طرز تهیه سوپ جو سفید با شیر و خامه؛ یک پیش غذای مجلسی

سوپ جو سفید
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

تهیه سوپ جو سفید درست مثل طرز تهیه سوپ شیر، یکی از محبوبترین پیش غذاهای ایرانی برای سرو در میز غذاست که معمولا در انواع مهمانی‌ها و جشن‌ها سرو می‌شود. این سوپ به دلیل داشتن شیر سفید رنگ است و در برخی موارد مقداری خامه سفید هم به سوپ اضافه می‌شود که سوپ را غلیظ‌تر، خوشمزه‌تر و البته پر کالری‌تر می‌کند. در تهیه سوپ جو سفید از سینه مرغ پخته شده استفاده می‌شود که همراه با قارچ و سبزیجاتی که داخل سوپ هستند ترکیبی سیرکننده و دوست‌داشتنی را به وجود می‌آورد به طوری که با گذاشتن هر قاشق از این سوپ در دهانتان مزه‌های متفاوتی را حس می‌کنید.

این سوپ در رستوران‌ها هم به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود که فوت‌و‌فن‌‌ها و نکات ریز و درشت تهیه آن و البته تجربه سرآشپزها باعث طعم بسیار خوب و متفاوت آن می‌شود. ما همه این نکات را جمع‌آوری کرده‌ایم و در قالب دستور زیر به شما آموزش داده‌ایم تا این پیش غذای محبوب را در آشپزخانه خودتان آماده کنید و از مزه آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه سوپ جو سفید با شیر و خامه؛ یک پیش غذای مجلسی

  • جو پرک 100 گرم
  • هويج متوسط یک عدد
  • قارچ300 گرم
  • ذرت پخته شدهدو قاشق غذاخوری
  • سینه مرغیک عدد
  • پیاز کوچکیک عدد
  • شیر کم چرب کالهنيم ليتر
  • خامه صبحانه کاله100 میلی لیتر
  • جعفری خرد شده یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن زیتون یا روغن آفتاب‌گردانسه قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ جو سفید با شیر و خامه؛ یک پیش غذای مجلسی

مرحله اول

سوپ جو سفید یا سوپ شیر یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفداری است که تهیه آن به روش حرفه‌ای برای مجالس و مهمانی‌ها نکات ریز و درشت و قلق خاص خودش را دارد که هر کسی از پس انجام آن برنمی‌آید؛ اما هیچ نگران نباشید چرا که ما در این دستورالعمل سعی کرده‌ایم تمام جزئیات طرز تهیه سوپ جو سفید را برایتان شرح دهیم تا بتوانید یک پیش‌غذای مجلسی و خوشمزه در خانه تهیه کنید. اولین نکته‌ای که برای تهیه این پیش‌غذا باید بدانید این است که پیش از شروع به باید کار جو پرک یا جو پوست کنده را از شب قبل یا حدود پنج تا شش ساعت قبل از شروع به آشپزی داخل یک کاسه بخیسانید تا آماده پخت شود.

مرحله دوم

حالا دست به کار شوید و ابتدا سینه مرغ را در قابلمه‌ای با یک عدد پیاز و یک قاشق چای‌خوری نمک و روغن و پنج پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا آب‌پز شود. شما همچنین می‌توانید یک عدد برگ بو نیز داخل قابلمه بیندازید تا بوی زحم مرغ گرفته شود. مرغ را به مدت نیم ساعت روی حرارت نگه دارید تا حسابی پخته شده و آب مرغ لعاب بیندازد. پس از اینکه مرغ آب‌پز شد مرغ را از قابلمه بیرون بیاورید و در یک بشقاب بگذارید تا خنک شود. آب مرغ را دور نریزید چرا که می‌توانید از آن در سوپ‌ها و غذاهای مختلف استفاده کنید.

مرحله سوم

در همین حین که مرغ شما در حال آب‌پز شدن است یک قابلمه بزرگ دیگر بردارید و جو خیسانده شده را همراه با يک ليتر آب جوش داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا جو حدود یک ساعت بپزد. توجه داشته باشید که در قابلمه را نگذارید چون در هنگام پخت ممکن است جو پرک سر برود. باید اجازه دهید تا جو کاملا بپزد و آب آن تا جایی که ممکن است بخار شود. سپس نیم لیتر شیر کم چرب را روی حرارت گرم کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. آب مرغ را هم اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید تا مواد با هم بپزند. ضمنا فوت کوزه‌گری برای جلوگیری از سر رفتن جو پرک این است که یک قاشق چوبی روی قابلمه بگذارید؛ وجود قاشق چوبی روی قابلمه از سر رفتن جو پرک یا حتی برنج دمی در حال پخت جلوگیری می‌کند. حتما این فن را حین آشپزی به کار بگیرید و ما را از نتیجه آن با خبر کنید.

مرحله چهارم

هويج را پوست بکنید و رنده کنید. قارچ‌ها را خوب بشویید و به صورت ورقه‌ای برش بزنید. قارچ و هویج را داخل قابلمه سوپ بریزید. یک ساعت صبر کنید تا سوپ با حرارت متوسط بپزد و جا بیافتد. سپس دو قاشق غذاخوری ذرت پخته شده یا کنسروی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سینه مرغ پخته شده را با دست یا با استفاده از دو چنگال ریش ریش یا تکه تکه کنید و داخل سوپ بریزید.

مرحله پنجم

کمی از مزه سوپ را بچشید و به مقدار لازم نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر اضافه کنید. دقت کنید که زردچوبه رنگ سوپ را تغییر می‌دهد پس پیشنهاد می‌کنیم آن را اضافه نکنید. اجازه دهید سوپ حدود بیست دقیقه بیشتر روی حرارت بماند و خوب بپزد. در نهایت زمانی که سوپ شما خوب جا افتاد آن را از روی حرارت بردارید و خامه صبحانه را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. مقداری از سوپ را داخل کاسه بکشید و روی آن را با مقداری جعفری خرد شده تزئین کنید. سوپ جوی سفید شما آماده است و می‌توانید آن را با تکه‌ای نان تست داغ نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

  • اگر سوپ شما خیلی غلیظ شد می‌توانید از مقدار شیر بیشتری برای رقیق کردن سوپ استفاده کنید. همچنین می‌توانید به مقدار لازم آب جوش اضافه کنید.
  • برای تهیه این سوپ می‌توانید از سبزیجاتی مثل کرفس هم استفاده کنید.
  • در هنگام پخت این سوپ از آب لیمو ترش استفاده نکنید چون باعث بریدن شیر می‌شود و ظاهر سوپ را بد می‌کند. آبلیمو را می‌توانید سر سفره بیاورید تا هرکس به مقدار دلخواه داخل سوپ خودش اضافه کنید.
  • برای این که شاهد بریدن سوپ شیر نباشید باید دقت کنید که شیر را به صورت سرد به سوپ اضافه نکنید.
  • همچنین توجه داشته باشید که با اضافه کردن شیر به سوپ ممکن است سوپ کم نمک شود. پس حتما پیش از سرو مزه آن را بچشید و به مقدار لازم نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • در صورتی که سوپتان خیلی رقیق شد، پیشنهاد می‌کنیم تا مقداری آرد را با کره داخل یک قابلمه کوچک تفت دهید و پس از این که  بوی خامی آرد گرفته شد شیر را کم کم به آن اضافه کنید و مرتبا هم بزنید و زمانی که به صورت یک سس سفید غلیظ درآمد آن را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت مطلوب برسد.

دیدگاه ها