طرز تهیه ترشی کلم قرمز، ترشی خوش‌رنگ سفره‌ها

طرز تهیه ترشی کلم قرمز
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

یکی از ترشی‌های بی‌دردسر و در عین حال خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب، ترشی کلم قرمز است که در رستوران‌ها کنار کباب کوبیده و جوجه کباب زیاد دیده می‌شود. از حق هم نگذریم ترشی کلم قرمز با کباب خیلی می‌چسبد. در ادامه، طرز تهیه ترشی کلم قرمز آموزش داده می‌شود.

تهیه این ترشی در عین سادگی درست مثل طرز تهیه ترشی گل کلم زرد چوبه ای خانگی است اما نکات ریزی در مراحل پخت، تهیه و نگهداری دارد. این نکات هم به تردی و خوشمزگی بیشتر و هم به رنگ و لعاب بیشتر این ترشی کمک می‌کند.

مواد لازم در طرز ترشی کلم قرمز

  • کلم قرمز500 گرم
  • سرکه قرمز به مقدار لازم
  • نمک نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی کلم قرمز

مرحله اول

برای شروع تهیه ترشی کلم قرمز، برگ‌های کلم را جدا کرده و خوب بشویید. سپس، داخل یک آبکش بریزید تا خشک شوند. برای این که برگ‌های گل کلم کاملا خشک شوند، آن‌ها را روی دستمال خشک پهن کنید.

مرحله دوم

بعد از این که برگ‌ها کاملا خشک شدند، با تخته آشپزی آن‌ها را به صورت نوارهای باریک و یک اندازه برش دهید.

مرحله سوم

یک قابلمه مناسب بردارید. گل کلم‌ها را داخل قابلمه بریزید و روی آن‌ها نمک بپاشید. با دست آن‌ها را مخلوط کنید تا نمک به همه جای گل کلم‌ها برسد. روی قابلمه را با سلفون بپوشانید و آن را حدود نیم ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند.

مرحله چهارم

یک ظرف شیشه‌ای و تمیز مناسب ترشی انداختن انتخاب کنید. کلم قرمزها را داخل ظرف بریزید و سرکه قرمز را به اندازه‌ای که یک بند انگشت روی کلم‌ها را بگیرد، اضافه کنید.

مرحله ششم

یک کیسه فریزر روی در ظرف قرار دهید و محکم ببندید تا هیچ هوایی وارد ظرف نشود. ظرف را به مدت یک هفته در جای خشک و خنک به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بعد از یک هفته ترشی کلم قرمز آماده است. آن را می‌توانید داخل یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری

ترشی کلم قرمز را می‌توانید به صورت فوری هم آماده کنید؛ برای این‌کار سرکه و مقداری آب را روی حرارت قرار دهید. به آن‌ها نمک و شکر اضافه کنید. بعد از اینکه آب و سرکه به جوش آمدند، کلم قرمزها را اضافه کنید و حدود 10 دقیقه بجوشانید. حرارت را خاموش کنید. بعد از این که ترشی به دمای محیط رسید، آن را داخل ظرف شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید. بعد از خنک شدن ترشی آماده سرو است.

فوت و فن طرز تهیه ترشی کلم قرمز

  • اگر دوست دارید طعم ترشی ملس شود، به اندازه یک قاشق غذاخوری سرخالی شکر داخل سرکه بریزید. بعد از این که کاملا شکر داخل سرکه حل شد، آن‌ را روی کلم‌ها بریزید.
  • فراموش نکنید که بهترین ظروف برای انداختن ترشی، ظروف شیشه‌ای است. ترشی داخل ظرف پلاستیکی به مرور زمان مزه‌اش تغییر می‌کند.
  • ترشی کلم قرمز در اثر زیاد ماندن رنگش تغییر می‌کند؛ بنابراین بهتر است آن را هربار به مقدار کمی تهیه کنید.
  • می‌توانید برای خوشرنگ‎‌تر شدن ترشی از مقداری آب لبو استفاده کنید. فقط باید آب لبو را با سرکه بجوشانید.
  • اضافه کردن سبزیجاتی مثل فلفل سبزی یا سیر مزه کلم را از بین می‌برد.
  • اگر دوست دارید در تهیه ترشی خود از سرکه سیب خانگی استفاده کنید می‌توانید رسپی طرز تهیه سرکه سیب خانگی را مطالعه کنید.
  • اگر مایل هستید تا طرز تهیه ترشی‌های بیشتری را در خانه یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه شور گل کلم را هم امتحان کنید. اگر مایل به استفاده از سرکه نیستید، طرز تهیه شور بدون سرکه جایگزین مناسبی است.
  • اگر مشکلی با طعم بامیه ندارید، ترشی بامیه یک دورچین مناسب و البته خوشمزه در کنار غذاهای ایرانی است.

دیدگاه ها