مصرف این غذاهای مضر شما را به کشتن می‌دهد

بعضی مواد غذایی حاوی مواد مرگباری هستند

غذاهایی هستند که اگر روش درست خوردنشان را ندانید یا آنها را اشتباهی قورت بدهید، جلوی نفس­تان را می­‌گیرند، آن را به شماره می‌اندازند یا حتی بدتر از آن، نفس­تان را برای همیشه قطع می­‌کنند. این غذاهای مضر گاهی تا چند قدمی سفره‌تان می‌آیند و اگر با فهرستی که در ادامه مطلب آورده‌ایم آشنا نشوید، جان شما را به‌خطر می‌اندازند.

گذشته از این، سبزیجات و میوه­‌هایی مثل سیب‌­زمینی، گوجه‌­فرنگی و انبه هم به دلیل داشتن ترکیبات سمی در قسمت­‌هایی از گیاه، باید با احتیاط خاصی مصرف شوند. درنهایت، حواستان به مغزهای خوشمزه مثل بادام­‌زمینی، بادام­‌هندی و بادام‌­درختی باشد که در شرایط خاصی خطرناک هستند.

غذاهای مضر
غذای روزانه ما می‌تواند در شرایط خاصی بیماری‌زا یا حتی مرگبار باشد.

با احتیاط به این خوراکی‌ها نزدیک شوید

در این فهرست با میوه‌ها و سبزیجاتی آشنا می‌شویم که سال‌هاست از آنها در تهیه و طبخ غذا و حتی به صورت خام استفاده می‌کنیم، مثلا گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی یا ریواس. اما علاوه بر این‌ها میوه‌های ناشناخته‌تر و بومی‌ای مانند آکی یا انگور کولی هم وجود دارند که اگر طرز صحیح مصرف یا زمان درست مصرفشان را ندانید می‌توانند طیفی از ناخوشی‌ها را در بدن بوجود بیاورند. این مواد غذایی به خودی خود یک غذای مضر نیستند؛ بلکه اگر به اشتباه مصرف شوند، جان شما را به‌خطر می‌اندازند.

جوز هندی

جوز هندی به عنوان نوعی میوه در نظر گرفته می‌شود و بعضی‌­ها باور دارند که از جوز هندی می‌­توان به عنوان نوعی مخدر استفاده کرد؛ البته برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد باید مقدار زیادی جوز هندی بخورید. تازه قبل از اینکه تأثیر مخدر را احساس کنید، حالتان بسیار بد خواهد شد و بیمار می‌­شوید.

جوز هندی، روغنی به نام میریستیسین (myristicin) دارد که عامل این اتفاقات است. البته استفاده از مقداری پودر جوزهندی روی کیک و داخل غذا مشکلی ندارد اما استفاده اغراق شده و زیاد از آن، می‌تواند غذای شما را به یکی از غذاهای مضر تبدیل کند.

ریواس

همان سبزی خوشرنگی که در مربا، غذا و پای استفاده می­‌شود (و به همین خاطر لقب «گیاه پای» را به آن داده‌­اند) یک روی سیاه هم دارد که احتمالا از آن خبر نداشتید: برگ‌­های ریواس. شما نباید در پخت نان یا آشپزی از برگ ریواس استفاده کنید، چون حاوی اسید اُکسالیک (oxalic) است.

مصرف اسید اُکسالیک زیاد می­‌تواند مرگبار باشد، هرچند اگر بخواهید به حال مرگ بیفتید باید پنج کیلو برگ ریواس بخورید. مصرف مقادیر کوچکی از آن در غذاهایی که با دقت لازم تهیه نشده‌­اند، نشانه‌­های ناراحتی مثل احساس سوزش در دهان و گلو، حالت تهوع، اسهال، چشم درد، مشکل در تنفس و ادرار قرمز تیره را بوجود می­‌آورد. اکسالیک اسید، همچنین سنگ کلیه می­‌سازد.

بخش های خطرناک گیاه ریواس
برگ‌های ریواس حاوی اسید اکسالیک است.

سیب‌­زمینی جوانه زده

گاهی اوقات سیب­‌زمینی‌­هایی که چند وقتی است بدون استفاده مانده­‌اند یا آنهایی که در معرض نور زیاد قرار دارند سبز می‌­شوند و جوانه می‌­زنند. اینجا گلیکوآلکالوئید (Glycoalkaloids- نام دیگر آن سولانین solanine) مقصر است و در صورت مصرف سیب‌­زمینی سبز، بدنتان دچار ناراحتی می­‌شود.

