تاریخ کاکائو و افسانه‌های قوم مایا

تاریخ کاکائو قوم مایا

قوم مایا که دو هزار سال قبل از تولد مسیح در بخش­‌های جنوب مکزیک، کشورهای گواتمالا و بِلیز (Belize)، و بخش‌­های غربی هندوراس و اِل‌سالوادُور پدید آمدند، در معماری، ستاره­‌شناسی،کشاورزی، تقویم‌­نگاری و نوشتار از پیشگامان تاریخ بودند. افسانه‌­های مایاها رنگ و بوی اعتقاداتشان نسبت به جهان را دارد. تاریخ کاکائو هم با اعتقادات آنها گره خورده است.

این قوم باستانی، که همچنان جمعیتی چند میلیون نفری از نوادگانشان در نواحی اجدادی زندگی می­‌کنند، جهان را دارای ساختاری مشخص می‌دانستند و آسمان و زمین را به طبقات متعددی تقسیم کرده بودند. مایاها به خدایان و الهه‌­های متعددی باور داشتند. غذای رایج آنها انواع ذرت، لوبیا، کدو و فلفل تند بود. در ادامه داستان پیدایش جهان و نقش کاکائو را در سه پرده مختلف :کاکائو و افسانه پیدایش جهان، ایسکاکائو، الهه کاکائوی مایاها و کاکائو به عنوان غذای خدایان مایا روایت می‌­کنیم. این افسانه همچنین با افسانه پیدایش انسان که به عقیده مایاها از گیاه ذرت بوده است ارتباط نزدیکی دارد.

افسانه پیدایش جهان به روایت مایاها

از نظر مایاها جهان با تاریخ کاکائو آغاز می‌شود. وقتی همه جا سکوت بود و سکوت و آب. نه زمینی بود، نه نوری، نه گیاهی، نه انسانی و نه حیوانی. تنها شش الهه وجود داشتند که بدن‌شان از پرهایی به رنگ آبی و سبز پوشیده شده بود و در آب‌­های دنیای نخستین آرمیده بودند. اسامی آنها عبارت بود از الهه‌­های کشاورزی و شکل‌­دهنده، ته­په­ئو (Tepew) و افعی کِتزال (Quetzal) به همراه ویشپیاکُوک (Xpiyacoc) و اِشموکانه (Xumucane). الهه‌­ها به قلب آسمان یا هوراکان (Hurakan) کمک کردند تا زمین را خلق کند. جوهره روح و قدرت معجزه­‌وار الهه­‌ها باعث شد تا زمین توانایی خلق کردن موجودات را داشته باشد. حالا زمین، قلب داشت.

افسانه پیدایش جهان مایا
درخت کاکائو در وسط تصویر است و سر خدای ذرت روی درخت قرار دارد.

الهه­‌ها برای جدا کردن زمین از آسمان، درخت سیبای (Ceiba) بلندی را کاشتند تا جا برای تمام انواع موجودات باز شود. ریشه‌­های این درخت تا عمیق­‌ترین عمق طبقه نهم دنیای زیرزمینی مایا رفته بود و تنه‌­اش بر سطح زمین قرار داشت. شاخه­‌های زمین به سیزدهمین طبقه از جهان زبرین می‌­رسید. سپس، گیاهان برای زندگی روی زمین خلق شدند و بعد حیوانات آمدند، اما حیوانات سخن گفتن بلد نبودند و پرستیدن را بلد نبودند.

خلق ماه و خورشید از دانه کاکائو

حالا زمین و آسمان وجود داشت، اما خبری از ماه و خورشید نبود. در دنیا پرنده­ مغروری وجود داشت که نامش هفت ماکائو (Seven Macaw) بود. این پرنده پر ادعا خودش را خورشید و ماه می‌­دانست. ادعایی که حقیقت نداشت. پرنده یاد شده توسط دو برادر دوقلو که فرزندان خدای ذرت بودند و از کاکائو خلق شدند نابود شد. این موضوع بخشی جذاب از تاریخ کاکائو در قوم مایاست.

