طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر رستورانی در خانه

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شاید برای برخی کلم قرمز یک صیفی معمولی باشد که غیر از تهیه سالاد کلم با آن خیلی نمی‌شود کاری کرد اما واقعیت این است که کلم قرمز را اگر ترشی کنید یک طعم خاص و متفاوت خواهید داشت که هم برای انواع ساندویچ و همبرگر عالی است و هم همراه خوبی برای انواع غذاهاست. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ساورکرات و طرز تهیه ترشی گل کلم زرد چوبه ای خانگی که با کلم قرمز تهیه می‌شود را مرور کرده بودیم و در ادامه قرار است طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر رستورانی را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی کلم قرمز

  • کلم قرمز ۱ کیلو
  • سیر ۳ حبه
  • نمک به مقدار لازم
  • سرکه به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر

آماده کردن کلم قرمز و سیر

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر این است که کلم قرمز را بشویید و بعد آن را به شکل رشته‌ای خرد کنید. این کار را هم می‌توانید با چاقو انجام دهید هم کلم را داخل مخلوط کن بریزید و هم رنده کنید.

پس بسته به سلیقه خود یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید و کلم قرمزی که خوب خشک شده را خرد کنید بعد روی آن را نمک بریزید و ورز دهید تا کلم نرم شود. همزمان سیر را هم یا با رنده یا گوشت کوب له کنید.

ریختن سرکه روی کلم قرمز

طرز تهیه ترشی کلم قرمز

اکنون و در این مرحله نوبت آن رسیده که مخلوط کلم قرمز و سیر له شده را درون شیشه مناسب بریزید و رویش را با سرکه که به آن نمک اضافه کرده‌اید پر کنید.

جا افتادن ترشی کلم قرمز با سیر

این ترشی معمولا بعد از یک هفته آماده است اما می‌توانید تا دو هفته هم صبر کنید تا بهتر جا بیافتد. فقط حتما ترشی را دور از نور خورشید نگهداری کنید و بعد از آن که در ظرف ترشی را باز کردید، ظرف را در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی کلم قرمز

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر

تهیه ترشی کار سختی نیست چه طرز تهیه ترشی لبو و انار باشد چه ترشی کلم، فقط حوصله می‌خواهد و دقت به جزییات. اما در این میان تهیه ترشی کلم قرمز یکی از ساده‌ترین‌هاست که با رعایت نکات و فوت‌وفن‌ها می‌توانید یک تجربه عالی را برای خود رقم بزنید.

انتخاب میزان کلم برای ترشی کلم

یک کیلوگرم کلم قرمز خرد شده حدود ۴ فنجان می‌شود. این مقدار برای قرار دادن در دو شیشه یک لیتری کافی هستند. بنابراین اگر میزان کمتری ترشی می‌خواهید یا بیشتر میزان را با توجه به این میزان لحاظ کنید.

تهیه ترشی کلم قرمز فوری

اگر می‌خواهید ترشی کلم قرمز را هر چه سریع‌تر استفاده کنید می‌توانید ابتدا سرکه، نمک و شکر را مخلوط کنید و بگذارید بجوشد بعد کلم را اضافه کنید تا کمی نرم شود. این مدل ترشی کلم قرمز بعد از چند ساعت که خنک شد آماده استفاده است. فقط دقت کنید در این روش بهتر است از ترکیب آب و سرکه به میزان یکسان استفاده کنید.

استفاده از شکر در طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سیر

یکی از روش‌های تهیه ترشی کلم قرمز این است که در آن مقداری شکر هم اضافه کنید تا طعم آن شیرین‌تر باشد. اگر دنبال جایگزین قند هستید می‌توانید از استویا یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید. البته در این مدل از طرز تهیه ترشی کلم قرمز به خاطر وجود سیر، بهتر است شکر استفاده نشود.

افزودن طعم ترشی کلم قرمز با ادویه

معمولا در تهیه ترشی کلم از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود اما اگر دوست دارید طعم بیشتری داشته باشد می‌توانید از تخم گشنیز استفاده کنید و یا زیره سیاه یا دانه خردل را استفاده کنید.

فرق ترشی کلم قرمز و ساورکرات

کلم ترش یا ساورکرات یک کلم تخمیر شده است، به این معنی که سبزیجات به مدت چند هفته در مخلوط آب نمک قرار می‌گیرند تا باکتری‌های بد آن‌ها از بین ببرد و سپس کلم را برای حفظ کردن با فرایند تخمیر تهیه می‌کنند. اما طرز تهیه ترشی کلم قرمز که امروز مرور کردیم دستور کلم تخمیری نیست و به سادگی با مخلوط سرکه و نمک تهیه می‌شود. برای آشنا با فرایند تخمیر و محصولات تخمیری می‌توانید تاریخچه محصولات تخمیری و اهمیت آن را در کتاب کاله بخوانید.

سرکه سفید یا سرکه قرمز؟ کدام برای تهیه ترشی کلم قرمز مناسب است؟

برای تهیه ترشی کلم قرمز معمولا از سرکه قرمز بخاطر رنگش استفاده می‌شود اما اگر دوست دارید می‌توانید هم از سرکه سفید استفاده کنید هم از ترکیب سرکه سفید و سرکه قرمز. اگر دوست دارید در منزل سرکه سیب تهیه کنید، می‌توانید طرز تهیه سرکه سیب در منزل را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها