سوپ غذایی مغذی، آسان و مقرون به صرفه با قدمتی طولانی

همه چیز در مورد سوپ

همه چیز در مورد سوپ و انواع سوپ در دنیا

تصور کنید که سرما به گوشت و استخوان‌تان رسیده و زیر برف و باران بوده‌اید، قطعا وقتی تا به این حد از سرما را تحمل کرده‌اید، تصور خوردن یک کاسه سوپ داغ جانی دوباره به شما می‌دهد. یا حتی سرما خورده‌اید، قطعا دنبال سوپ برای سرماخوردگی خود می‌شوید. اصلا بهتر است بگوییم وجود یک قابلمه سوپ یا خورش که روی اجاق گاز می‌جوشد، گرمای خوبی به آشپزخانه می‌دهد و عطرهای خوشمزه‌ای را در سراسر خانه پخش می‌کند و رنگ و بویی به فصل سرد که غالبا دلگیر است می‌دهد.

مطمئن باشید اگر از مردم سراسر دنیا در مورد غذای مورد علاقه‌شان، آن هم درست در فصل سرما بپرسید، قطعا یکی از گزینه‌های انتخابی‌شان سوپ خواهد بود. مثلا برای خیلی از ما ایرانی‌ها سوپ جو پرک با مرغ یکی از گزینه‌های مورد علاقه است.

سوپ‌ها غذایی مغذی، مقرون به صرفه و آسان است چون در تهیه آن هم می‌توان از محصولات تازه استفاده کرد و هم از باقیمانده‌های غذاهای موجود در هفته، این غذای خوشمزه را درست کرد.

اما در کل سوپ و انواع سوپ همیشه یک وعده غذایی خوشمزه و مملو از مواد مغذی برای همه اعضای خانواده بوده و هست. همچنین برای رژیم‌های غذایی خاص مثل گیاه‌خواران یا وگان‌ها، یا کسانی که مراقب مصرف نمک خود هستند یا آنهایی که سرماخورده یا بیمارند و تازه از عمل جرایی بیرون آمده‌اند، یا حتی خیلی وقت‌ها دنبال امتحان انواع سوپ های رستورانی هستیم.

در ادامه این مقاله همه آن‌چه را باید در مورد سوپ بدانید، از این که انواع سوپ چگونه دسته‌بندی می‌شود؟ تاریخچه سوپ چیست؟ تفاوت سوپ و کنسومه و حتی خورش چیست؟ چاشنی و ادویه مناسب هر سوپ چیست؟ را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه انواع سوپ
در تهیه انواع مختلف سوپ، مواد مختلفی از سبزیجات گرفته تا انواع گوشت استفاده می‌شود.

سوپ چیست؟

همان‌طور که در بالا هم گفتیم سوپ یک غذای مقوی و عمدتا به شکل مایع است که معمولا به صورت گرم سرو می‌شود و از ترکیب موادی چون گوشت یا سبزیجات با آب یا شیر تهیه می‌شود.

اساسا سوپ‌ها شبیه خورش‌ها هستند و در برخی موارد ممکن است تمایز واضحی بین این دو وجود نداشته باشد. با این حال، سوپ‌ها به طور کلی مایع (آب‌گوشت) بیشتری نسبت به خورش‌ها دارند.

در غذاهای سنتی فرانسوی، سوپ‌ها به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. سوپ‌های شفاف
  2. سوپ‌های غلیظ

در طبقه‌بندی انواع شفاف فرانسوی، دو نوع بویلون و کانسومه قرار می‌گیرد و انواع غلیظ بسته به نوع عامل غلیظ‌کننده مورد استفاده طبقه‌بندی می‌شوند: مثلا پوره‌ها، سوپ‌های سبزیجات غلیظ شده با نشاسته هستند. یا سوپ خامه‌ای ممکن است با سس بشامل غلیظ شوند و انواع دیگر سوپ حتی با تخم مرغ، کره و خامه غلیظ می‌شوند. سایر موادی که معمولا برای غلیظ کردن سوپ‌ها استفاده می‌شود عبارتند از برنج، عدس، آرد و غلات.

اما تنوع سوپ در دنیا آن‌قدر بالاست که یک دسته‌بندی دیگر هم می‌توان برای آن در نظر گرفت:

طبقه‌بندی انواع سوپ خاص در دنیا

  • سوپ میوه
  • سوپ دسر
  • سوپ نخودی
  • سوپ سرد و انواع دیگر
اولین رستوران دنیا فقط سوپ سرو می‌کرد
اولین رستوران‌ها فقط سوپ سرو می‌کردند، سوپ‌هایی که آن زمان سرو می‌شدند برای «بازگرداندن زندگی» به مشتریان بود.

تاریخچه سوپ در دنیا

اولین شواهد وجود سوپ در دنیا را می‌توان به حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل از میلاد نسبت داد. در آن زمان جوشاندن به شکل معمول و در ظروف رایج نبود بلکه در آن زمان از پوست حیوانات و سبدهای ضد آب که از پوست یا نی درست می‌کردند، برای تهیه سوپ استفاده می‌شد.

نکته جالب دیگر این است که کلمه سوپ از کلمه فرانسوی Soup یا Broth گرفته شده است. و جالب‌تر این که کلمه رستوران (به معنای چیزی بازسازی شده) اولین بار در قرن شانزدهم در فرانسه برای اشاره به سوپ بسیار غلیظ و ارزان قیمتی که توسط دستفروشان خیابانی فروخته می‌شد و به عنوان پادزهری برای خستگی جسمانی تبلیغ می‌شد، استفاده شده است.

سال ۱۷۶۵، یک کارآفرین پاریسی مغازه‌ای را افتتاح کرد که صرفا و به صورت تخصصی برای پخت انواع سوپ‌ها بود. این امر باعث استفاده از کلمه مدرن رستوران برای اشاره به رستوران‌ها شد.

در ایالات متحده هم اولین کتاب آشپزی استعماری که در سال ۱۷۴۲ منتشر شد شامل چندین دستور پخت سوپ بود. به طور کلی سوپ هم مثل همه غذاهای دیگر که امروزه همه جا می‌توان آن را پیدا کرد، در مسیر شناخته شدنش توسط مهاجران به کشورهای مختلف راه یافت. اما شاید بتوان سوپ سیب زمینی آلمان که ایرلندی‌ها هم آن را به خود نسبت می‌دهند را یکی از معروف‌ترین سوپ‌هایی معرفی کرد که توسط مهاجران به کشورهای دیگر رفته و محبوب شده است.

نوع دیگر سوپ که از گذشته هم وجود داشته سوپ آماده یا نیمه آماده است که در قرن هجدهم با جوشاندن گوشت چاشنی شده ابداع شد. این نوع خاص با جوشاندن مواد غذایی لازم برای تهیه این غذا به وجود آمده بود. در آن زمان برای تهیه این سوپ مواد را آنقدر می‌جوشاندند تا شربتی غلیظ و صمغی باقی بماند که بتوان آن را خشک کرد و ماه‌ها نگهداری کرد.

راه پر پیچ‌و‌خم رشد سوپ با اختراع کنسرو در قرن نوزدهم ادامه یافت و باعث شد امروزه انواع زیادی از سوپ‌های کنسرو شده و نیمه آماده یا سوپ‌های خشک در بازار موجود باشد.

تفاوت سوپ و خورش
تفاوت‌های اندک، اما اساسی، بین سوپ و خورش وجود دارد که این دو را از هم متمایز کرده است.

سوپ در مقابل خورش: تفاوت در جزئیات

ممکن است برایتان گیج‌کننده باشد. سوپ، خورش است یا خورش، سوپ است؟

مثلا چرا گازپاچو (gazpacho) سوپ به شمار می‌آید نه خورش سبزی؟ یا مینسترون (Minestrone Soup) چطور؟ یک خورش رقیق یا یک سوپ مقوی؟ آیا واقعا می‌توانید بگویید بین این دو تفاوت وجود دارد یا این صرفا تفسیری از تفاوت‌های معنایی منطقه‌ای است؟

برای تشخیص تفاوت بین سوپ و خورش ابتدا باید هر کدام را تعریف کرد. سوپ معمولا به هر ترکیبی اطلاق می‌شود که از گوشت یا سبزیجات پخته شده در مایع تشکیل شده است. اکثر سوپ‌ها دارای آبگوشتی رقیق بر پایه آب (یا آبمیوه یا شیر) هستند.

سوپ‌ها معمولا در ظرف سرو می‌شوند، می‌توانند پخته یا نپخته باشند، سرد یا گرم سرو شوند و اگر از میوه استفاده می‌کنید، می‌توانند به عنوان دسر هم سروشان کنید.