این برادرها، اوناخ پو (Hunajpu) و اِشبالانکه (Xbalanque) نام داشتند و با پرتابِ نیزه­‌ای، هفت ماکائو را از بین بردند. مادر دوقلوهای قهرمان، ایچکیک (Ixkik) بود و آنها را هنگامی آبستن شد که در دنیای زیرین به سر می‌­برد. ایچکیک با اون اوناکپو (Hun Hunahpu)، پدر دوقلوها صحبت کرد و دوقلوها را از دانه کاکائویی که اون اوناکپو، کف دستش تف کرد باردار شد.

طبق افسانه‌ها، در آن موقع، اون اوناکپو توسط شیبالبا (Xibalba) -خدای دنیای زیرزمین- کشته شده بود. دو برادر در بازی با توپ بسیار ماهر شدند و خدای دنیای زیرین را به مبارزه طلبیدند تا بدین ترتیب پدرشان را زنده کنند. خدای زیرزمین موافقت کرد تا صرفا در صورتی با آنها بازی کند که از عهده امتحان­‌های دنیای زیرین موفق بیرون بیایند.

دوقلوهای افسانه ای مایاها
برادران دوقلوی افسانه‌ای مایا که پسر خدای ذرت بودند.

دوقلوها با تکیه بر هوش و مهارت خود در این بازی برنده شدند و پدرشان در قامت خدای ذرت دوباره زنده شد. دوقلوها از زیرِ زمین بیرون آمدند و به سمت آسمان رفتند، یکی از آنها خورشید شد و دیگری ماه. حالا که خورشید و ماه در آسمان حضور داشتند، الهه­‌ها سومین نوع انسان را با استفاده از ذرت سفید و زرد خلق کردند.

ایکسکاکائو، زنی نماد باروری، برکت و شکلات

علاوه بر افسانه خاصی که مایاها در مورد پیدایش جهان دارند، نقش کاکائو در زندگی آنها با خلق و پرستش الهه‌ای به نام ایسکاکائو (Ixcacao) تکمیل می‌شود. در قلب اساطیر مایاها، روح ایکسکاکائو می­‌درخشد. این الهه اغلب با لباسی از شکوفه­‌های سفید یا در قالب زنی تصویر می‌­شود که دانه­‌های کاکائو از سر و رویش آویزان است. مایاها او را در کنار سایر الهه‌­های کشاورزی پرستش می­‌کردند و ایکسکاکائو برایشان نماد باروری، تغذیه و مراقبت و شفا بوده است. پیشوند ایکس در اسم او نشاندهنده مونث بودنش است و ترجمه نام او “زن کاکائویی” است.

بنا به اعتقاد اقوام مایا، ایکسکاکائو کشاورزی را به مردم یاد داد و در بدنیا آمدن دوقلوهای مقدس نقش داشت. در آغاز زمان او الهه‌­ای بود که در دنیای مونث زیرین زندگی می­‌کرد و در آن زمان، پرداختن به کار کشاورزی، به عهده زنان بود. الهه کاکائو مسئولیت مقدس خود را اطمینان از فراوانی غذا برای مردمش می­‌دانست تا از نبود گرسنگی اطمینان پیدا کند و در واقع، انرژی زنانه و مادرانه او معطوف به تامین امنیت برای مردم است.

ایسکاکائو الهه کاکائوی مایا
ایسکاکائو، الهه‌ای است که همراه دانه‌های کاکائو ترسیم می‌شود.

در کیهان‌شناسی مایاها کوهستانی به نام «کوه جهانی» وجود دارد که در مرکز همه چیز قرار داشته و نمایانگر غذا و فراوانی، منبع غذاها و گیاهان آیینی بسیار مهم مردم مایا بود. کوه یاد شده از جسد خدای ذرت بوجود آمده است و خدای ذرت شخصیتی است که به عنوان منبع زندگی دیده می‌شود. بعد از شکافته شدنِ بدنِ خدای ذرت توسط خدای رعد، از نسل او میوه­‌های مختلفی بوجود آمدند. مایاها تصور می­‌کردند میوه­ کاکائویی که توسط ایکسکاکائو تولید می‌­شود، خواص مست‌کننده و تقویت‌کننده جنسی دارد و یکی از رسوم‌شان دم کردن کاکائو و نوشیدن آن به عنوان یک نوشیدنی تند و تلخ و شیرین بود.

