تاثیر لبنیات در بروز جوش و آکنه صورت

اگر به دنبال پوستی صاف و عاری از هر گونه جوش و آکنه صورت هستید، باید مراقب عادات غذایی روزانه خود باشید. در واقع رژیم غذایی نقش مهمی در به وجود آمدن هر گونه جوش و آکنه دارد. جالب است بدانید لبنیات به عنوان مظنونین اصلی این موضوع، تحت تاکید قرار گرفته‌اند. اما طبق نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات، تنها مصرف برخی از محصولات لبنی موجب بروز جوش و آکنه می‌شود که ماست و پنیر جز این دسته قرار ندارند. در ادامه مقاله به تاثیر لبنیات در بروز جوش و آکنه صورت بیشتر خواهیم پرداخت.

تاثیر لبنیات در بروز جوش و آکنه صورت

آکنه زمانی رخ می‌دهد که ترشحات چربی که از غدد چربی پوست مترشح می‌شوند به روزنه‌هایی که برای فولیکول های مو تعبیه شده اند، می‌رسند. اگر روزنه ها بزرگ باشند، این دهانه‌ها به شکل جوش‌های سر سیاه نمایان می‌شوند. اگر روزنه‌ها کوچک باشند این دهانه ها به شکل جوش‌های سر سفید نمایان می‌شوند. ندول‌ها هم همراه آکنه‌های شدیدتر (آکنه های کیستیک) به وجود می‌آیند؛ در واقع ورم‌های ملتهبی زیر سطح پوست هستند که گاهی اوقات عفونی هم می‌شوند.

شیر

شکلات و غذاهای چرب از قدیم الایام دشمن پوست و عامل مهمی در بروز جوش و آکنه صورت بودند. اما امروزه طبق نتایج به دست آمده شیر و گلوتن جز عاملان اصلی جوش و آکنه شناخته شده‌اند. طبق آزمایش‌هایی که روی افراد مختلف انجام شد، افرادی که مشکل جوش دارند در مقایسه با افرادی که مشکلی ندارند، روزانه شیر بیشتری مصرف می‌کردند. اما سوالی که ممکن است پیش آید، این است که چربی شیر تا چه اندازه بر روی این موضوع تاثیرگذار است؟!

چربی شیر حاوی چربی‌های اشباع شده و سایر اسید‌های چرب است که باعث بهبود سوخت و ساز سالم و کاهش مقاومت به انسولین می‌شود. چربی لبنیات، اسید چرب‌های چندگانه هم دارد که به سوخت و ساز کمک می‌کنند. اما برای کنترل آکنه، این سطح انسولین است که اهمیت دارد. احتمال بر این است که وقتی مقدار انسولین بالا می رود، غدد چرب تحریک شده و باعث بروز جوش و آکنه می‌شوند. اگر شیر پرچرب جلوی این افزایش را بگیرد، بنابراین کم‌تر جوش خواهیم زد. درباره این موضوع، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

لبنیات و آکنه صورت

ماست و پنیر

برعکس شیر، باید این را بگوییم که هیچ ارتباطی بین مصرف ماست یا پنیر با بروز جوش و آکنه وجود ندارد.

علت وجود این تفاوت بین لبنیات چیست؟

پروتئین‌های موجود در شیر، سطح ترشح هورمون انسولین را افزایش می‌دهند. این امر به نوبه خود غدد سباسه را تقویت می‌کند تا سبوم بیشتری تولید کند. به همین ترتیب، آکنه و جوش بروز می‌دهد.

از طرفی شیر حاوی مشتقات هورمون جنسی مانند استروژن، پروژسترون و آندروژن است که می‌تواند منجر به ایجاد آکنه شود.

نویسندگان می‌گویند علت عدم وجود ارتباط بین ماست و پنیر و آکنه، ممکن است به دلیل فرآیند تخمیر باشد. تخمیر با باکتری‌های پروبیوتیک ممکن است سطوح انسولین و هم‌چنین سایر اجزای شیر را که با رشد آکنه همراه است، کاهش دهد.

نویسندگان می‌گویند، مطالعات بیشتری (به خصوص آزمایشات بالینی گسترده) برای ارتباط مصرف شیر و محصولات لبنی بر رشد آکنه ضروری است. در عین حال، آن‌ها توصیه می‌کنند که افرادی که می‌خواهند از بروز آکنه جلوگیری کنند، باید از ماست و پنیر برای تامین نیاز‌های لبنی‌شان استفاده کنند.

دیدگاه ها