همه چیز درباره غذای کودک یک ساله ؛ کدام غذاها مقوی‌ترند؟

چیزی تا تولد یک سالگی‌اش نمانده و نگران تغذیه کودکتان هستید؟ بعید نیست کودکتان این روزها بی‌اشتها و بد غذا شده باشد. ممکن است کودک شما هم در آستانه یکسالگی، از خوردن برخی از وعده‌های غذایی خودداری کند و با بی‌اشتهایی‌اش در یک روز، شما را نگران و مضطرب کند. اما اگر اصول تغذیه کودک را بدانید و غذای کودک یک ساله تان را با برنامه‌ریزی بهتری آماده کنید، کمتر نگران بی‌اشتهایی‌های گاه و بی‌گاهش می‌شوید و با آگاهی بیشتری می‌توانید نیازهای غذایی او را تامین کنید.

چند نکته طلایی برای آماده کردن غذای کودک یک ساله

تا قبل از شش ماهگی، شیر مادر اصلی‌ترین غذای کودکان است و بعد از چهار یا شش ماهگی، آرام آرام کودکان با طعم‌های دیگری هم آشنا می‌شوند. باید بدانید که شروع غذاهای کمکی با روش مناسب، رشد بهتر او در این نقط عطف در رشد را تضمین می‌کند.

در آستانه یک سالگی، کودک شما به ازای هر ۲/۵۴ سانتی متر قدش، به ۴۰ کالری در روز نیاز دارد. یعنی اگر ۷۰ سانتی‌متر قد او باشد، باید حدود ۱۱۰۰ کالری در روز دریافت کند تا به اندازه کافی رشد کرده و خوب وزن بگیرد. پس در این دوره به مواد غذایی که به وزن‌گیری کودک کمک می‌کنند بیشتر توجه کنید.

آماده کردن غذای کودک یکساله راه و رسم خاص خود را دارد. بی‌اشتهایی‌های یک روزه فرزندتان و بدغذایی او را جدی نگیرید و سرپیچی از غذا خوردن را برایش به یک بازی تبدیل نکنید؛ بازی فرار او و تلاش خودتان برای رساندن قاشق به دهانش! بچه‌ها در این ماه‌ها ممکن است گاهی بی‌اشتها شوند و بعد از یکی دو روز با اشتهای زیاد برای جبران نیاز غذایی‌شان تلاش کنند.

یکی از مهم‌ترین اصول تغذیه کودک این است که کودکتان را تک‌غذایی بار نیاورید و او را به امتحان کردن طعم‌های تازه ‌ترغیب کنید. چیدن غذا به شیوه‌ای خوشایند برای کودک و کمک گرفتن از بازی‌های جذاب برای تمام کردن غذا، می‌تواند زمینه را برای خوش‌اشتها شدن کودکتان فراهم کند. اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید با مواد غذایی محدود، غذاهای متنوعی را برای کودکتان آماده کنید و با عادت دادنش به طعم‌های متنوع، مانع بدغذا شدنش شوید. شروع به موقع غذای کمکی و کمک گرفتن از مواد غذایی مناسب می‌تواند رشد و سلامت کودکتان را تضمین کند.