کاکائو، غذای خدایان مایا

از دیدگاه مایاها، کاکائو یک غذای الهی بود که اغلب با عنوان “غذای خدایان” از آن یاد می­‌کردند و مورد احترام قرار می‌­گرفت. بسیاری از افسانه­‌ها و آیین­‌های مایاها، از افسانه آفرینش گرفته تا مناسک مرگ، با تکیه به کاکائو به عنوان منبع قدرت بنا شده‌­اند و پایه و اساس خاصی دارند. دوقلوهای قهرمان از کاکائو متولد شده‌­اند. در پُوپُول وو (Popul Vuh)، کتاب مقدس مایاها، منشأ الهی کاکائو روایت می‌شود.

بنا به نوشته­‌های این کتاب، درخت کاکائو، تجسم خدای ذرت است و کاکائو دانه‌ای است که پدر دوقلوها، با آن دوشیزه زیرزمینی (مادر دوقلوها) را باردار می‌کند. در نتیجه این ارتباط، اوناخ پو و اِشبالانکه به دنیا می‌آیند. در اصل، این دو به معنای واقعی کلمه، از کاکائو متولد می‌­شوند. داستان زندگی آنها در پوپول وو شرح داده شده است و این دو با صفت‌­هایی مثل توپ­‌بازان حرفه‌­ای و جنگ‌جویان قوی و زیرک توصیف می­‌شوند.

احتمالا مایاها معتقد بودند که با خوردن کاکائو، می‌­توان صاحب این ویژگی‌های قهرمانانه شد و این موضوع در تاریخ کاکائو اهمیت زیادی دارد. جنگجویان قبل از نبرد کاکائو مصرف می‌کردند تا انرژی بگیرند و شکست‌ناپذیر باشند و غلاف‌های کاکائو را هم اغلب به‌عنوان نوعی محافظ معنوی یا لباس برای مسابقات  می‌پوشیدند.

خدایان مایا و شکلات
دو خدای مایا در حال تبادل کاکائو با هم هستند.

این کاربردها با واقعیت کاکائو مطابقت دارد- کاکائو حاوی متیل گزانتین‌­هایی (Methyl xanthine) مانند کافئین و تِئُوبرومین (Theobromine) است و متیل گزانتین­، اثرات محرک دارد. بنابراین، کاملاً منطقی به نظر می‌­رسد که مصرف کاکائو برای جنگجویان و توپ‌بازان مفید بوده و در نتیجه با آداب و رسوم مایاها و اسطوره‌­های آنها ارتباط داشته باشد.

بنابراین، کاکائو هم یکی از عناصر اصلی در مراسم تشییع جنازه مایاها بود و آنها، به‌ویژه اعضای خانواده‌های سلطنتی­، همراه با ظروف مخصوص نوشیدن شکلات دفن ­می‌­شدند که پر از نوشیدنی‌هایی دارایِ ماده کاکائو بود. به این ترتیب، امیدوار بودند که انتقال مرد­گان به شیبالبا از نظر معنوی تسهیل شود.

ظروف ریو آزول

ظروف معروف ریو آزول (Rio Azul) در سال ۱۹۸۴ به هنگام جستجوهای حفاران در قبر یکی از حاکمان مایاها یافت شده و گمان می‌رود که حاوی چندین نوع نوشیدنی شکلاتی بوده باشد. این ظروف اولین شواهدی هستند که نشان می‌دهد در تاریخ کاکائو مایاها مردگان خود را همراه با نوشیدنی شکلاتی خاک می­‌کردند و اهمیت شکلات را در مراسم تشییع جنازه این قوم نمایان می‌­کند.

دفن مردگان مایا همراه شکلات
مایاها مردگان خود را همراه شکلات در ظروف ریو آزول دفن می‌کردند.

از نظر علمی هم بین مراسم تشییع جنازه و اسطوره، با فواید کاکائو مطابقت وجود دارد. کاکائو حاوی اپی کاتچین (Epicatechin) است، ترکیبی که اثرات آن شبیه بی­‌حس کننده‌­ای خفیف است، و می‌توان از آن برای عادی ساختن فشار جریان خون، به ویژه در آنهایی که پرفشاری خون دارند، استفاده کرد. احتمالا مایاها فکر می­‌کردند که نوشیدن کاکائو برای کسانی که نزدیک به مرگ هستند، تسکین­‌دهنده خواهد بود و در سفرشان به شیبالبا کمک‌شان می‌کند. همین روایات افسانه‌ای است که تاریخ کاکائو را جذاب می‌کند.

دیدگاه ها