خورش‌ها یا خورشت‌ها اما غلیظ‌تر هستند و اگر بخواهید می‌توانید آنها را به عنوان سوپ‌های واقعا غلیظ توصیف کنید.

خورشت‌ها اغلب با سیب زمینی غلیظ می‌شوند و همیشه داغ سرو می‌شوند. مایع موجود در خورش به حدی کم است که گاهی قابل مقایسه با هیچ سوپی نیست.

در واقع، معمولا خورش به عنوان غذای اصلی و سوپ به عنوان غذای اول در نظر گرفته می‌شود. مواد خورش باید قطعات درشت‌تری نسبت به سوپ داشته باشد.

از طرف دیگر تفاوت اصلی بین این دو، مدت زمانی است که برای پختن آنها صرف می‌شود. خورش‌ها معمولا به پخت آهسته (فر، ظرف یا قابلمه) با دمای پایین نیاز دارند در حالی که سوپ‌ها در دماهای بالاتر سریع‌تر پخته می‌شوند و برای ایجاد طعم منحصر به فرد و عمیق خود به گیاهان، ادویه‌ها و چاشنی‌ها متکی هستند.

کتاب مستطاب آشپزی
اصل کلمه سوپ از زبان ژرمانیک آمده و می‌دانیم که این زبان با زبان‌های ایرانی هم ریشه است.

سوپ در کتاب مستطاب آشپزی

طبق گفته نجف دریابندری نویسنده کتاب بی‌نظیر مستطاب آشپزی برای خیلی از مردم در دنیا تفاوت بین سوپ (Soup)، پُتاژ (Potage) بویی لون (Bouillon)، کنسومه (Consommé)، حریره (Creme) باعث سرگشتگی شده است چون که معنای آنها و تمایز میان آنها درست روشن نیست.

بنابراین در کتاب مستطاب این چند واژه به خوبی از هم متمایز شده‌اند و ما هم در این مقاله قبل از این که وارد بحث دسته‌بندی انواع سوپ شویم ابتدا این اصطلاحات را مطابق آنچه در این کتاب گفته شده بررسی و با آنها آشنا می‌شویم.

پتاژ

غذای رایج روستاییان اروپایی بوده که با مقدار کمی گوشت یا مرغ یا ماهی همراه با چند نوع تره‌بار و سبزی و گاهی کمی غله و بنشن با مقدار زیادی آب پخته می‌شد و معمولا نان در آن ترید می‌شده است.

هر چند امروزه دیگر سوپ منحصر به سفره روستاییان نیست و در آغاز غذا به مقدار کم خورده می‌شود. با این حال دست کم در نظر مردم فرانسه، ریشه روستایی سوپ هنوز به آن چسبیده است، به طوری که بیشتر فرانسوی‌ها ترجیح می‌دهند کلمه پتاژ را به کار ببرند، که طنین شهری دارد.

اما در واقع پتاژ چیزی جز سوپ نیست و چون این واژه به گوش برخی مردم دنیا طنین روستایی و بدوی دارد برخی مردم دنیا ترجیح می‌دهند از کلمه شیک پتاژ به جای آن استفاده کنند مثلا بگویند پتاژ قارچ خامه‌ای.

بویی یون یا Broth

هرگاه مقداری گوشت، مرغ، ماهی، تره‌‌بار، سبزی یا ترکیبی از اینها را با کمی نمک در آب بجوشانیم، آن آب به اصطلاح آشپزی «بویی یون» یا جوشانده نامیده می‌شود و نوشیدن یک فنجان از آن، سرآغاز خوشایندی برای شام یا نهار به شمار می‌رود.

بویی یون رقیق و زلال است و قاعدتا چربی زیادی هم ندارد اما گاهی با انداختن یک زرده تخم مرغ خام در فنجان بویی یون آن را تقویت می‌کنند، در واقع به صورت کنسومه در می‌آورند.

کنسومه

کنسومه همان بویی یون است جز این که در دیگ در باز پخته می‌شود و غالبا همراه با ماده غلیظ‌کننده‌ای مانند قارچ یا آرد برنج آن را مایه‌‎دارتر می‌کنند.

سوپ کرم‌دار یا حریره

کرم که همیشه ماده اصلی سوپ بوده، ماده پخته‌ای است که سپس کوبیده یا در مخلوط‌کن گردانده می‌شود و از صافی رد می‌شود. این ماده ممکن است در آب ساده یا در آب قلم، آب مرغ یا آب ماهی پخته شده باشد.

