طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری در سه سوت با رنگ و طعم عالی

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی کلم قرمز یکی از ترشی‌های خوشمزه و پرطرفدار است که تهیه آن بسیار ساده و سریع است. این ترشی علاوه بر طعم دلپذیر، رنگ زیبایی هم به سفره شما می‌بخشد. قبلا در کتاب کاله روش تهیه ترشی کلم قرمز ساده را که برای تهیه‌اش باید زمان بیشتری صرف کنید را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه تری کلم قرمز فوری

  • کلم قرمز ۱ عدد متوسط
  • سرکه سفید ۱ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • شکر یک‌چهارم پیمانه
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر ۳ حبه
  • دانه خردل ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری

۱. آماده کردن کلم قرمز

خرد کردن کلم قرمز

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری این است که کلم قرمز را برگ برگ کرده و خوب با آب بشویید. بعد روی آبکش بگذارید تا آبش خارج شود. در نهایت کلم را به صورت خلال یا ورقه‌های نازک خرد کنید.

۲. تهیه ترکیب سرکه برای ترشی

جوشاندن سرکه و آب برای تهیه ترشی کلم قرمز فوری

اکنون در یک قابلمه مناسب سرکه، آب، شکر، نمک، سیر و دانه خردل را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا مخلوط به جوش آید. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کرده و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد تا شکر کاملا حل شود. اگر دوست دارید ترشی شما تند باشد، فلفل قرمز را هم به مخلوط اضافه کنید.

۳. انداختن ترشی کلم قرمز

در این مرحله که سرکه و آب جوشیده، کلم قرمز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مخلوط سرکه و آب بجوشد. بعد آن را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی شما خنک شد. سپس آن را داخل شیشه مورد نظر برای ترشی بریزید و در نهایت در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. ترشی را در یخچال نگهداری کنید تا مدت بیشتری تازه بماند.

نکته: اضافه کردن کمی آب لیمو یا آب نارنج به شربت ترشی، محیط را اسیدی‌تر کرده و به حفظ رنگ کلم کمک می‌کند.

نکته: پس از گذشت ۶ ساعت، ترشی کلم قرمز آماده سرو است.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی کلم قرمز

طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری

همانطور که دیدید تهیه ترشی کلم قرمز فوری خیلی ساده است و می‌توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید و همراه انواع غذاهای خود میل کنید. اما خوب است نکات مهم برای تهیه بهتر این ترشی را هم مدنظر داشته باشید.

استفاده از انواع سرکه برای تهیه ترشی

بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی کلم قرمز فوری، سرکه سفید است چون هم سریع‌تر عمل می‌کند و هم به کلم رنگ قرمز جذابی می‌دهد. البته اگر سرکه سفید ندارید می‌توانید برای تهیه ترشی از سرکه سیب که ملایم‌تر است و ترشی کمتری دارد هم استفاده کنید. یادتان باشد سرکه بالزامیک هم گزینه ملسی برای تهیه این ترشی است که طعم خاصی به ترشی شما می‌دهد.

ادویه مناسب ترشی کلم قرمز

ترشی کلم قرمز هم مثل هر ترشی یا حتی غذایی، بهتر است با ادویه‌های مناسب خودش تهیه شود. اما بهترین ادویه‌های این ترشی شامل زیره، گشنیز، زنجبیل و فلفل سیاه است. البته اگر دوست دارید دقیق‌تر با ادویه‌های مناسب ترشی کلم و ادویه ترکیبی آن آشنا شوید می‌توانید مطلب ادویه ترشی کلم قرمز را در کتاب کاله مطالعه کنید.

بهترین زمان مصرف ترشی کلم قرمز فوری

ترشی کلم قرمز فوری را می‌توانید به مدت ۱ تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید. بنابراین بهتر است حتما این ترشی خوشمزه را در این بازه زمانی مصرف کنید.

تهیه ترشی کلم قرمز به روش‌های دیگر

ترشی کلم قرمز را می‌توانید هم به شکل فوری تهیه کنید هم به شکل رستورانی اما در کنار تمام روش‌های تهیه ساده این ترشی می‌توانید آن را با سبزیجات دیگر همراه کنید و یک ترشی مخلوط خوشمزه داشته باشید. اما یکی از جذاب‌ترین روش‌های تهیه این ترشی، همراه کردن آن با سیر است. طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نسبت آب و سرکه در ترشی کلم قرمز

نسبت دقیق آب و سرکه در تهیه ترشی کلم قرمز به عوامل مختلفی از جمله میزان ترشی مورد نظر، نوع سرکه و اندازه کلم بستگی دارد. اما به طور کلی، یک نسبت رایج و معمول برای تهیه ترشی کلم قرمز شامل یک پیمانه آب و یک پیمانه سرکه است.

اما اگر دوست دارید ترشی شما ترش‌تر و تندتر باشد می‌توانید مقدار سرکه را نسبت به آب کمی بیشتر کنید. فقط دقت داشته باشید که کلم در فرایند ترشی شدن مقداری آب از خود آزاد می‌کند بنابراین بهتر است مقدار آب را زیاد در نظر نگیرید.

علاوه بر آب و سرکه، برای تهیه ترشی کلم قرمز به مواد دیگری مانند شکر، نمک، سیر، دانه خردل و فلفل قرمز نیز نیاز دارید. می‌توانید با تغییر مقدار این مواد، طعم ترشی را به دلخواه خود تنظیم کنید.

به طور کلی می‌توان گفت برای تهیه یک ترشی کلم قرمز خوشمزه، بهتر است ابتدا با نسبت یک به یک آب و سرکه شروع کنید و سپس در صورت نیاز، مقدار هر یک را کم یا زیاد کنید.

ثابت ماندن رنگ ترشی کلم قرمز

یکی از دغدغه‌های اصلی در تهیه ترشی کلم قرمز، حفظ رنگ زیبای بنفش آن است. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید رنگ ترشی کلم قرمزتان را به مدت طولانی ثابت نگه دارید.

دلایل تغییر رنگ ترشی کلم قرمز

  • اکسیداسیون: تماس با هوا باعث اکسید شدن رنگدانه‌های کلم و تغییر رنگ آن به قهوه‌ای می‌شود.
  • قلیایی شدن محیط: محیط قلیایی باعث تغییر رنگ رنگدانه‌های کلم می‌شود.
  • نور مستقیم: نور خورشید باعث تخریب رنگدانه‌ها و تغییر رنگ کلم می‌شود.

بنابراین راهکارهای حفظ رنگ ترشی کلم قرمز شامل استفاده از ظروف مناسب است. دقت کنید که بهتر است برای تهیه ترشی هیچگاه از ظروف آلومینیومی و مسی استفاده نکنید چون باعث تغییر رنگ ترشی می‌شوند.

دقت کنید که استفاده از سرکه سفید هم مانع از تغییر رنگ کلم قرمز می‌شود. اما اضافه کردن کمی آب لیمو و آب نارنج هم با اسیدی‌تر کردن محیط می‌توانند در حفظ رنگ کلم قرمز موثر باشند.

دیدگاه ها