طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده در خانه بهتر از فست فود

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

درست کردن یک کباب ترکی سالم و خوشمزه در منزل، به همان اندازه خریدن آن از خیابان دلچسب و چه بسا سالم‌تر است. غذایی که از کشور همسایه، یعنی ترکیه، به ایران آمده و حالا سال‌هاست که مثل غذای دیگر ترکیه یعنی اسکندر کباب، برای مردم ایران آشنا و خوش‌طعم است. در این مطلب طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده را به روش خانگی بررسی می‌کنیم و تمام فوت و فن‌هایش را آموزش می‌دهیم تا ساندویچی به کیفیت ساندویچ‌های فست‌فود داشته باشیم. غذایی که البته شباهت‌های زیادی هم به شاورما دارد.

مواد لازم برای طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

  • گوشت چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • ماست ساده ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • زیره (در صورت تمایل) ۱ قاشق چای‌خوری
  • نان باگت یا نان پیتا به تعداد لازم
  • سماق در صورت تمایل، برای سرو روی غذا
  • گوجه‌فرنگی و خیارشور به میزان لازم
  • روغن مخصوص سرخ‌کردنی به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن مواد

برای درست کردن کباب ترکی با گوشت چرخ کرده در خانه،‌ ابتدا پیازها را رنده کنید. سپس در یک کاسه بزرگ، پیازهای رنده شده را به مخلوط گوشت چرخ‌کرده، ماست و ادویه‌ها اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. بهتر است در این مرحله، مواد را چند دقیقه‌ای با دست ورز بدهید.

مواد اولیه کباب ترکی

بعد از ورز خوردن مواد، نایلون سلفون را روی یک سطح صاف مثل میز کار یا تخته آشپزخانه پهن کنید. مخلوط گوشتی را روی سلفون ریخته و آن را به صورت یک استوانه دربیاورید، سپس آن را در سلفون بپیچید. بهتر است از دو لایه سلفون استفاده کنید تا گوشت، هوا نکشیده و خشک نشود. سپس استوانه آماده شده را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در فریزر بگذارید تا منسجم و مستحکم شود.

نکته: مطمئن شوید که استوانه‌تان را کاملا محکم پیچیده‌اید و هیچ هوا و فضای خالی در میان مخلوط گوشتی باقی نمانده است. هرچه استوانه محکم‌تری بپیچید، در ادامه آن را راحت‌تر برش می‌زنید و مخلوط شما خرد و پخش نمی‌شود.

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

۲. سرخ کردن کباب ترکی

بعد از اینکه مواد کباب ترکی به صورت سلفون پیچیده به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در فریزر ماند و خوب مستحکم شد، می‌توانید بقیه مراحل را دنبال کنید. استوانه گوشتی را از فریزر خارج کنید و بگذارید به مدت حدودا ۵ دقیقه در دمای محیط بماند.سپس سلفون‌ها را باز کرده و گوشت‌ها را با یک چاقوی تیز آشپزخانه (ترجیحا چاقوی دندانه‌دار اره‌ای) به صورت نوارهای باریک برش بدهید.

ماهیتابه را روی گاز بگذارید و روغن مخصوص سرخ‌کردنی را به آن اضافه کنید. پس از گرم شدن روغن، برش‌ها را یکی‌یکی داخل ماهیتابه چیده و هر سمت آن‌ها را حدودا به مدت ۲ دقیقه سرخ کنید تا پخته شوند. دقت کنید که برش‌ها را روی هم قرار ندهید تا به هم نچسبند.

نکته: بهتر است از یک ماهیتابه بزرگ استفاده کنید تا همه تکه‌های کباب ترکی را یک‌باره سرخ کنید. چنانچه از ماهیتابه کوچک استفاده کنید، ناچار می‌شوید تکه‌ها را کم‌کم به ماهیتابه اضافه کرده و در چند مرحله سرخ کنید. در این صورت، ممکن است گوشت‌ها از حالت انجماد خارج شده و پخش شوند.

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

۳. درست کردن ساندویچ‌ها و سرو کردن کباب ترکی

بعد از سرخ شدن کباب‌های ترکی، آن‌ها را به ظرف مورد نظرتان برای سرو، منتقل کنید.

وقتی در ترکیه به مغازه‌های دونرفروشی می‌روید، در خصوص نحوه صرف غذا چند گزینه مختلف دارید: پیچیده شده در نان لواش (dürüm)، پیچیده شده در یک نان ضخیم‌تر مانند پیتا (Tombik)، پیچیده شده در نان ساندویچی مثل باگت و آخرین گزینه صرف در بشقاب و همراه با سیب زمینی سرخ شده یا روی برنج (pilav üstü). شما می‌توانید بنا به سلیقه و ذائقه خودتان، هر یک از این گزینه‌ها را در خانه هم داشته باشید و از نتیجه‌اش لذت ببرید.

می‌توانید در کنار کباب ترکی، از ترکیب پیازِ سماق‌زده و سبزی جعفری خرد کرده استفاده کنید، یا طعم این غذا را با ترکیب خیارشور و گوجه‌فرنگی تکمیل کنید.

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت

سوالات متداول در طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده را با روشی متفاوت اما آسان در خانه به شما آموزش بدهیم. در ادامه به برخی از سوالات متداول شما اشاره می‌کنیم.

بهترین گوشت برای تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده چیست؟

انتخاب گوشت مناسب، تاثیر فوق‌العاده‌ای در طعم کباب ترکی دارد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، از گوشت با ۱۵ تا ۲۰ درصد چربی یا ترکیبی از گوشت گاو و گوسفند استفاده کنید.

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده در فر چگونه است؟

کلمه دونر یا همان کباب ترکی در ترکیه، به معنای چرخاندن است و روش سنتی تهیه دونر کباب، روی سیخ‌های گردان عمودی صورت می‌گیرد. چنانچه می‌خواهید این غذای خوشمزه را در فر درست کنید، می‌توانید از سیخ‌های گردان فر کمک بگیرید. برای این کار، استوانه گوشت را بعد از درآوردن از فریزر، ابتدا روی سینی فر گذاشته و داخل فر قرار بدهید تا به مدت نیم ساعت بپزد. سپس می‌توانید گوشت پخته را به صورت درست به سیخ زده و به مدت حدودا ۱۵ دقیقه در حالت گردان بپزید تا برشته شود.

طرز تهیه کباب ترکی با مرغ به جای گوشت چیست؟

کباب ترکی با مرغ هم طعم متفاوت و خوشمزه‌ای دارد که در بسیاری از مغازه‌های فروش کباب ترکی، در کنار کباب ترکی گوشت تهیه شده و سرو می‌شود. برای این کار، از مرغ چرخ‌کرده به جای گوشت استفاده کنید و مطابق دستور شرح داده شده در مطلب پیش بروید.

دیدگاه ها