غذای کودک یکساله

با میانبرهای افزایش وزن کودکان یکساله آشنا شوید

  • حالا راحت‌تر از قبل برای غذا دادن به او می‌توانید از قاشق استفاده کنید. کودک شما در این شش ماه، علاوه بر شیر، سایر محصولات لبنی پاستوریزه (پنیر، ماست خامه‌ای و کره) را هم می‌تواند میل کند و به جای شیر معمولی، می‌تواند بخشی از نیازهای غذایی‌اش را با کمک شیرهای غنی شده کودکان تامین کند.
  • مثل ماه‌های قبل می‌توانید با غلات غنی‌شده برایش غذا درست کنید و عسل را هم به غلات یا مواد غذایی دیگر اضافه کنید. علاوه بر این، می‌توانید نان، ماکارونی یا برنج را هم به غذایش اضافه کنید.
  • او در این ماه‌ها می‌تواند خربزه، زردآلو و گریپ‌فروت را هم به لیست میوه‌هایش اضافه کند و انواع کلم پخته شده و نرم را در غذاهایش میل کند.
  • کودک یک ساله شما با مصرف تخم‌مرغ می‌تواند بخشی از نیاز بدنش به پروتئین و ویتامین D را تامین کند. پس اگر به تخم‌مرغ حساسیت ندارد، مافین سبزیجات می‌تواند گزینه مناسبی برای یک وعده غذایی او باشد. رشد قد کودک یکی از مهمترین موضوعات در این سن است. تاثیر استفاده از شیرهای غنی شده برای پرورش کودک بلند قد، از طرف محققان ثابت شده است. البته لبنیات تنها خوراکی‌هایی که به افزایش قد و ورن کمک می‌کنند، به شمار نمی‌روند.
  • با تخم مرغ، لوبیا، کره بادام زمینی، قطعات کوچک گوشت، مرغ، ماهی بدون تیغ می‌توانید نیاز فرزندتان به پروتئین را تامین کنید. به شرط آنکه از آلرژی نداشتن کودکتان به این مواد مطمئن شده باشید. برای پرورش کودک سالمی که رشد مناسبی دارد، باید تنوعی از مواد غذایی را به بشقاب او وارد کنید. اگر با تاثیر میوه‌ها و سبزیجات ضروری در رشد کودک آشنا باشید، می‌توانید با آماده کردن بشقاب غذای رنگارنگ، به رشد بهتر او کمک کنید.
  • اگر به اندازه کافی برای آماده کردن غذاهای مقوی و متنوع وقت ندارید، فرزندتان را از چنین تنوعی محروم نکنید. شما می‌توانید با کمک غذاهای کودک آماده و غنی شده، بخشی از نیازهای غذایی کودکتان را تامین کنید.

چقدر غذا بخورد کافی است؟

بعید است که فرزندتان در این ماه‌ها، در یک وعده غذایی حجم زیادی از مواد مغذی را به بدنش وارد کند و باید بدانید که اضافه کردن حجم غذای او، بهترین راه برای افزایش رشد کودک نیست. شما می‌توانید مواد غذایی را به اندازه‌ای که در ادامه آورده‌ایم، در وعده‌های متعدد به فرزندتان بدهید و مطمئن باشید که اصول تغذیه کودک یک ساله را رعایت کرده‌اید.

  • یک تا یک و نیم فنجان شیر یا یک فنجان ماست یا ۳۰ گرم پنیر
  • ۱۰۰ گرم غلات (شامل برنج، نان، غلات غنی‌شده و ماکارونی)
  • یک فنجان میوه تازه
  • یک فنجان سبزیجات پخته شده
  • ۶۰ گرم پروتئین  (شامل انواع گوشت یا حبوبات)

بی‌دلیل قانون صادر نکنید

بخاطر نگرانی در مورد آلرژیک بودن کودکتان او را از برخی موادغذایی محروم کرده‌اید؟ اگر نگران سلامت فرزند خود هستید، خودسرانه آلرژی کودکتان را حدس نزنید و با صادر کردن قانون‌های نادرست در مورد اصول تغذیه کودک یکساله او را از مواد غذایی ضروری محروم نکنید. به جای آنکه بخاطر آلرژیک بودن خودتان یا ابتلای کودکان دیگر به نوعی حساسیت غذایی، فرزندتان را از خوراکی‌ها محروم کنید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

بی‌توجه به آلرژی‌های غذایی و مصرف کردن مواد غذایی که کودکتان به آنها حساسیت دارد بسیار خطرناک است، اما پیش از آنکه چیزی ثابت شود، در مورد وضعیت بدنی فرزندتان حکم صادر نکنید.

دیدگاه ها