اگر سیب‌­زمینی مورد نظر سبزِ رنگ پریده باشد، اما در عین حال سفت باشد، جوانه نخورده و چروک نشده باشد و بوی سیب­‌زمینی بدهد- طوری که بتوانید با استفاده از پوست‌­کن قسمت سبز را جدا کنید- استفاده از آن خطری ندارد. با این حال، هرگز سیب­‌زمینی سبز، جوانه­‌های روی آن یا سیب­‌زمینی اطراف جوانه‌­ها را نخورید.

همچنین اگر سیب­‌زمینی چروک شده باشد یا بوی گندیدگی بدهد، آن را مستقیم داخل سطل زباله بیندازید. پس برای اینکه جانب احتیاط را نگه داشته باشید سیب‌زمینی‌ها را قبل از سبز شدن استفاده کنید – و همیشه آنها را در مکانی خنک، خشک و تاریک نگه دارید.

گوجه‌­فرنگی کال

گوجه‌­فرنگی کال هم وقتی کاملا سبز رنگ و نرسیده است، حاوی سمی طبیعی و مقاوم در برابر حرارت به نام آلکالُوید سولانین (Alkaloid solanine) می‌­باشد. ۲۵ میلی­‌گرم از این سم برای ناخوش کردن شما کافی است، به این ترتیب که بعد از مصرف احساس سردرد، شکم­‌درد و ناراحتی معده خواهید داشت.

گوجه فرنگی سبز
گوجه‌فرنگی کال یا سبز دارای سمی طبیعی به نام آلکالُوید سولانین است.

انبه

نگران نباشید، نیازی نیست دست از انبه خوردن بردارید، قطعا مصرف این میوه خوشمزه یکی از لذت‌­های بزرگ دنیاست. با این حال، انبه حاوی اوروشیُول (urushiol) است. از این نظر، گیاهان دیگری که حاوی این ماده باشند پیچک سمی و بادام‌هندی است. البته این ماده در قسمت گوشتی انبه وجود ندارد، اما باید از خوردن پوست این میوه، پوسته درخت و برگ انبه خودداری کنید و حتما آن را پوست بکنید.

میوه آکی «Ackee»

آکی میوه ملی کشور جاماییکاست و نوع کال آن، سمی به نام هیپُوگِلیسین (hypoglycin) دارد. برای اینکه خیالتان بعد از  مصرف این میوه راحت باشد، باید صبر کنید تا کامل برسد و وقتی هنوز روی درخت است باز شود. بنابراین اگر روزگاری به جاماییکا رفتید و آکی­‌ها را روی شاخ و برگ درخت‌­ها دیدید هرگز این میوه را شخصا باز نکنید. در میوه رسیده هم تنها قسمت گوشتی کِرِم رنگی را که دورتادور دانه‌­ها قرار گرفته مصرف کنید.

همینطور قسمت­‌های گوشتی صورتی-نارنجی رنگ یا دانه­‌های سیاه میوه را نخورید، زیرا بسیار سمی هستند. اگر از آکی در غذا استفاده می‌­کنید بایستی برای بی‌­خطرسازی­‌اش دستورات لازم را موبه‌مو اجرا کنید. در غیر این ­صورت، خوردن غذا باعث بیماری‌­ای به نام «بیماری تهوع جاماییکایی» می‌­شود که کما یا مرگ بدنبال دارد. البته جاماییکایی­‌ها به این مسئله اهمیتی نمی‌­دهند و غذای ملی‌­شان آکی و ماهی نمکی است.

آکی میوه ملی جاماییکا
آکی میوه ملی جاماییکاست که فقط قسمت‌های گوشتی کرم رنگ آن خوردنی است.

اقطی سیاه (انگور کولی) «Elderberries»

که در مربا، چای، سیروپ و مکمل‌­ها استفاده می‌­شود، در صورتی برای خوردن ایمن است که کاملا رسیده و خوب پخته شده باشد. اما برگ­‌ها، تخم­‌ها و شاخه­‌های کوچک آن حاوی مقادیر بالقوه کشنده­‌ای از گلیکوساید (glycoside) هستند که سیانور تولید می‌­کند و با اضافه شدن به هر غذایی، می‌توانند آن را به یکی از غذاهای مضر تبدیل کنند.

اگر این میوه به شکل درست آبکش نشود یا کامل نرسیده باشد، موجب احساس تهوع، استفراغ و اسهال شدید خواهد شد. اگر هم مقدار مورد استفاده زیاد باشد، تشنج، کما یا حتی مرگ بدنبال دارد. حتی یک فنجان آبمیوه یا چای اقطی سیاه که درست آماده نشده باعث بیماری است. خوردن ۵ لیوان از آن فرد را در چند قدمی مرگ قرار می‌­دهد.

کاساوا «Cassava»

نوعی گیاه ریشه‌­دار استوایی است که مشابه تارو (Taro-ریشه­‌ای خوراکی بومی آسیای گرمسیر) و یام (Yam-سیب‌زمینی شیرین) است و غالبا از آن در درست کردن پودینگ، آبمیوه، کیک و چیپس استفاده می‌­کنند، اما برگ‌­ها و ریشه‌­های آن سم کشنده سیانور تولید می‌­کند. برای جلوگیری از مسمومیت با کاساوا باید قبل از کنسرو کردن، خوردن یا سرو کردن، آن را بپزید.

ریشه خوراکی کاساوا از غذاهای مضر
کاساوا نوعی ریشه خوراکی است که در قسمتهایی دارای سم سیانور است.

البته کاساوا دو نوع دارد: شیرین و تلخ. کاساوای شیرین صرفا نیاز به پختن دارد تا سیانور داخل آن کاهش پیدا کند و به مقداری غیر سمی برسد، اما کاساوای تلخ دارای سموم بیشتری است و بایستی آن را رنده کرده، خیسانده و قبل از مصرف پخت. برای آشپزی صرفا از کاساوای شیرین استفاده می‌­شود که سطوح کمتری از سیانوژنیک گلیکوزیدها (cyanogenic glycosides) را دارد (۵۰ میلی­‌گرم در هر کیلو). کاساوای شیرین را بایستی پوست بگیرید و کامل بپزید.

خرمالو

آخرین موردی که به آن می­‌پردازیم خرمالو است. این میوه دارای تانین (tannins) یا جوهز مازوست، یعنی ترکیباتی که بعد از مصرف خرمالو در افراد دارای دستگاه هاضمه بیمار، با اسید معده در هم آمیخته می‌­شوند و انسداد روده را بدنبال دارند. البته گفته می‌شود که پوست خرمالو، دلیل ایجاد چنین مشکلاتی است و حتی باکتری‌های مفید روده هم از پس خنثی کردن تاثیر آن برنمی‌آیند.

برای تشخیص انسداد روده باید از علامت‌های آن مطلع بود که عبارت است از ورم شکم، نفخ، درد و حتی بالا آوردن. بنابراین مصرف خرمالو برای این دسته از افراد توصیه نمی­‌شود و در صورت رخ دادن انسداد روده نیز، نیاز به جراحی وجود دارد.

این دانه‌ها می‌توانند مضر باشند

مغزهای خوردنی یا چیزی که به آجیل معروف است و همینطور دانه‌های میوه‌هایی مثل سیب و گیلاس می‌توانند در شرایط خاصی خطرناک باشند.

دانه سیب

احتمالا این مورد را اینجا و آنجا شنیده بودید. برای اینکه خیالتان را راحت کنیم باید بگوییم که بله، دانه‌ سیب هم در فهرست نخوردنی‌ها جا دارد چون حاوی سیانور است. البته مانند هسته گیلاس، بلعیدن چند دانه سیب کامل هم مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی­‌کند. اما حواستان باشد عادت به خوردن دانه سیب پیدا نکنید.

بادام‌­زمینی 

ابتدا از بادام‌­زمینی شروع می­‌کنیم که واکنش­‌های آلرژیک به آن متداول است و اگر دچار این نوع آلرژی باشید و بادام‌­زمینی مصرف کنید، ظرف چند دقیقه نشانه‌­های آزاردهنده آن ظاهر خواهد شد: از جمله کهیر، خارش در اطراف دهان و گلو، قرمزی، مشکلات هاضمه، دل پیچه و تهوع. آمار مرگ با مصرف بادام­‌زمینی در کودکان، آن را بعد از آلرژی به شیر گاو، به دومین ماده غذایی کشنده بچه‌­ها تبدیل کرده است.

بادام زمینی
بادام زمینی از مغزهای خوراکی است که در بسیاری از افراد بویژه کودکان آلرژی ایجاد می‌کند.

