غذاهای مضر برای آنفولانزا کدامند؟

غذاهای مضر برای سرمایخوردگی

فصل سرما در کنار زیبایی‌های خاص خودش زنگ هشدار را برای سلامتی بسیاری از ما به صدا در می‌آورد. پاییز و زمستان فصل‌هایی هستند که سرماخوردگی، آنفولانزا و تب بسیاری از ما را گرفتار می‌کند. معمولا بیشتر ما در مورد غذاهای مفید برای سرماخوردگی اطلاعات کافی داریم. در مقابل، شاید چندان هم از غذاهای مضر برای آنفولانزا خبر نداشته باشیم. در این مطلب قرار است راجع به همین غذاها صحبت کنیم.

موقع سرماخوردگی چی نخوریم؟

به طور کلی اگر بخواهیم دسته‌بندی‌ای از غذاهای مضر برای آنفولانزا ارائه کنیم می‌توان گفت غذاهای خیلی شور و خیلی شیرین، فست فودها و غذاهای چرب و لبنیات جز ممنوعه‌ها هستند. دلیل این ممنوعیت تاثیر منفی‌ای است که این غذاها روی سیستم ایمنی بدن شما به جا می‌گذارند و بهبود شما را به تاخیر می‌اندازند. بنابراین اگر سرما خوردید یا آنفولانزا داشتید به طور کلی و یا تا حد امکان مصرف این غذاها را از برنامه خودتان خارج کنید.

شیرینی

شامل شیرینی‌جات، آبمیوه‌های صنعتی، کربوهیدارت‌های ساده که قابلیت تبدیل به قند را دارند، آبنبات‌های بدون قند و موز و میوه‌های مشابه می‌شود. کلا مصرف هر غذایی را که شکر دارد در دوران سرماخوردگی محدود کنید. شکر ماده‌ای است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و در از بین بردن عفونت توسط گلبول‌های سفید اختلال ایجاد می‌کند.

به علاوه، شکر باعث می‌شود تا مولکول‌های سیتوکین (پروتئین‌هایی که در پاسخ بدن به محرک‌های پاتولوژیک مثل التهاب و آسیب بافتی نقش دارند) در بدن افزایش پیدا کنند و التهاب را بیشتر کنند.

شیرینیجات از غذاهای مضر برای سرماخوردگی
هر نوع شیرینی باعث سرکوب شدن سیستم ایمنی هنگام سرماخوردگی است.

ماکارونی و نان سفید

این‌ها کربوهیدارت‌های ساده نامیده می‌شوند و چون می‌توانند در بدن ما به قند تجزبه شوند در نتیجه قند خون را افزایش می‌دهند. در مقابل می‌توانید به جای مصرف آنها از غلات سبوس‌دار یا کربوهیدارت‌هایی استفاده کنید که فیبر زیادی دارند، زیرا این دسته برعکس التهاب را کاهش می‌دهند.

آبنبات‌ و ادامس‌های بدون شیرینی

این خوراکی‌ها هم به دلیل داشتن سُوربیتول نباید در ایام سرماخوردگی مصرف شوند. سوربیتول قابل هضم نیست و می‌تواند شکم درد بوجود بیاورد. به علاوه، امکان دارد شما را دچار اسهال کنند. حتما می‌دانید که در نتیجه اسهال، بدن شما آب بیشتری از دست می‌دهد. درحالیکه یکی از توصیه‌ها به افراد سرماخورده و دارای آنفولانزا این است که تا جای ممکن سوپ و مایعات دیگر را مصرف کنند که بدنشان هیدراته باقی بماند.

موز و سایر میوه‌های دارای قند طبیعی

نقش موز در سرماخوردگی به علت قند بالای آن مورد توجه است. هم موز و هم بادام زمینی به خاطر ترشح هیستامین (فرستنده‌ای عصبی که هنگام واکنش‎های آلرژیک تولید می‌شود) برای بدن ما مضر هستند. تکلیف قند را هم که قبلا روشن کردیم، پس برای دوری از التهاب و پایین آمدن سطح عملکرد سیستم ایمنی بدنتان هنگام آنفولانزا از موز دوری کنید.

شکر ماده مضر برای آنفولانزا
موز و میوه‌های شیرین به علت داشتن قند برای سرماخوردگی مضر هستند.

شوری و ترشیجات

شامل انواع غذاهای ترش و شور می‌شود که اصطلاحا باعث تحریک گلوی شما می‌شوند. مثلا شما را به سرفه می‌اندازند یا التهاب گلو را بیشتر می‌کنند و باعث درد هنگام بلع می‌شوند. این نوع غذاها به علت سرکه و نمکی که دارند در دوران سرماخوردگی جز ممنوعه‌ها هستند. هرچند فصل پاییز و زمستان دقیقا هنگام ترشی و شور انداختن است اما اگر سرما خورده‌اید تا زمان خوب شدن از خوردن انواع ترشی و خیارشور پرهیز کنید.

لبنیات

خوردن شیر برای بدن مضر نیست، اما نه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا. شیر، ماست و سایر فراورده‌های لبنی مشابه به علت اینکه باعث غلظت مخاط و بزاق دهان می‌شوند انتخاب خوبی برای مصرف در این روزها نیستند. همچنین بستنی به علت اینکه غالبا از شیر پرچرب درست می‌شود و چربی اشباع شده دارد در افزایش التهاب موثر است. علت دیگر هم وجود قند در بستنی است.

غذاهای چرب و فست‌فودها

این دسته شامل پیتزا، تن ماهی، هات داگ، سوسیس، چیپس سیب‌زمینی و سیب زمینی سرخ شده می‌شود. تمام مواردی که نام برده شد هم چرب هستند و هم پر نمک. چربی افزایش التهاب را به دنبال دارد و نمک هم در این دوران می‌تواند التهاب بدن را افزایش بدهد. یا به عنوان نمونه، سوسیس ترکیبی از سدیم و چربی اشباع است و فراورده‌های گوشتی مشابه آب بدن را هم کم می‌کنند. تن ماهی نیز هیستامین دارد و افزایش دهنده التهابات است، پس ممکن است با روغن فراوانی که دارد گرفتگی بینی را هم تشدید کند.

لبنیات و ضرر برای آنفولانزا
خوردن شیر و لبنیات هنگام سرماخوردگی باعث طول کشیدن دوره درمان است.

نوشیدنی‌های کافئینی و الکل‌دار

الکل به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. بنابراین از جمله غذاهای مضر برای آنفولانزا به شمار می‌رود که التهاب را مدت بیشتری در بدن ما نگاه می‌دارد. به علاوه الکل باعث می‌شود تا سریع‌تر آب بدن را از دست بدهید. همین مسئله در مورد قهوه و نوشیدنی‌های دارای کافئین هم صادق است، منظور نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه معمولی و حتی چای است. کافئین ماده‌ای ادرارآور است و علاوه بر اینکه در کاهش آب بدن نقش دارد به علت داشتن قند التهاب را افزایش هم می‌دهد.

سایر مواد غذایی مضر برای آنفولانزا

آخرین مواردی که جز غذاهای مضر برای آنفولانزا شناخته می‌شوند غذاهای دارای فلفل و تند و نیز اسنک‌هایی مثل کلوچه، بیسکوییت، ویفر و هر نوع خوراکی سخت و خشک است که التهاب گلو را تحریک کرده و خشکی آن را بیشتر می‌کنند.

نتیجه‌گیری

برای مراقبت از بدن خودمان به هنگامی که با بیماری‌ای مانند آنفولانزا درگیر است بایستی از غذاهای مضر برای آنفولانزا خودداری کنیم. در این مطلب این غذاها را به چند دسته کلی تقسیم‌بندی کردیم و گفتیم که غذاهای شیرین، ترشی‌جات و شوریجات، لبنیات، فست فودها و غذاهای چرب و نوشیدنی‌های کافئینی جز غذاهای مضر برای آنفولانزا هستند.

دیدگاه ها