طرز تهیه مربای به با پیمانه با ماندگاری بالا

طرز تهیه مربای به با پیمانه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

پاییز فصل برداشت بِه و بهترین زمان برای تهیه مربای به خانگی است. عطر دل انگیز به در حال پخت و رنگ قرمز گیرای مربا، هر خانه‌ای را پر از آرامش می‌کند. با کمی حوصله و رعایت چند نکته ساده می‌توانید مربایی خوش طعم و با ماندگاری بالا تهیه کنید که نه تنها برای خودتان بلکه برای عزیزانتان هم هدیه‌ای ارزشمند باشد. در این مطلب، طرز تهیه مربای به با پیمانه با ماندگاری بالا را به همراه نکات مهم برای رسیدن به بهترین نتیجه به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای به با پیمانه

  • به ۵-۶ عدد
  • شکر ۸ پیمانه
  • آب ۴ پیمانه
  • آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • هل ۴ عدد

طرز تهیه مربای به با پیمانه

۱. آماده‌سازی به

خرد کردن به برای تهیه مربای به با پیمانه

اولین مرحله از طرز تهیه مربای به با پیمانه این است که به‌ها را بشویید و پوست بگیرید و بعد هسته و قسمت‌های سفت آن را جدا کنید و در نهایت آن را به صورت نگینی یا مکعبی خرد کنید. البته می‌توانید برای سهولت به را رنده کنید.

۲. پخت اولیه به

پخت به برای تهیه مربای به با پیمانه

اکنون زمان آن است که مربای به را بپزید برای این کار به‌های خرد شده را در قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید بعد قابمله را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید به‌ها به مدت ۳۰ دقیقه با آب بپزند تا کمی نرم شوند. وقتی به‌ها کمی نرم شدند شکر را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت یک ساعت دیگر با حرارت متوسط بپزد تا شکر هم کاملا حل شود و البته مربا قوام بیابد.

۳. اضافه کردن مابقی مواد

طرز تهیه مربای به با پیمانه

اکنون در این مرحله آب لیمو ترش و هل را به مربا اضافه کنید و اگر خواستید گلاب را هم اضافه کرده و در این مرحله حرارت را کم کنید و اجازه دهید مربا به مدت حداقل ۲ ساعت دیگر در حالی که روی قابلمه، در را با دم‌کنی گذاشته‌اید کاملا غلیظ شود.

برای تست قوام مربا، کمی از شربت را در یک بشقاب کوچک بریزید. اگر شربت پس از سرد شدن سفت شد، مربا آماده است.

در نهایت مربای آماده را در شیشه‌های تمیز و استریل بریزید و در آن‌ها را محکم ببندید و شیشه‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کاملا استریل شوند و ماندگاری مربا افزایش یابد. وقتی شیشه‌های مربا سرد شدند آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای به

طرز تهیه مربای به با پیمانه

برای تهیه یک مربای به حرفه‌ای و باکیفیت، توجه به نکات و فوت‌وفن‌های آن بسیار ضروری است. هر یک از این نکات، گامی موثر در جهت رسیدن به مربایی با رنگ دلنشین، قوام مناسب و طعمی بی‌نظیر است که مدت‌ها در یخچال شما تازه می‌ماند.

قوام مناسب مربای به

برای رسیدن به قوام دلخواه در مربای به، چند نکته را باید مدنظر قرار دهید. اول اینکه، زمان پخت مربا بسیار مهم است. هر چه مربا بیشتر بپزد، غلیظ‌تر خواهد شد. اما مراقب باشید که بیش از حد نپزد چون ممکن است به ته گرفتن یا شکرک زدن آن منجر شود. ضمنا استفاده از آب لیمو ترش به کاهش زمان پخت و افزایش ماندگاری مربا کمک می‌کند. همچنین، می‌توانید از ژلاتین یا پکتین هم برای غلیظ‌تر کردن مربا استفاده کنید.

مربای به قرمز و خوش رنگ

برای داشتن مربای به با رنگ قرمز و جذاب، به چند نکته توجه کنید. اول اینکه، از به‌های رسیده و کاملا قرمز استفاده کنید. دوم، هنگام پخت مربا، در قابلمه را نبندید تا رنگ بِه آزادانه خارج شود. همچنین می‌توانید از چند قطره آب لیمو ترش اضافی برای روشن‌تر شدن رنگ مربا استفاده کنید. استفاده از قابلمه مسی هم به قرمز شدن رنگ مربا کمک می‌کند.

نسبت مناسب شکر، به و آب

نسبت شکر، به و آب در تهیه مربای به بسیار مهم است. به طور معمول، برای هر کیلوگرم به، یک کیلوگرم شکر و ۳ تا ۴ پیمانه آب استفاده می‌شود. اما این نسبت قابل‌تغییر است و به سلیقه شما بستگی دارد. اگر مربایی شیرین‌تر دوست دارید، می‌توانید مقدار شکر را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا شیره خرما به جای شکر استفاده کنید.

روش‌های مختلف تهیه مربای به با پیمانه

مربای به را می‌توان هم از لحاظ ظاهری با خرد کردن یا حتی رنده کردن آن متفاوت کرد هم می‌توان با استفاده کردن از شکر یا جایگزین‌هایش یا حتی به کار بردن طعم‌دهنده متفاوت کرد.

  • شکل به: شما می‌توانید به را به صورت نگینی، مکعبی یا رنده شده خرد کنید. هر کدام از این روش‌ها، بافت متفاوتی به مربا می‌دهد. طرز تهیه مربای به رنده شده و طرز تهیه مربای به نگینی را قبلا در کتاب کاله آورده‌ایم.
  • استفاده از شکر: می‌توانید از شکر سفید، قهوه‌ای یا قند برای تهیه این مربا استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، شیره انگور یا شیره خرما استفاده کنید. طرز تهیه مربای به با قند به عنوان یک روش تهیه این مربا را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.
  • اضافه کردن طعم‌دهنده‌ها: برای طعم‌دار کردن مربا می‌توانید از ادویه‌هایی مانند هل، دارچین، زعفران یا گلاب استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از مغزهای خرد شده مانند گردو یا بادام برای تزیین مربا استفاده کنید. طرز تهیه مربای با گردو را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

جایگزین‌های شکر برای تهیه مربای به

اگر به دیابت مبتلا هستید یا می‌خواهید میزان مصرف شکر خود را کاهش دهید، می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند استویا، اریتریتول یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این شیرین‌کننده‌ها ممکن است بر روی قوام و طعم مربا تاثیر بگذارند.

نکته مهم: برای اطمینان از کیفیت و ماندگاری بالای مربا، از شیشه‌های تمیز و استریل شده استفاده کنید و مربا را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم برای ماندگاری بالای مربای به با پیمانه

برای این که مربای به خود را بتوانید به مدت طولانی نگهداری کنید باید نکاتی از جمله تمیز بودن شیشه‌ها و محکم بستن در شیشه‌ها را مد نظر قرار دهید. البته استفاده از آب لیمو ترش برای جلوگیری از کپک زدن مربا و نگهداری مربا در جای خشک و خنک هم در ماندگاری بالای مربای به بسیار موثر هستند.

در کنار تمام نکاتی که در بالا ذکر شد، زمان پخت مربا بسته به نوع به و میزان آبی که از آن خارج می‌شود هم می‌تواند در ماندگاری مربا موثر باشد. بنابراین، به طور مرتب قوام مربا را چک کنید.

دیدگاه ها