در هر حال کرم سوپ یک نوشیدنی صاف و لطیف است که معمولا داغ و با قاشق خورده می‌شود. از آنجا که این کرم با همان روند حریره بادام درست می‌شود و همان لطافت حریره بادام را دارد، نجف دریابندری در کتابش کلمه حریره را به جای کرم پیشنهاد می‌کند و به خوانندگان توصیه می‌کند آن را به جای کرم فرنگی به کار برند.

و اما خود سوپ

کلمه سوپ را با وجدان راحت می‌توان در زبان فارسی به کاربرد، چون تحقیقات نشان می‌دهد که اصل این کلمه به احتمال زیادی از زبان‌های ایرانی گرفته شده است و کاربرد آن در زبان فارسی هم سابقه دیرینه‌ای دارد.

لغت نامه‌های فرنگی می‌گویند که اصل کلمه Soupe از زبان ژرمانیک آمده و می‌دانیم که این زبان با زبان‌های ایرانی هم ریشه است.

اما سوای همه آنچه گفته شد بد نیست این را هم بگوییم که مطابق گفته‌های نجف دریابندری «با» یا همان «شوربا» هم می‌‌تواند نوعی غذای ایام نقاهت یا سوپ باشد.

انواع سوپ

انواع سوپ را بشناسید

سه دسته اصلی سوپ وجود دارد که این به طور گسترده‌ای در آشپزخانه مدرن امروزی طبخ می‌شوند:

  1. سوپ رقیق
  2. سوپ غلیظ
  3. سوپ سرد

      این دسته‌بندی، انواع مختلف سوپ از جمله انواع شفاف مانند کانسومه، بویلون و آبگوشت و انواع غلیظ از جمله پوره‌ها، ولوته و انواع خامه‌ای، مانند سوپ کلاسیک کمپبل را شامل می‌شود.

      سوپ‌های رقیق یا آبکی چه نوع سوپ‌هایی هستند؟

      انواع سوپ‌های رقیق

      سوپ‌های رقیق، نوعی لطیف هستند که هیچ عامل غلیظ‌کننده‌ای در آنها وجود ندارد. برخلاف تصور، این نوع رقیق می‌توانند پر از طعم‌های تند و متمایز باشند. سوپ‌های رقیق خوب اما طعم آبکی ندارند.

      سوپ رقیق

      سوپ‌های شفاف یا Clear Soups

      این نوع سوپ‌ها رقیق هستند و به آنها سوپ‌های شفاف یا Passed Soup هم گفته می‌شود، چون تمام تکه‌های موجود در این غذا با صافی خارج و جدا می‌شوند و فقط مایع سوپ است که باقی می‌ماند. کانسومه، یک نسخه کلاسیک از سوپ شفاف است.

      سوپ شفاف می‌تواند طیف گسترده‌ای از فواید تغذیه‌ای را ارائه دهد و در عین حال دستگاه گوارش را شفاف نگه می‌دارند. به همین دلیل است که این نوع را در بیمارستان‌ها یا به‌عنوان غذا در شرایط آب‌و‌هوایی سرد استفاده می‌کنند.

      سوپ بویلون

      سوپ‌های آبگوشتی یا بویلون

      سوپ‌های آبگوشتی یا بویلون (Broth and Bouillon) یک نوع شفاف معمولی است. این سوپ‌ها طعم‌های مختلفی از از جمله مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، سبزیجات و قارچ دارند.

      بویلون می‌تواند به صورت پودر هم باشد و مکعب‌های استاک یا به قول ما ایرانی‌ها «گالی بلانکا» نمونه معروفی از آبگوشت پودری یا پایه آبگوشت هستند.

      کنسومه یا کانسومه

      کانسومه

      کانسومه از افزودن مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده با ترکیبی از هویج، کرفس، پیاز، گوجه‌فرنگی و سفیده تخم‌مرغ در آب‌گوشت یا استاک درست می‌شود.

      راز درست کردن کنسومه با کیفیت، در پخت آن نفهته است. هم زدن مواد در این روش پخت باعث می‌شود ناخالصی‌های به سطح بیاید.

      در نهایت، مواد جامد در سطح مایع شروع به بسته شدن می‌کنند و به این ترتیب شما یک غذای خوشمزه خواهید داشت که به‌خاطر پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ، خاص است.

