طرز تهیه سوپ سرد گازپاچوی اسپانیایی

طرز تهیه سوپ سرد گازپاچو یا گاسپاچو
آسان
3 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

احتمالا وقتی اسم سوپ را می‌شنوید یاد فصل سرما و سرماخوردگی می‌افتید اما سوپی که قرار است طرز تهیه آن را اینجا بخوانید نوعی سوپ سرد اسپانیایی به نام گازپاچو یا گاسپاچو (Gazpacho) است.

این سوپ که یکی از معروف‌ترین انواع سوپ سرد دنیاست که مناسب فصول گرم سال است چون تمام مواد تازه فصل‌های گرم را می‌توانید در آن بریزید و ضمنا نیازی به گرم و روشن کردن اجاق یا فر نیست!  

این سوپ سرد شاید شبیه اسموتی هم باشد اما در کل این سوپ نوعی سوپ گوجه است که در نقاط مختلف دنیا تهیه و سرو می‌شود و از نظر سرد بودنش خیلی شبیه طرز تهیه آبدوغ خیار مجلسی ما ایرانی‌هاست.

مواد لازم برای تهیه گازپاچو

  • گوجه فرنگی چهار عدد
  • خیار یک عدد
  • فلفل دلمه‌ای سبز (متوسط) یک عدد
  • پیاز قرمز (کوچک) یک عدد
  • سیر دو حبه
  • روغن زیتون سه قاشق غذاخوری
  • سرکه قرمز دو قاشق غذاخوری
  • نمک دریایی یک قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه (تازه) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • زیره (آسیاب شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نان (خرد شده) یک تکه ضخیم

طرز تهیه سوپ سرد گازپاچو

مرحله اول

گوجه، فلفل دلمه، خیار، پیاز قرمز و نان را ابتدا خرد کرده یا برش دهید و سپس همه را به همراه باقی مواد در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید تا خوب ترکیب شوند. به مدت یک دقیقه یا تا زمانی که گازپاچو به قوام دلخواه شما برسد پوره کنید.

مرحله دوم

مواد مخلوط شده را داخل یک ظرف در بسته بریزید و به مدت دو تا چهار ساعت یا تا زمانی که کاملا سرد شود در یخچال قرار دهید.

سوپ گازپاچو را وقتی خوب خنک شد سرو کنید. قبل از سرو می‌توانید آن را با چاشنی‌های دلخواهتان تزیین کنید. نوش جان!

نکات و فوت‌وفن‌های تهیه گازپاچو

  • نان مورد استفاده در گازپاچو معمولا نان باگت است. کافی است آن را زیر شیر آب، بگیرید تا کاملا خیس بخورد، سپس نان را به مواد سوپ اضافه کنید و پوره کنید.
  • اگر از سوپتان چیزی باقی ماند می‌توانید آن را در ظرفی مناسب تا سه روز در یخچال یا تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • نیازی به پوست کندن گوجه فرنگی در این غذا نیست، اما توصیه می‌شود هسته گوجه را بگیرید.
  • اسپانیایی‌ها معتقدند که در گازپاچوی اصیل باید حتما فلفل دلمه‌ای سبز استفاده شود اما اگر فلفل دلمه‌ای رنگی داشتید نگران نباشید و با خیال راحت آن را در گازپاچویتان استفاده کنید.
  • سرکه‌ای که در این غذا استفاده می‌شود به نام «شری اندلس» یا به صورت مخفف به شری معروف است. با این حال، می‌توانید به جای این نوع سرکه مقداری سرکه قرمز جایگزین کنید.
  • اگر از این غذای اسپانیایی خوشتان آمده می‌توانید پایلا که یک غذای معروف دیگر اسپانیایی است را هم امتحان کنید.

تاپینگ یا تزئین سوپ گازپاچو:

منظور از تاپینگ چیزی است که روی غذا را شکل می‌دهد و می‌توان آن را مانند سس، خرده نان یا خامه فرم گرفته به عنوان چاشنی که روی غذا قرار داده می‌شود، در نظر گرفت. اما مواد مناسب تزئین گازپاچو شامل موارد زیر است:

