عدد
  • پودر سیر یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پاپریکا یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • آرد سه قاشق غذاخوری
  • کره دو قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون یک قاشق غذاخوری

مواد لازم بر ای تهیه سس بشامل

  • کره یک‌دوم فنجان
  • آرد یک‌دوم فنجان
  • خامه دو‌سوم فنجان
  • فلفل تازه یک عدد
  • پودر خردل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پنیر چدار یک‌دوم فنجان
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل

۱. سینه مرغ را مزه دار کنید

مزه‌دار کردن مرغ در طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل

در اولین مرحله از طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل نیاز است که سینه‌های مرغ را مزه‌دار کنید. در این مرحله ابتدا سینه‌ها را به چهار قسمت تقسیم و با کمک نمک، پودر سیر، پودر پیاز و فلفل آن‌ها را مزه‌دار کنید. شما در تهیه این غذای خوشمزه آزاد هستید تا فیله‌های مرغ را در هر اندازه و به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید. آن‌ها را در آرد غلتانده و کنار بگذارید. ناگفته نماند که استراگانف را با گوشت گوساله هم تهیه می‌کنند. طرز تهیه بیف استراگانف کلاسیک را در کتاب کاله بخوانید.

۲. پیاز و مرغ را تفت دهید

تفت دادن مرغ و پیاز در طرز تهیه چیکن استراگانف

در دومین مرحله از طرز تهیه بیف استراگانف با سس بشامل باید پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و آن‌ها را برای چند دقیقه تفت بدهید. بعد از سبک شدن و تغییر رنگ پیازها، آن‌ها را از تابه خارج کنید و به سراغ فیله‌های مرغ بروید. آن‌ها را اضافه کرده و حدود چهار دقیقه هر طرف از فیله‌ها را تفت دهید تا رنگ آن‌ها قهوه‌ای شود. تکه‌های قهوه‌ای که به کف تابه چسبیده‌اند را «فوند» می‌گویند که طعم بی‌نظیری به غذایتان می‌دهد. بعد از تفت دادن آن‌ها را برداشته و داخل بشقاب بریزید.

۴. قارچ ها را تفت دهید و سس بشامل را آماده کنید

تفت دادن قارچ و پیاز در طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل

در ادامه طرز تهیه بیف استراگانف با سس بشامل، مقداری کره داخل تابه بریزید و قارچ‌های خرد شده را در آن تفت دهید. برای آن‌که قارچ‌هایتان سیاه نشوند چند قطره آب‌لیمو به آن‌ها اضافه کنید. بعد از تفت دادن قارچ‌ها و خارج کردن آن‌ها از تابه، به سراغ آماده کردن سس بشامل بروید.

برای تهیه سس بشامل در طرز تهیه بیف استراگانف یک تابه مناسب انتخاب کرده و کره را داخل آن حرارت دهید. بعد از آب شدن کره، آرد را به تابه اضافه کنید. در این مرحله باید آن‌قدر هم بزنید تا یک‌دست شود. در ادامه شیر را کم‌کم داخل تابه ریخته و مدام هم بزنید تا سس غلیظ شود. حرارت را کم و ادویه‌های گفته‌شده را به سس بشامل اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بجوشد تا کامل پخته و غلیظ شود. طعم سس‌تان را بچشید و در صورت دلخواه پنیر پارمسان را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

چیکن استراگانف با سس بشامل

نکات تکمیلی برای پخت بهتر چیکن استراگانف با سس بشامل

دستور پخت چیکن استراگانف با سس بشامل خوشمزه و راحت به نظر می‌رسد، با این حال بهتر است نکاتی را برای پخت بهتر این غذا و سس مخصوصش در نظر داشته باشید. در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه به این نکات اشاره کرده‌ایم.

سس بشامل چیست؟

این سس که با کره، شیر و آرد تهیه می‌شود پایه اصلی سس‌ها محسوب می‌شود. آن را به راحتی می‌توانید با خردل و جوز هندی طعم‌دار کنید. در طرز تهیه چیکن استراگانف، سس بشامل بهترین گزینه برای سرو می‌تواند باشد پس آن را حتما امتحان کنید.

در طرز تهیه سس چیکن استراگانف با سس بشامل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

عصاره گوشت یا مرغ در تهیه سس چیکن استراگانف مزه متفاوتی به آن می‌دهند. دستور پخت چیکن استراگانف با آب مرغ با روشی متفاوت در کتاب کاله توضیح داده شده است. در طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل از کره در تهیه سس به اندازه کافی استفاده کنید چراکه آرد را می‌پوشاند. مصرف بیش از حد کره در این سس، چربی آن را زیاد می‌کند.

چگونه سس براقی در طرز تهیه چیکن استراگانف داشته باشیم؟

استفاده از شیر گرم در تهیه سس از به وجود آمدن توده‌های ریز جلوگیری می‌کند و سسی ابریشمی و براق به شما می‌دهد. با این‌حال دقت داشته باشید که چربی زیاد سس، شکافی در آن ایجاد می‌کند که مانع صاف بودن و یک‌دست بودن آن می‌شود. بهتر است در این‌ مواقع شیر و آرد را مخلوط و به سس‌تان اضافه کنید و تا یک‌دست شدن به هم‌زدن ادامه دهید.

استراگانف با سس بشامل را با چه چیزی می‌توان سرو کرد؟

در روسیه این غذا را معمولا با پاستا و نودل سرو می‌کنند اما از پوره سیب‌زمینی، برنج و نان کروتان هم نمی‌توان غافل شد که طعم بی‌نظیری به آن ‌ها می‌دهد. با دانستن طرز تهیه نان کروتان می‌توانید آن را به راحتی در منزل آماده کنید. اگر می‌خواهید آن را کم‌‌کربوهیدرات میل کنید با پوره گل‌کلم، لوبیا‌سبز و کدو سرخ‌ شده هم می‌توانید سرو کنید.

بهترین راه برای تزئین استراگانف چیست؟

تزئین غذا با توجه به سلیقه هر فردی متفاوت است. گاهی برای مهمانی‌های‌تان می خواهید آن را به بهترین شکل تزئین و سرو کنید اما ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد پس با خواندن مطلب تزئین چیکن استراگانف می‌توانید به دلخواه خود آن را تزئین و سرو کنید. با این‌حال به خاطر داشته باشید این‌ها تنها به شما ایده می‌دهند و در نهایت شما هستید که باید با توجه به مواد موجود در منزل و ظرف مورد‌نظرتان تصمیم بگیرید.

بهترین راه نگه‌داری چیکن استراگانف چیست؟

این غذای خوشمزه را با گذاشتن در ظرف در‌بسته تا چهار روز در یخچال نگه‌داری کنید اما برای نگه‌‌داری در فریزر باید آن را بدون سس بشامل در ظرف بریزید. با این کار آن را تا یک ماه می‌توانید در فریزر گذاشته بدون آن‌که مزه‌اش تغییر کند.

دیدگاه ها