      معجون کانسومه مایعی شفاف به رنگ کهربایی یا زرد است. این مایع باید با دقت از صافی عبور داده شود و چربی از سطح آن خوب جدا شود.

      سوپ‌های غلیظ، خوشمزه و خاص

      سوپ‌های غلیط بر پایه سبزیجات، گوشت یا ترکیبی از هر دو هستند. مینسترون نمونه‌ای معروف از این نوع است و سوپ ماتزاه یا ماتزه یهودی نوع دیگری از انواع سوپ غلیظ دنیاست.

      این سوپ برخلاف انواع شفاف از تکه‌های موجود صاف نمی‌شود. بلکه تکه‌های سبزیجات در آن به همان شکل باقی می‌ماند و صاف نمی‌شود.

      سوپ غلیظ چه نوع سوپی است؟

      سوپ‌های غلیظ سوپ‌هایی هستند که با استفاده از آرد، نشاسته ذرت، خامه، سبزیجات، ژلاتین و مواد دیگر غلیظ می‌شوند. بسته به این‌که یک سوپ چگونه غلیظ شود، می‌توان بافت‌ها و طعم‌های مختلفی از آن را داشت.

      انواع سوپ غلیظ

      بیسکو

      سوپ بیسکو (Bisque)

      یک نوع سوپ خامه‌ای و غلیظ است که معمولا صدف در آن ریخته می‌شود.

      بیسکو روشی برای استخراج طعم از خرچنگ‌ها و میگوهای ناقص است که به طور سنتی در برخی فرهنگ‌ها مناسب طبخ در غذاهای دیگر نیستند.

      بیسکوها با برنج غلیظ می‌شوند و می‌توان آن را صاف کرد.

      سوپ کرم دار یا کرم سوپ

      سوپ‌های خامه‌ای یا کرم مناسب سوپ

      سوپ‌های کرم‌داری هستند که در طعم‌های مختلف تهیه می‌شوند. سوپ‌های خامه‌ای معمولا با خامه یا شیر رقیق می‌شوند و با آب گوشتی از مواد دلخواه شما ترکیب می‌شوند.

      طعم‌های معمولی برای کرم سوپ شامل خامه و گوجه فرنگی، خامه قارچ و خامه مرغ است. اما در کل کرم به خاطر داشتن خامه بسیار سیرکننده و خوش طعم هستند.

      سوپ ولوته

      سوپ‌های ولوته (Velouté)

      این غذا با سوپ خامه‌ای تفاوت دارد چون پایه ولوته به جای آب، روو (Roux) است. روو هم از تفت دادن آرد یا نشاسته در کره یا چربی‌های حیوانی به‌دست می‌آید و کمک می‌کند غذا طعمی متفاوت داشته باشد.

      این غذا هم بر پایه گوشت و هم سبزیجات است. بافت این سوپ‌ها مخملی است و به نام velouté که از فرانسوی به معنای مخملی ترجمه می‌شود، می‌آیند.

      درست قبل از سرو، مخلوط خامه و زرده تخم‌مرغ به این غذا اضافه می‌شود.

      چودر

      سوپ چودر (Chowders)

      چودر معمولا با نیوانگلند مرتبط است و منشا آن در آمریکا است و چودر ذرت و صدف دو نوع از محبوب‌ترین انواع هستند.

      این نوع سوپ با کراکر یا بیسکویت غلیظ می‌شود.

      چودرها خیلی سریع به عنوان غذای دریایی محبوب در دنیا تبدیل شدند، چون تهیه آن ساده بود و علیرغم کمبود مواد اولیه، به طرز شگفت‌انگیزی راحت پخته می‌شوند و خوشمزه هستند.

      پتاژ یا پوتاژ

      پتاژ (Potage)

      پتاژ یک سوپ قرون وسطایی از شمال فرانسه است. فرانسوی‌های در گذشته برای تهیه آن، سبزیجات مختلفی را از باغچه خود، با اضافه کردن مقداری گوشت و آب به پتاز تبدیل می‌کردند. تا به شکل یک خمیر غلیظ در بیاید.

      درست مثل Potage نوع دیگری به نام Pottage هم وجود دارد که نوعی غلیظ و باستانی است که از جوشاندن سبزیجات و غلات تهیه می‌شود. این غذا با پخت مخلوط سبزیجات و غلات تهیه می‌شود و باید بافت و طعم همگنی داشته باشد.