بادام‌­هندی

در خصوص بادام هندی هم، هرگز نباید بادام خامی را که از درخت چیده شده مستقیما مصرف کنید. حتی بادام هندی‌­ای که به اسم خام فروخته می­‌شود هم بخارپز شده تا اُرُوشیُول آن از بین برود پس کاملا خام نیست. اما رسیدیم به بادام سنگی. حتما برای شما هم پیش آمده که از بین چند مغز بادام سنگی که میل ­می­‌کنید، یکی دو تا بادام تلخ هم زیر زبانتان برود.

بادام‌­تلخ

مصرف بادام سنگی یا درختیِ تلخ به علت دارا بودن هیدروژن سیانید از یک تعدادی به بعد خطرناک است. اگر تعداد این بادام‌­ها به ۷ تا ۱۰ عدد برسد در کودکان کشنده بوده و در بزرگسالان عامل بدحالی خواهد شد. پس مراقب باشید اضافه کردن بادام تلخ به دسرها و غذاهایتان آن را به یکی از غذاهای مضر تبدیل نکند.

مراقب این غذاهای مضر باشید

در سراسر دنیا و بخصوص شرق آسیا خوردن غذاهایی رواج دارد که برای ما تعجب‌آور است و از نظر محققان در فهرست غذاهای مضر قرار می‌گیرند. غذاهایی هم که در ادامه مشاهده می‌کنید، علاوه بر اینکه از مواد اولیه غیرعادی تهیه می‌شوند و مراحل خاصی را باید طی کنند، می‌توانند کشنده هم باشند.

فوگو «Fugu»

یا ماهی بادکنکی در نوعی خوراک ژاپنی استفاده می‌­شود که اگر نمی­‎‌خواهید مشتریان را دچار خفگی کند، باید مهارت تهیه کردنش را داشته باشید. این ماهی می‌­تواند بشدت سمی باشد. تخمدان‌­ها، روده و جگر ماهی بادکنکی حاوی تِترُودُوتُوکسین (tetrodotoxin) است، یک نوع زهر فلج‌­کننده عصبی که تا ۱۲۰۰ برابر کشنده‌­تر از سیانور است.

یک دوز مرگبار تترودوتوکسین آنقدر ناچیز است که به سختی نوک سوزن جا می‌­گیرد! در واقع، ماهی بادکنکی آنقدر سم دارد که ۳۰ نفر را از پا دربیاورد. اگر در زمان تهیه این خوراک، دستورات آن دقیق انجام نشده باشد، خوردن این عضو از گروه غذاهای مضر باعث فلج اعصاب حرکتی شده و ایست تنفسی مرگبار به همراه دارد.

فوگو یا ماهی بادکنکی یکی از غذاهای مضر
فوگو نام غذایی سمی است که از ماهی بادکنکی در ژاپن درست می‌کنند.

سرآشپزهای ژاپنی برای بدست آوردن مدرکی که مهارت آنها را در آماده­‌سازی این غذا اثبات کند، بایستی سال‌ها دوره ببینند و همین الزامات، قیمت غذای یاد شده را تا ۲۰۰ دلار در هر پرس بالا می‌­برد. علیرغم تمام تدابیر، هر سال تعدادی از افراد جانشان را در نتیجه مصرف فوگو از دست می­‌دهند، اما این مسئله باعث نشده تا ژاپنی‌­ها در این باره تجدیدنظری کنند و سالانه ۱۰ هزار تن ماهی بادکنکی در این کشور مصرف می­‌شود.

ساناکجی «Sannakji»

ساناکجی یک غذای کره‌­ای است که برای تهیه آن از بازوهای بچه اختاپوس زنده استفاده می‌­شود و آنها را به قسمت‌­های کوچکتر برش داده، سپس مزه­‌دار کرده و سرو می‌­کنند. البته آدم‌­های بی‌­پروای اهل شکمی هستند که این بازوهای سمی را همان موقع که داخل ظرفِ مقابلِ رویشان وول می­‌خورند میل می‌­کنند؛ کاری که بسیار خطرناک است.

ساناکجی یا بازوی اختاپوس زنده
ساناکجی یا بازوی اختاپوس غذایی کره‌ای است که خوردنش مهارت خاصی می‌خواهد.

به این دلیل که بالشتک‌­های روی بازو حتی در این زمان هم قدرت مکشی دارند و فرد باید قبل از چسبیدنشان به سقف دهان، ابتدا آنها را بجود. در غیر این­صورت ممکن است بازوها به دهان و گلو بچسبند و فرد را خفه کنند. مصرف این غذا که با قاطعیت می‌توان آن را در فهرست غذاهای مضر جا داد، هر سال شش کشته می‌­دهد.

دیدگاه ها