باترمیلک چیست؟ چگونه در منزل آن را درست کنیم؟

باترمیلک

باترمیلک کمی غلیظ‌تر از شیر بوده و طعمی شبیه ماست یا دوغ دارد. از آن برای تهیه غذا، کیک و شیرینی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه با روش سنتی در خانه قابل تهیه است، به صورت آماده هم در بازار وجود دارد. باترمیلک‌های قدیمی خانگی محصول مایع باقی مانده از فرآیند کره‌گیری بودند. با درنظر گرفتن این که در فرآیند کره‌گیری به روش سنتی از تمام چربی استفاده می‌شود، می‌توان حدس زد که باترمیلک خانگی هیچ چربی نداشته است. مایع ترش‌مزه‌ حاصل از فرآیند کره‌گیری که به مدت یک شب مانده و تخمیر شده، موجب تبدیل شیر به اسید لاکتیک می‌شود. اسید لاکتیک به ‌وجود آمده در باتر میلک باعث بهتر شدن طعم آن می‌شود. این روزها این محصول به شکل صنعتی ساخته می‌شود و تولید آن با روش‌ قدیمی کمی تفاوت دارد. در تهیه باتر میلک صنعتی ابتدا یک باکتری به شیر کامل پاستوریزه یا شیری که چربی آن گرفته شده است اضافه می‌شود. بعد از اضافه شدن باکتری، شیر بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت در دمای پایین‌تر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد به منظور تخمیر شدن نگهداری می‌شود. به این روش تولید Cultured Buttermilk گفته می‌شود. باترمیلک‌های موجود در فروشگاه‌ها اسیدی‌تر و غلیظ‌تر هستند و رایحه قوی و تندی نسبت به نمونه خانگی دارند. در ادامه همراه باشید تا به شما بگوییم که باترمیلک چیست و چگونه می‌توان در خانه آن را تهیه کرد.

باترمیلک چیست و چه ارزش غذایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم باتر میلک کمی از شیر غلیظ‌تر بوده و طعم آن شبیه به ماست یا دوغ است. به همین دلیل به آن آب دوغ هم می‌گویند. باترمیلک یک منبع سرشار از پروبیوتیک است و مانند ماست یا کفیر از باکتری‌های فعال تشکیل شده است. این باکتری‌ها فرآیند هضم را بهبود می‌دهند، به تغذیه سالم کمک کرده و به حل مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم، بیماری کرون یا رفلاکس معده کمک می‌کنند. محصولی که استفاده می‌کنید حتما باید دارای باکتری‌های فعال و زنده باشد. باتر میلک پاستوریزه ممکن است در طول فرآیند تولید، باکتری‌های مفید را از دست داده باشد.

آیا می‌توان بدون شیر باترمیلک درست کرد؟

چرا که نه! ماهیت اغلب شیرهای جایگزین مثل شیر بادام، شیر سویا و شیر نارگیل تنها با مقدار کمی آب لیمو تغییر می‌کند. این فرآیند با شکستن امولسیون یا کلوئید به بخش‌های بزرگ‌تر و ایجاد لخته، خامه و انعقاد از طریق فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توانید به همان دستور از شیرهای دیگر هم باترمیلک بگیرید، مخصوصا اگر قصد درست کردن غذا یا دسر برای کسانی را دارید که حساسیت غذایی دارند.

آیا جای باترمیلک و شیر را می‌توان در تهیه غذاها عوض کرد؟

هم بله هم خیر. باترمیلک را می‌توان در بسیاری از دستورهای غذایی جایگزین شیر کرد، بااین‌حال باترمیلک غلظت بیشتر و رطوبت کم‌تری نسبت به شیر دارد. بنابراین در دستوری که از شما یک پیمانه شیر خواسته است می‌توانید یک یا دو قاشق باترمیلک بیشتر استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر در دستور تهیه غذا از شما یک فنجان باترمیلک خواسته شده و قصد دارید شیر ساده را جایگزین باترمیلک کنید، باید یک یا دو قاشق کم‌تر از باترمیلک استفاده کنید.

چگونه در خانه باترمیلک درست کنیم؟

برای تهیه این ماده در خانه شیر را با آب لیمو یا سرکه ترکیب کنید. در ازای هر یک پیمانه شیر، یک قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید.
شیر و آبلیمو را در مخلوط کن بریزید. اجازه دهید مخلوط کن برای چند دقیقه خوب شیر و آب لیمو را ترکیب کند.
ترکیب به دست آمده را کنار بگذارید و اصطلاحا استراحت دهید تا دلمه‌ها ایجاد شده و شیر لخته شود. سپس آن‌ها را هم بزنید تا یک‌دست شود. باترمیلک شما آماده استفاده است و می‌توانید از آن در شیرینی‌پزی یا در موارد مورد نیاز دیگر خود استفاده کنید.

دیدگاه ها