      پوره

      سوپ‌های پوره شده

      احتمالا رایج‌ترین نوع دست‌ساز سوپ غلیظ، سوپ‌های پوره شده است که با جوشاندن سبزیجات همراه با پایه استاک درست می‌شوند.

      در حالی که این نوع سوپ‌ها می‌توانند خامه‌ای باشند، اکثر سوپ‌های پوره شده اغلب از پایه گالینابلانکا، آب، پیاز و سبزیجات انتخابی مانند هویج یا ازگیل درست می‌شوند.

      سوپ‌های سرد چه نوع سوپی هستند؟

      این نوع سرد در برخی از فرهنگ‌ها، اغلب آنهایی که نزدیک خط استوا هستند، محبوب هستند چون یک ناهار یا پیش غذا با طراوت و در عین حال سیرکننده به شمار می‌آیند!

      گازپاچو احتمالا یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع سوپ سرد است، اما در فرهنگ‌های مختلف انواع مختلفی وجود دارد.

      انواع سوپ سرد

      گازپاچو

      گازپاچو

      یک سوپ اسپانیایی است که از سبزیجات بر پایه گوجه فرنگی تهیه می‌شود.

      پایه گوجه فرنگی گازپاچو را به طور سنتی در هاون تهیه می‌کنند و در شیوه مدرن با مخلوط‌کن، سپس سبزیجات خرد شده (مانند خیار، پیاز و فلفل) را به آن اضافه می‌کنند تا غذایی متفاوت و خاص را برایتان به ارمغان بیاورند.

      ویشیسواز

      ویشیسواز (Vichyssoise)

      یک سوپ سنتی فرانسوی است که از تره فرنگی پخته و پوره شده، پیاز، خامه، سیب زمینی و مرغ تهیه می‌شود و معمولا در تابستان به صورت خنک سرو می‌شود.

      ویشیسواز که توسط سرآشپزی به نام ریتز در سال ۱۹۱۷ اختراع شد بعدها توسط شخص دیگری به نام لوئیس دیات احیا شد و اکنون در سراسر جهان محبوب است.

      ادویه‌ها و سبزیجات مناسب سوپ

      گیاهان و ادویه‌ها برای تهیه سوپ ضروری هستند. در برخی از انواع این غذا حتی فقط چاشنی است که مهم است؛ اما به طور کلی اینها برای تقویت و تکمیل سایر مواد موجود در سوپ لازم هستند:

      ریحان: با سوپ‌های گوجه فرنگی و بسیاری از سبزیجات خوب در می‌آید.

      برگ بو: در خورش‌ها و همراه با حبوبات و سبزیجات استفاده می‌شود، فقط قبل از سرو باید برگ‌ها را از غذا خارج کنید.

      فلفل کاین: این نوع فلفل تندی خاصی به این غذا اضافه می‌کند و ممکن است به جای فلفل سیاه در انواع پتاژهای تند استفاده شود.

      پودر فلفل قرمز: اغلب در سوپ‌های تند اضافه می‌شود اما در سوپ‌های دیگر هم خوشمزه است.

      زیره: در سوپ سبزیجات، چیلی و سایر سوپ‌های لوبیا و همچنین سوپ‌های مکزیکی و هندی مفید است.

      کاری: افزودنی خوشمزه‌ای برای سوپ‌های حاوی عدس و غلات مختلف در کنار سبزیجات یا نخود فرنگی است.

      شوید: معطر و خوشمزه در سوپ‌های سیب زمینی یا پیاز است. شوید بهتر است در اواخر پخت اضافه شود، در حالی که دانه شوید نیاز به پختن طولانی مدت دارد و بهتر است از آسیاب استفاده شود.

      رازیانه: استفاده کم رازیانه، طعم به پتاژ کدو حلوایی و خورش گوشت گاو حس لذت بخش و متمایزی می‌بخشد.

      سیر: سیر تقریبا به هر سوپی طعم فوری می‌دهد. سیر معمولا در اشکال مختلف به صورت تازه یا پودری استفاده می‌شود.

      مرزنجوش: طعم‌دهنده خوبی برای سوپ سیب زمینی، مینسترون، مرغ و پیاز است.

      پیاز: بسیاری از سوپ‌ها با تفت دادن پیاز شروع می‌شوند و در واقع جزو مهمی از سوپ است.

