طرز تهیه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه به روش سنتی

طرز تهیه آب دوغ خیار
آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آب دوغ خیار یا همان سوپ سرد ایرانی بخشی از خاطره روزهای تابستان همه ماست. قدیمی‌ها عقیده داشتند هر فصلی غذای خودش را دارد! یعنی بسته به مواد خوراکی مثل سبزیجات و میوه‌های رسیده آن فصل تنوع غذایی هم تغییر می‌کند و کافی بود تا هوا گرم شود و بساط آب دوغ خیار را علم کنند. آب دوغ خیار به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم‌ترین غذاها است که می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند. اما سوپ سرد فقط مختص ما ایرانی‌ها نیست. گازپاچوی اسپانیا و سوپ ماست و اسفناج (پیش‌غذای مصری) هم انواع دیگری از سوپ سرد در دنیاست. در ادامه با طرز تهیه این آب دوغ خیار خوشمزه و مخصوص برای روزهای گرم همراه ما باشید. 

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار

  • ماست همزده پرچرب ۲۰۰ گرم
  • دوغ نعنا و پونه نیم لیتر
  • خامه صبحانه دو قاشق غذاخوری
  • خیار دو عدد
  • کشمش و گردوی خرد شده ۲۰۰ گرم
  • سبزی معطر (نعنا، تره، شوید، جعفری تازه) از هر کدام یک دسته
  • گل محمدی خشک به مقدار لازم
  • آب و یخ به مقدار لازم

طرز تهیه آب دوغ خیار

۱. آماده کردن مواد داخل آب دوغ خیار

آماده کردن مواد داخل آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک مدل سوپ سرد تابستانی است که خوردن آن در روزهای گرم حسابی می‌چسبد. برای تهیه یک آبدوغ خیار خوشمزه ابتدا باید مواد اولیه آن را آماده کنید. دو عدد خیار را با پوست یا بدون پوست به دلخواه به صورت نگینی خرد کنید. سپس سبزی و گردو را خرد کنید و سایر مواد را آماده کنید. یک کاسه بزرگ برای سرو آبدوغ خیار انتخاب کنید و همه مواد را داخل آن بریزید.

۲. آماده کردن ماست و دوغ

اضافه کردن دوغ به ماست برای تهیه آب دوغ خیار

در دومین مرحله از طرز تهیه آب دوغ خیار ابتدا ماست پرچرب را کاملا هم بزنید تا یکدست شود. در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری خامه صبحانه به آن اضافه کنید؛ اضافه کردن خامه اجباری نیست اما طعم آب دوغ خیارتان را منحصر به فرد خواهد کرد. سپس آب را به ماست اضافه کنید و آرام هم بزنید.

۳. اضافه کردن ماست به مواد

ریختن ماست روی مواد برای طرز تهیه آب دوغ خیار

گردو را خرد کنید و همراه کشمش، نمک و فلفل به دوغ اضافه کنید. خیار را که نگینی خرد کرده‌اید همراه سبزی خرد شده و گل محمدی به بقیه مواد اضافه کنید. در آخر یک لیوان دوغ نعنا و پونه به مخلوط داخل ظرف اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

اضافه کردن سبزی خوردن تازه و خرد شده به این غذا آن را خوشمزه‌تر می‌کند. می‌توانید به آب دوغ خیار به انتخاب خودتان پیاز یا پیازچه و یخ هم اضافه کنید تا در روزهای گرم تابستانی روحتان را جلا دهد. در ضمن اگر دوست داشته باشید می‌توانید در آخر دو قاشق غذاخوری عرق کاکوتی به آب دوغ خیارتان اضافه کنید که خواص بسیاری داشته و باعث جذب بهتر غذا و جلوگیری از دل‌پیچه بعد از غذا شود. نوش جان!

طرز تهیه آب دوغ خیار

نکات تکمیلی در مورد آب دوغ خیار

آب دوغ خیار ایرانی یکی از انواع سوپ‌های سرد است که برای فصل تابستان و جلوگیری از گرمازدگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تهیه آن بسته به مواد موجود در منزل می‌تواند تغییر کند و در واقع تهیه آن سلیقه‌ای است مثلا عده‌ای دوست دارند طرز تهیه آبدوغ خیار مجلسی بدانند اما گاهی شاید بخواهید فقط ماست و خیار ساده داشته باشید. اما خوب است برخی نکات را رعایت کنید تا آب دوغ خیار شاهانه داشته باشید.

سبزی مناسب آب دوغ خیار

سبزی آبدوغ خیار همان سبزی خوردن است اما می‌توانید بسته به سلیقه خود هر چیزی که از سبزی خوردن بیشتر دوست دارید استفاده کنید. اما در کل سبزی‌های اصلی آبدوغ خیار شامل نعناع، ریحان، ترخون، پیازچه و ترب است. اگر سبزی تازه ندارید هم می‌توانید از سبزی خشک در تهیه آب دوغ خیار استفاده کنید.

ارزش غذایی و فواید مواد موجود در آبدوغ خیار

نعناع و ریحان موجود در آب دوغ خیار که بخشی از سبزی موجود در این سوپ سرد خوشمزه هستند خاصیت ضد نفخ و ضد سوزش معده دارند. ترخون هم علاوه بر معطر بودن، اشتها آور است، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می‌نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا هم سرشار از پتاسیم هستند. پس می‌بینید که یک غذای ساده می‌تواند سرشار از خاصیت باشد. اما اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب پروبیوتیک استفاده و خامه را هم حذف کنید. حتی توصیه می‌کنیم دوغ کفیر را جایگزین دوغ معمولی کنید تا از خواص خاص کفیر هم بهره ببرید. طرز تهیه دوغ کفیر را می‌توانید در کتا کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها