آیا شیرین کننده مصنوعی جایگزین مناسبی برای شکر است؟

شیرین کننده مصنوعی

بسیاری از ما در طول روز برای شیرین کردن انواع نوشیدنی و غذاهای سرد و گرم خود، حداقل از چند قاشق شکر استفاده می‌کنیم. استفاده روزانه از شکر به دلیل داشتن کالری بالا، بسیاری از افراد را نسبت به افزایش وزن خود نگران کرده است. با روی کار آمدن شیرین کننده‌های مصنوعی که فاقد کالری بودند، این شیرین کننده‌ها به جایگزینی رایج برای شکر تبدیل شدند. مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی دغدغه افزایش وزن را از زندگی بسیاری از مردم حذف کرده است. اما با این‌حال آیا شیرین کننده جایگزین مناسبی برای شکر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

شیرین کننده مصنوعی چیست؟

جایگزین‌های شکر، افزودنی‌هایی هستند که از آن‌ها به جای شکر می‌توان برای شیرین کردن مواد غذایی استفاده کرد. این جایگزین‌ها انواع مصنوعی و طبیعی دارد. به جایگزین‌های مصنوعی شکر، شیرین کننده مصنوعی گفته می‌شود.

شیرین‌ کننده مصنوعی ترکیبی از جایگزین‌های شکر است. آن‌ها ممکن است که از مواد طبیعی گیاهان یا خود قند تهیه شوند. این شیرین‌کننده‌ها که از آن‌ها با نام شیرین کننده‌ شدید هم یاد می‌شود، در بسیاری از مواقع شیرین‌تر از شکر معمولی هستند. این شیرین کننده‌ می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد، چرا که هیچ کالری ندارند. همچنین برای شیرین کردن نوشیدنی یا غذای خود، به مقدار کمتری شیرین کننده مصنوعی نسبت به شکر نیاز خواهید داشت.

شیرین کننده مصنوعی چه کاربردی دارد؟

از شیرین کننده مصنوعی می‌توان در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی‌ها برای شیرین کردن استفاده کرد:

  • نوشیدنی‌ها و نوشابه
  • انواع کیک، شیرینی و نان
  • آب‌نبات
  • پودینگ
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • ژله‌ها و مرباها
  • محصولات لبنی

به‌طورکلی استفاده از این نوع شیرین کننده‌ها برای مصارف خانگی هم بسیار رایج است. از بعضی از این نوع شیرین کننده می‌توان حتی در پخت و پز هم استفاده کرد. بااین‌حال باید بدانید که بعضی از آن‌ها برخلاف شکر ممکن است که باعث ایجاد حجم در غذا یا کیک نشوند. به همین دلیل پیش از خرید باید برچسب توضیحات محصول را حتما بررسی کنید. همچنین بعضی از آن‌ها ممکن است که دارای طعم‌های خاصی باشند که طعم غذا یا نوشیدنی را تحت تاثیر قرار دهند. برای مصرف هم نباید بیش از حد از این نوع شیرین کننده در طول روز استفاده کرد.

انواع شیرین کننده مصنوعی کدام است؟

ساخارین

از شیرین کننده ساخارین می‌توان در تهیه انواع غذای گرم و سرد استفاده کرد. اما در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف این شیرین کننده پرهیز کنید.

آسپارتام

از آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده می‌توان هم در غذای گرم و هم غذای سرد استفاده کرد. البته دمای بیش از حد می‌تواند طعم شیرینی آن را از بین ببرد. افرادی که مبتلا به بیماری فنیل کتونوری هستند، نباید از آسپارتام استفاده کنند.

اسسولفام پتاسیم

از دیگر شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توان اسسولفام پتاسیم را نام برد. از این شیرین کننده می‌توان برای آشپزی و کیک پختن استفاده کرد. استفاده از آن در غذاهای گرم و سرد هیچ ایرادی ندارد.

سوکرالوز

بسیاری از غذاهای فرآوری شده شامل سوکرالوز هستند. از این شیرین کننده می‌توان در پخت و پز و همچنین غذاهای سرد استفاده کرد.

ادوانتیم

از اداونتیم می‌توان در غذاهای پخته شده، نوشابه‌ها، انواع نوشیدنی‌ها، آدامس، آب‌نبات، میوه‌های فرآوری شده، آب ‌میوه‌ها، دسرها، ژلاتین، پودینگ، مرباها و شربت‌ها استفاده کرد.

نئوتام

نئوتام از دیگر شیرین کننده‌های مصنوعی است که از آن می‌توان برای شیرین کردن انواع خوراکی استفاده کرد.

آیا شیرین کننده مصنوعی با شکر تفاوت دارد؟

شکر نام عمومی تعدادی از کربوهیدارت‌ها مثل گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز است که به عنوان شیرین کننده در انواع مواد خوراکی کاربرد دارد. شکر دارای کالری است، درحالی که شیرین کننده مصنوعی می‌تواند کالری داشته یا ندا

شته باشد. این شیرین کننده‌ها درحقیقت جایگزین شکر هستند که می‌توانند طعم شیرینی آن را در نوشیدنی‌ها و غذاها ایجاد کنند، اما برخلاف شکر دارای انرژی غذایی کمتری هستند. شیرین‌ کننده‌ها طعم بسیار شیرین‌تر و شدیدتری نسبت به شکر دارند.

شکر یا شیرین کننده مصنوعی، کدام یک سالم‌تر است؟

شیرین‌ کننده‌های مصنوعی به‌طورکلی حدود ۲۰۰ تا ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر هستند. آن‌ها به سرعت روی هورمون‌ها و مغز اثرگذاشته و متابولیسم بدن را کند می‌کنند. هم شکر و هم شیرین کننده مصنوعی، هر دو اعتیارآور هستند. اما شیرین کننده‌ها برخلاف شکر در طول روز شما را بیشتر گرسنه می‌کنند تا تمایل بیشتری به مصرف آن‌ها داشته باشید. مصرف بیش از حد این نوع شیرین کننده‌ها در طول روز می‌تواند باعث دیابت شود.
اگر مبتا به دیابت هستید شیرین کننده طبیعی استویا برای شما گزینه مناسبی است. طرز تهیه چیز کیک دیابتی را بخوانید و این دسر خوشمزه را امتحان کنید.

مصرف شکر در حد اعتدال هیچ خطری ندارد. به خصوص اگر خودتان برای تهیه انواع غذا، شربت، کیک و شیرینی در خانه از شکر استفاده کنید. چرا که تهیه این مواد خوراکی به صورت فرآوری شده، می‌تواند شامل شیرین کننده مصنوعی باشد و نه شکر. خیلی‌ها بر این باورند که چون شیرین کننده مصنوعی برخلاف شکر کالری ندارد، برای مصرف سالم‌تر است. اما شیرین کننده نسبت به شکر اعتیادآورتر بوده و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث دیابت شود. بیشتر درباره مضرات جایگزین‌های شکر بخوانید.

دیدگاه ها