      جعفری: جعفری را می‌توان تقریبا به هر سوپی اضافه کرد. رنگ دلپذیر و طعمی با طراوت به این غذا اضافه می‌کند. در حالی که جعفری تازه گاهی اوقات در سوپ‌ها سفت می‌شود، جعفری خشک شده گزینه مناسب‌تری است.

      رزماری: رزماری طعم خاص و قوی به انواع سوپ سبزیجات یا مرغ می‌دهد.

      نمک دریا: سوپ هم مثل همه غذاها با نمک خوشمزه می‌شود. اما نمک دریا گزینه بهتری است حاوی مواد معدنی کمیاب است و فاقد مواد افزودنی که گاهی در نمک خوراکی یافت می‌شود است.

      آویشن: وقتی آویشن در سوپ سبزیجات و برنج استفاده می‌شود به آن طعم و عطر متمایز می‌دهد.

      اگر دنبال امتحان کردن ادویه‌های مختلف هستید می‌توانید این کار را با خیال راحت در پخت سوپ انجام دهید.

      انواع چاشنی، ادویه و سبزیجات مناسب انواع سوپ

      به طور کلی سوپ‌ها بهترین جا برای برای آزمایش ادویه‌ها هستند. هیچ قانون سخت و سریعی در مورد اینکه چه ادویه‌هایی در سوپ‌ها استفاده کنید وجود ندارد اما اگر احساس می‌کنید به یک قانون خاصی نیاز دارید، لیست زیر چند پیشنهاد برای استفاده از ادویه‌هایی که در بالا توضیح داده شد و برخی از آنها را برای انواع سوپ از سوپ ساده گرفته تا سوپ برای سرماخوردگی و انواع سوپ‌های رستورانی ارائه می‌کند.

      سوپ لوبیا: زیره سبز، سیر، پیاز، جعفری، مریم گلی، مرزه، آویشن

      سوپ گوشت گاو، مرغ و بوقلمون: فلفل دلمه‌ای، ریحان، برگ بو، دارچین، پودر کاری، شوید، سیر، زنجبیل، مرزنجوش، جوز هندی، پیاز، پاپریکا، جعفری، رزماری، زعفران، مریم گلی، مرزه، آویشن

      سوپ میوه: بادیان، دارچین، میخک، زنجبیل، گرز، نعناع، جوز هندی، رزماری

      سوپ غذاهای دریایی: ریحان، پیازچه، پودر کاری، شوید، سیر، زنجبیل، مرزنجوش، پونه کوهی، جعفری، مریم گلی، مرزه، ترخون، آویشن

      سوپ گوجه فرنگی: ریحان، برگ بو، پیازچه، سیر، پونه کوهی، جعفری، رزماری، مرزه، ترخون، آویشن

      سوپ سبزیجات: ریحان، زیره، کاین، پیازچه، شوید، سیر، مرزنجوش، جوز هندی، پونه کوهی، مرزه، ترخون، آویشن

      و چاشنی‌های تقویت‌کننده سوپ در سر میز را فراموش نکنید: کنجد برشته شده و آبلیمو یکی از چاشنی‌های خوب و مناسب است.

      البته، ترکیب‌های همه منظوره و قومی مانند چاشنی‌های چند گیاه هم همیشه گزینه خوبی برای داشتن سوپی خوشمزه‌تر هستند.

      عجیب اما واقعی؛ رژیم سوپ کلم

      رژیم سوپ کلم یک رژیم لاغری سریع است. طرفداران آن ادعا می‌کنند که انجام هفت روز این رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش وزن تا ۴٫۵ کیلوگرم شود.

      این رژیم دقیقا همانطور که از نامش پیداست است یعنی برای یک هفته، تقریبا چیزی جز سوپ کلم خانگی نباید بخورید. مگر این که شیر بدون چربی، میوه یا سبزیجات بخورید.

      رژیم سوپ کلم با نام‌های دیگری مانند رژیم غذایی بیمارستان قلب مقدس یا رژیم کلینیک مایو هم شناخته می‌شود، دلیل این نامگذاری ظاهرا به این دلیل بوده است که در یک بیمارستان برای کاهش وزن سریع قبل از جراحی بیماران قلبی ساخته شده بوده است.

      هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که این رژیم غذایی منحصربه‌فرد از کجا سرچشمه گرفته، اگرچه برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ محبوبیت پیدا کرد و از آن زمان تاکنون ادامه یافته است.