  • کروتان‌های خانگی (Crouton): کروتان که نوعی نان مکعبی خرد شده و برشته است را معمولا با هر نان باقی مانده‌ای می‌توان تهیه کرد. این نوع نان بسیار مناسب انواع سالاد و سوپ است.
  • گیاهان تازه: ریحان، آویشن، پونه کوهی، رزماری و یا پیازچه از جمله موارد خوشمزه و مناسب این سوپ سرد هستند.
  • فلفل سیاه تازه: اگر دوست دارید سوپتان تند باشد فلفل سیاه بهترین گزینه است.
  • روغن زیتون: روغن زیتون روی این سوپ یکی از مواد لازم برای تزئین است.
  • خامه: اگر گیاهخوار نیستید و یا دوست دارید سوپتان چرب و خامه‌ای باشد می‌توانید یک قطره خامه (یا خامه ترش) به مواد این غذا استفاده کنید.
  • ژامبون اسپانیایی و تخم‌مرغ پخته شده خرد شده: این تاپینگ‌ها با سالمورخو سنتی هستند، اما با گازپاچو در جنوب اسپانیا هم محبوب هستند.
  • باقی‌مانده سبزیجات خرد شده گازپاچو: برای تزئین این سوپ می‌توانید مقداری از باقی‌مانده سبزیجات خرد شده را از ابتدا نگه دارید و در انتها برای تزئین سوپ سردتان استفاده کنید.

نحوه سرو سوپ گزپچو:

گازپاچو را می‌توانید در کاسه یا حتی ماگ سرو کنید. اما در بخش‌هایی از اسپانیا، گازپاچو را در لیوان‌هایی که درونشان یخ ریخته شده با نی سرو می‌کنند.

از آن‌جایی که این سوپ باید سرد سرو شود حتما چند ساعت قبل از زمان صرف غذایتان، مواد لازم برای این سوپ را با هم ترکیب کنید تا زمان کافی برای سرد و خنک شدن این سوپ داشته باشید.

تغییرات احتمالی در تهیه گازپاچو

درست است که گازپاچوی اصیل گازپاچوی گوجه فرنگی است اما برای تهیه گازپاچو محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید با اضافه و کم کردن مواد لازم این غذا، گازپاچوی خاص خودتان را درست کنید، برای این کار می‌توانید مواد زیر را اضافه کنید:

  • میوه اضافه کنید: هندوانه، طالبی و توت فرنگی افزودنی‌های رایج به گازپاچوی قرمز در اسپانیا هستند.
  • سبزیجات اضافه کنید: ذرت، چغندر و کدو سبز جزو سبزیجاتی است که می‌توانید به این سوپ اضافه کنید یا به جای مواد دیگر استفاده کنید.
  • سبزی‌های برگ‌دار اضافه کنید: به راحتی می‌توانید هرگونه سبزی تازه‌ای که دوست دارید مانند ریحان، رزماری، آویشن یا پیازچه هم به این غذا اضافه کنید.
  • ادویه اضافه کنید: واقعیت این است که گازپاچوی اصیل اسپانیایی ادویه ندارد اما مردم در نقاط مختلف جهان بسته به علاقه‌شان، ادویه‌های مختلفی به این غذا اضافه می‌کنند.
تاریخچه سوپ سرد گازپاچو

تاریخچه گازپاچو، آب دوغ خیار اسپانیایی‌ها

«گازپاچو» یا «گاسپاچو» که برخی به آن «گزپاچوی اندلسی» هم می‌گویند نوعی سوپ سرد است که از نواحی جنوبی شبه جزیره ایبری از اسپانیا سرچشمه گرفته و در مناطق دیگر گسترش یافته است.

گازپاچو یکی از سوپ‌های محبوب مردم اسپانیا و پرتغال در تابستان‌های گرم این دو کشور است. درست همانطور که آبدوغ خیار برای ما ناجی ما از شر گرماست.

شاید تعجب کردید که چرا گاسپاچو را هم ردیف با آبدوغ خیار آوردیم. اما واقعیت این است که به قول نجف دریابندری نویسنده کتاب مستطاب آشپزی، این غذا برای اسپانیایی‌ها و در میان مردم آنجا هم مقام و منزلت آبدوغ ما ایرانی‌هاست. یعنی در روزهای گرم سال به عنوان یکی از بهترین ابداعات بشری قرار دارد.

تئوری‌های زیادی در مورد منشاء گازپاچو وجود دارد، از جمله یکی که می‌گوید: گازپاچو سوپی از نان، روغن زیتون، آب، سرکه و سیر بوده که همراه با رومیان به اسپانیا رسیده است.

هنگامی که گزپچو در اسپانیا رایج بود، بخشی از غذاهای جنوبی، به ویژه در پادشاهی‌های کوردوبا، سویا و غیره شد. تا این که در قرن نوزدهم، گازپاچوی قرمز با افزودن گوجه فرنگی به مواد تشکیل‌دهنده ایجاد شد و آوازه این نسخه از گازپاچو رفته‌رفته به سراسر دنیا رسید.

تنوع زیادی از گازپاچو با آووکادو، گازپاچو با هندوانه، جعفری، توت فرنگی، انگور، آب گوشت، غذاهای دریایی و سایر مواد به جای گوجه فرنگی و نان وجود دارد مثلا سوپ گوجه فرنگی و طالبی دیگر نوع سوپ سردی است که در اسپانیا تهیه می‌شود. یا حتی سوپ خیار و اسفناج دیگر نوع سوپ اسپانیایی است که البته تا حدودی محتویات پخته می‌شود اما در نهایت خود غذا سرد مصرف می‌شود.

