دلایل نیاز زنان به پروبیوتیک‌ ها

نیاز زنان به پروبیوتیک ها

زندگی‌های پرمشغله امروز خواه‌ ناخواه جریانی از استرس و ناراحتی را به بدنمان وارد می‌کند. به عنوان یک خانم اگر هر روزتان پر شده از پذیرفتن مسئولیت‌های خانه و خانواده، کار، نگهداری از کودک‌تان و لیستی بی‌پایان از کارهای روزانه، باید بدانید که شیوه زندگی شلوغ شما می‌تواند عوارض خود را به همراه داشته باشد و به مرور زمان منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله مشکلات گوارشی مثل نفخ، دل درد و یبوست و غیره شود که بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده است. همانطور که قبلا گفتیم افزودن نوعی از پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی روزمره باعث بهبود سلامت گوارش می‌شود. اما موضوع فقط به دستگاه گوارش خلاصه نمی‌شود. مصرف هر نوعی از پروبیوتیک برای بهبود عملکرد قسمت‌های مختلفی از بدن موثر است که دلایل نیاز زنان به پروبیوتیک‌ ها را توجیه خواهد کرد. در ادامه این مقاله به نیاز زنان به پروبیوتیک‌ ها و مزایای آن‌ها خواهیم پرداخت.

نیاز زنان به پروبیوتیک‌ ها به دلیل مشغله زیاد!

هرکسی که در جریان زندگی‌های مدرن و پرمشغله امروز است؛ یعنی با کار طولانی و استراحت و خواب کم دست و پنجه نرم می‌کند، می‌تواند از مصرف پروبیوتیک‌ها به صورت روزانه سود ببرد. زندگی شلوغ همراه رژیم‌های غذایی پرشکر، چرب و رنگ‌های مصنوعی و گاهی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، همه مضراتی برای بدن‌تان خواهد داشت که شاید قابل درک نباشد. اگر اخیرا بیمار شده‌اید و دکتر برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، حائز اهمیت است که سیستم بدن خود را با مصرف باکتری‌های خوب تغییر دهید و تعادل آن را حفظ کنید. هر یک از شرایط زیر می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما نیاز به افزودن یک پروبیوتیک در رژیم روزانه خود دارید:

  • عفونت مخمری ، برفک، ضایعه پپوستی
  • حساسیت به دستگاه گوارش / یبوست
  • سردرد ، میگرن ، درد مفاصل
  • نفخ ، مدفوع IBS یا مدفوع نیمه هضم شده

ویتامین دریافت نمی‌کنید؟ پروبیوتیک مصرف کنید.

مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن شما مثل انجام یک تکلیف اضافه نیست، بلکه برای زندگی ضروری است. بدن شما میزبان ارگانیسم‌هایی است که بتواند ویتامین‌ها به ویژه باکتری‌هایی که در روده شما زندگی می کنند، تولید کند. در میان تریلیون باکتری که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند ، تعدادی از آن‌ها وجود دارند که ویتامین‌های گروه B تولید می‌کنند. برای اینکه کمی بیشتر به عمق مسئله بپردازیم، باکتری‌های موجود در روده شما سه ویتامین B تولید می‌کنند: بیوتین ، فولات و ویتامین B12. این سه باکتری در متابولیسم انرژی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارند. گیاهخواران به ویژه در معرض خطر کمبود B12 هستند چون این ویتامین به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شود و به طور کلی در غذاهای گیاهی وجود ندارد.

باکتری‌های پروبیوتیک روده هم‌چنین قادر به ساخت ویتامین K یا همان ویتامین انعقاد خون هستند. بدون ویتامین K کافی‌، احتمال خونریزی در حد مرگ هنگام بروز زخم یا در چرخه قاعدگی وجود دارد. ویتامین K به دو شکل تشکیل می‌شود: ویتامین K1 و ویتامین K2. ویتامین K2 برای سلامتی استخوان و پیشگیری از بیماری عروق کرونر بسیار مهم است، اما در مواد غذایی بسیار محدود یافت می‌شود. بهترین منابع شامل پنیر ، زرده تخم مرغ و غذاهای تخمیر شده است. باکتری‌های پروبیوتیک با تولید مقداری ویتامین K2 کمبود این ویتامین را در بدن شما جبران می‌کنند.

علاوه بر این، پروبیوتیک‌ها باعث افزایش قابلیت هضم و پردازش تعدادی از مواد مغذی از جمله:

  • پروتئین ها
  • چربی ها
  • مس
  • کلسیم
  • منیزیم
  • اهن
  • کربوهیدرات ها
  • قندها
  • شیر
  • کلسترول

می‌شوند.

دستگاه گوارش شما رو به نابودی است.

مطالعات نشان می‌دهند که اگر شما از شیر مادر تغذیه شده‌اید ، احتمالاً به اندازه کافی باکتری‌های مفید دارید که بتوانید زندگی خود را با فلور روده متنوع و بسیار سالم آغاز کنید. نوزادانی که به آلرژی مبتلا می‌شوند باکتری‌های روده‌ای دارند که کاملاً متفاوت از نوزادان غیرآلرژیک هستند، این نشان می‌دهد که نوع میکرو فلور روده عامل مهمی در شکل گیری شرایط آلرژیک است. در کل برای برای کسانی که فلور روده‌شان تنوع کمتری داشته باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات گوارشی در آینده خواهند بود.

فلور روده شما تولید کننده قدرت دستگاه گوارش شما است. هنگامی که به دنیا آمدید مولد دستگاه گوارش شما در قوی‌ترین حالت ممکن بود. حالا آن ژنراتور بعد از ۳۰+ سال زندگی آن قدرت را ندارد و دوران اوج خود را از دست داده است.

برای ترمیم و به قولی شارژ مجدد باکتری‌های مفید روده تنها دو راه وجود دارد. نکته اول افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک به طور منظم به رژیم غذایی روزانه است و نکته دوم مصرف مکمل‌های پروتئین زیر نظر متخصصان پزشکی!

سال‌هاست که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید.

قطعا در طول زندگی بیش از چند بار پنی سیلین یا برخی از آنتی بیوتیک‌های تجویز شده مصرف کرده‌اید. مثلا وقتی کودک بودید و برای گلو درد به پزشک مراجعه می‌کردید، احتمالا برایتان آموکسی‌سیلین تجویز می‌شد که عفونت بدنتان از بین برود. اما دکتر این را به شما نمی‌گفت که آنتی بیوتیکی که برای از بین بردن عفونت‌های بدنتان تجویز شده، باکتری‌های خوب بدن را هم از بین می‌برد. هم‌چنین دکتر به شما هشدار نداده مصرف آنتی بیوتیک در طولانی مدت در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود. مصرف پروبیوتیک‌ها با ایجاد تنوع در فلور روده و تولید باکتری‌های مفید به جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن کمک بسزایی می‌کند.

سلامت واژن و تعادل هورمونی

شبیه دستگاه روده، واژن یک میکروبیوم ریز ظریف است. میکروب‌های مفید مثل پروبیوتیک‌ها می توانند نواحی واژن را تا حدودی اسیدی نگهدارند. این باعث می شود که باکتری های مضر به احتمال زیاد مضر باشند. فلور واژینال سالم توسط عواملی از جمله آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضد بارداری می‌تواند دچار آسیب شود.

فلورهای مفید با متابولیسم و بازیافت هورمون‌هایی از جمله استروژن، هورمون‌های تیروئید و فیتواستروژن‌ها از می‌تواند به جبران علائم یائسگی ، PMS کمک کرده و تعادل هورمون‌ها را در بدن ایجاد می‌کنند. هم‌چنین ممکن است موجب حفاظت سلامت استخوان و پستان شود.

بنابراین بسیاری از عوامل مثل استرس و رژیم غذایی می‌توانند تعادل باکتری‌های موجود در روده را مختل کنند که با قرار دادن مواد غذایی پروبیوتیکی و مکمل‌های پروبیوتیکی زیر نظر پزشک متخصص می‌توانید از بروز مشکلات حاکی از آن جلوگیری کنید.

دیدگاه ها