      رژیم غذایی سوپ کلم بسیار کم کالری است، بنابراین اگر بتوانید به آن پایبند باشید، باید وزنتان را کاهش دهید. با این حال، این احتمال وجود دارد که این کاهش وزن موقتی باشد.

      همه چیز در مورد نحوه پخت سوپ

      تنوع سوپ در دنیا آنقدر بالاست که هر چقدر بخواهیم آن را با دسته‌بندی منظم و در نهایت یک‌جا کنیم، شدنی نیست. اما نکته مهم این است که وقتی می‌خواهیم انواع سوپ را بپزیم قطعا سوالاتی در ذهنمان ایجاد می‌شود، که خوب باید جواب درستی برای آنها داشته باشیم تا بتوانیم سوپی خوشمزه بپزیم. در ادامه بخشی از سوالات رایج در مورد سوپ را با هم بررسی می‌کنیم:

      خوردن سوپ با چه مواد غذایی جور در می‌آید؟

      همان‌طور که گفته شد در اکثر جاهای دنیا سوپ خودش به تنهایی یک وعده غذایی است اما اگر بخواهید می‌توانید در کنار کاسه سوپتان از تکه‌های نان یا کراکرهای نمکی هم استفاده کنید.
      سالادی که همراه با سبزی‌های برگ‌دار باشد یا حتی سالاد ساده هم می‌تواند در کنار این غذا، ارزش غذایی وعده غذایتان را افزایش دهد. هر چند در برخی کشورها مثلا آلمان، همراه سوپشان معمولا ساورکرات یا کلم ترش هم می‌خورند.

      چگونه سوپ سالم درست کنید؟

      راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید سوپ خود را کمی سالم‌تر کنید. این نکات شامل موارد زیر است:
      از خامه صرف‌نظر کنید (یا میزان آن را کم کنید): اگر در دستور پخت شما از خامه به عنوان غلیظ‌کننده استفاده می‌شود، با جایگزین کردن نیمی از آن یا تمام آن با شیر بدون چربی یا شیر نارگیل، مقدار مصرف خامه را کاهش دهید و سوپ شیر سالم داشته باشید.
      همچنین می‌توانید این غذا را با پوره لوبیا یا سیب‌زمینی غلیظ کنید. به عبارتی با این کار می‌توانید سوپ مناسب افراد وگان داشته باشید.
      گوشت بدون چربی را انتخاب کنید: به جای درست کردن این غذا با گوشت چرخ کرده یا سوسیس، گوشت سالم‌تری مانند بوقلمون چرخ‌کرده یا مرغ، سوپ سالم‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید یک برش مرغ پرچرب مانند ران‌ها را با برش‌های کم‌چرب مانند سینه عوض کنید.
      فقط توجه داشته باشید که مصرف گوشت کم چرب‌تر ممکن است طعم کلی این غذا را کاهش دهد، بنابراین گیاهان و ادویه‌های بیشتری اضافه کنید تا آن را تقویت کنید.
      نمک کم مصرف کنید: با استفاده از آبگوشت کم نمک یا مرینیت‌های کم نمک به جای آبگوشت معمولی می‌توانید در هر وعده حدود ۳۰۰ میلی‌‌گرم از نمک موجود در غذایتان را کم کنید.
      سبزیجات سالم اضافه کنید: سوپ استاندارد خود را با افزودنی‌های سالم مانند کلم پیچ یا اسفناج، کدو حلوایی، لوبیا، عدس یا سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و شلغم حجیم کنید یا بیشتر انواع سوپ سبزیجات بخورید.

      چطور سوپ لعاب‌دارتری داشته باشیم؟

      برای داشتن سوپ لعاب‌دار و غلیظ می‌توانید یا سیب زمینی رنده شده به آن اضافه کنید یا آرد را در آب سرد مخلوط کرده و در مراحل آخر پخت سوپ، به آن اضافه کنید.

      برای درست کردن بهترین سوپ چه نکاتی باید رعایت شود؟

      در حالی که بستگی به نوع سوپی دارد که درست می‌کنید، انتخاب بهترین گزینه برای اضافه کردن به سوپ سخت است اما یک راه تضمینی برای تهیه یک سوپ شگفت‌انگیز این است که آن را با آبگوشت خانگی یا مرینیت‌های خانگی خود بپزید و از مرینیت یا پودرهای آماده گوشت یا استاک و طعم‌دهنده استفاده نکنید.

      نویسنده

      حبیبه مجیدی

      مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

      بیشتر بخوانید

      دیدگاه ها