به طور سنتی، گازپاچو با کوبیدن سبزیجات در هاون درست می‌شده است. هر چند این روش پر زحمت بوده اما باعث می‌شده گازپاچو قوام بهتر داشته باشد و آن کفی که به این غذا شکل اسموتی می‌دهد را نداشته باشد.

گازپاچو را می‌توان به تنهایی یا با چاشنی‌هایی مانند تخم مرغ آب پز، ژامبون خرد شده (در نوع سالمورجو از کوردوبا)، بادام خرد شده، زیره خرد شده با نعناع، قطعات پرتقال، فلفل دلمه‌ای سبز ریز خرد شده، پیاز، گوجه فرنگی یا خیار سرو کرد.

راستی گفته می‌شود که کریستف کلمب در انتقال این غذا به آمریکا نقش داشته است.

انواع مختلف گازپاچو در رنگ، طعم و حتی بافت متفاوت در اسپانیا پخته می‌شود.

انواع گزپاچو، از سوپی سرد تا سوپی گرم و خامه‌ای

یکی از انواع گازپاچو، گازپاچوی اکسترمادورا است که در آن از نوعی ژامبون محلی به جای چاشنی استفاده می‌شود، مردم اسپانیا به این نوع، Extremeño هم می‌گویند.

اما در کل داستان سوپ‌های سرد دنیا فقط منحصر به گازپاچو نمی‌شود چون سوپ‌های خام و سرد مشابه دیگری مانند Arjamolho در پرتغال، یا Porra Antequerana و Ajoblanco هم در اندلس محبوب هستند، هر چند به اندازه گازپاچو محبوب نیستند.

در میان تمام انواع سوپ سرد اما گازپاچو و سالمورجو خیلی به هم شباهت دارند، چون هم هر دو به نوعی در دسته سوپ‌های سرد قرار می‌گیرند و هم هر دوی آنها مبتنی بر گوجه فرنگی هستند.

گازپاچو و سالمورجو سوپ‌هایی شبیه به هم اما متفاوت

تفاوت اصلی بین گازپاچو و سالمورجو به روش آشپزی و در واقع تهیه آنها برمی‌گردد چون گازپاچو یک سوپ است در حالی که سالمورجو یک امولسیون است.

علاوه بر این، درست است که مواد اصلی هر دو غذا شامل گوجه فرنگی، روغن زیتون، نان و سیر هستند اما گازپاچو را می‌توان با خیار، فلفل و سرکه هم تهیه کرد، در حالی که سالمورجو را نمی‌توان با این ترکیبات درست کرد.

گازپاچو آرانک

آرانک روتنو (Arranque roteño) یکی از سوپ‌های سرد محبوب شهر روتا در استان کادیز اسپانیاست. در این نوع سوپ آب و نان کمتری ریخته می‌شود چون در گذشته آب کافی برای تولید گازپاچو در اسپانیا موجود نبود بنابراین این گاسپاچو شکل خامه‌ای دارد.

گازپاچو اکسترمادور

گازپاچوی اکسترمادورا (Gazpacho Extremeño)، نوعی پوره یا گازپاچوی غلیظ است که به نام کوخوندونگو یا کوخوندونگو دل گانان شناخته می‌شود، و در آن پودر سوخاری، سیر، روغن و سرکه ریخته می‌شود و بعد در انتهای روی آن را با پیاز، گوجه‌فرنگی و فلفل خرد شده تزئین می‌کنند.

گازپاچو مانچگو

گازپاچو مانچگو، یکی از انواع دیگر گاسپاچوست که از منطقه شرقی لامانچا در آلباسه و نواحی اطراف آن محبوب است. هر چند در مناطق دیگر اسپانیا یعنی مرکز و جنوب غربی هم محبوبیت دارد.

این نوع گازپاچو نوعی خورش گوشتی است که یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه آن گوشت حیوانات شکار شده کوچک یا پرندگانی مانند بلدرچین یا کبوتر است. حتی برخی افراد در اسپانیا به این نوع گازپاچو سیر، گوجه فرنگی و قارچ هم اضافه می‌کنند.

ضمنا این نوع گازپاچو در دیگ پخته و داغ سرو می‌شود بنابراین در رسته سوپ‌های سرد قرار نمی‌گیرد.

اما انواع گازپاچو فقط به موارد بالایی که گفتیم محدود نمی‌شود چون انواع دیگری از گزپاچو در مناطق دیگری از اسپانیا هم موجود است که به محبوبیت انواع بالایی نیستند.

دیدگاه ها