کدام غذاها به رشد قد کودک کمک می‌کند؟

رشد قد کودک

بخاطر قد بلند بودنش در زمان تولد ذوق‌زده نشوید. درست است که ژن‌های شما و همسرتان بر قد کشیدن فرزند شما هم تاثیر می‌گذارند، اما ارثیه ژنتیکی‌تان برای او و قد زمان تولدش نمی‌توانند وضعیت جسمی او در سالهای بعد از بلوغ را معین کنند. چه در سابقه ژنتیکی شما کوتاهی قد نوشته شده باشد و چه اجدادتان بلند قد باشند، از همین امروز تا زمان بلوغ کودکتان برای بلندتر کردن قد او فرصت دارید. پس وقت را از دست ندهید و با توصیه‌هایی که در ادامه درمورد تغذیه مناسب کودکان با شما درمیان گذاشته‌ایم، رشد قد کودک خود را تضمین کنید.

محققان چه می‌گویند؟

قد بلند چیزی است که اکثر پدر و مادرها برای کودکانشان آرزو می‌کنند. قد بلند علاوه بر اینکه از ویژگی‌های خوب ظاهری به حساب می‌آید، باعث افزایش اعتماد به نفس کودک هم می‌شود. محققان در بررسی‌هایشان دریافته‌اند که این عوامل بر رشد بیشتر قد کودکان تاثیر می‌گذارند:

  • تغذیه کودک در دو سال ابتدایی، تاثیر زیادی را بر رشد قد او می‌گذارد؛ اما بعد از این سن هم نمی‌توانید از افزایش سرعت رشد فرزندتان ناامید باشید.
  • هورمون‌های رشد همیشه برای همه افراد به صورت یکسان کار نمی‌کند و در واقع قد کودک شما تا اندازه زیادی به ژنتیک او بستگی دارد.
  • معمولا قد افراد بعد از ۱۸ سالگی رشد نمی‌کند و رشد قد بعد از این سن، پیچیده‌تر از چیزی است که می‌توانید تصور کنید.
  • کمبود ویتامین‌های A‌ و B مانند کمبود ویتامین D سبب کوتاه شدن قد می‌شود.
  • کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند، در مقایسه با کودکانی که به بادام زمینی و مغزیجات حساسیت دارند، میانگین وزن و قد پایین‌تری دارند.

بهترین غذاها برای رشد قد کودک را بشناسید

خواب کافی شبانه (حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت) و فعالیت بدنی کافی تنها عواملی نیستند که بر بلند قد شدن فرزندتان تاثیر می‌گذارند. اگر به تغذیه سالم فرزندتان توجه کنید، می‌توانید آرام آرام این وضعیت را تغییر دهید و با وجود ژن‌هایی که کوتاهی قد را برایش پیش‌بینی کرده‌اند، رشد قد فرزندتان را سریعتر کنید.

۱. تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ اولین غذایی است که در این لیست قرار دارد و به افزایش قد کمک می‌کند. محققان می‌گویند خوردن یک تخم مرغ در روز کودک شما را قد بلندتر می‌کند. اگر کودک شما به زرده یا سفیده تخم‌مرغ آلرژی ندارد، می‌توانید از بعد از شش ماهگی، این خوراکی معجزه‌بخش را به رژیم غذایی هفتگی‌اش وارد کنید. تخم مرغ سرشار از کلسیم، ویتامین D و ریبوفلاوین است. تمام این مواد مغذی به رشد استخوان‌ها و داشتن بدنی سالم و قوی کمک می‌کند و در نتیجه همه این مواد به رشد قد کمک می‌کنند.

هر روز چقدر تخم مرغ مصرف کند؟

کودک نوپای شما، می‌تواند یک روز درمیان تخم‌مرغ مصرف کند و فرزند خردسالتان هم می‌تواند هر روز یک تخم‌مرغ متوسط را در رژیم غذایی‌اش جا دهد. البته به شرط آنکه حواستان به تخم‌مرغ‌هایی که به غذاهای مختلف اضافه می‌کنید باشد و اگر در یک روز می‌خواهید غذایی با ترکیب تخم‌مرغ آماده کنید، آن روز تخم‌مرغ آب‌پز را از صبحانه فرزندتان حذف کنید.

۲. شیر

رشد قد کودک با شیر

عجیب نیست اگر شما هم بارها و بارها در مورد تاثیر مصرف لبنیات بر افزایش قد شنیده باشید. وقتی راجع به مواد غذایی مناسب برای افزایش قد صحبت می‌کنیم، بهترین موردی که به ذهن هر کسی می‌رسد فرآورده‌های لبنی به خصوص شیر است.شیر، همراه با دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر، نقش حیاتی در افزایش قد از طریق مواد مغذی ضروری مثل پروتئین‌ها، کلسیم و ویتامین‌های A، B، D و E ایفا می‌کند. کلسیم وظیفه رشد و نگهداری از استخوان‌ها را دارد و ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را از غذاهای مختلف جذب کند.

درست است که شیر گاو به رشد بهتر قد کودکان کمک می‌کند، اما اگر به جای استفاده از شیرهای معمولی، سراغ شیرهای غنی شده کودکان بروید، در یک وعده غذایی حجم بیشتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن او می‌رسانید. شیر غنی شده نه تنها به رشد بهتر قد کودک کمک می‌کند، بلکه حافظه بچه‌ها را هم تقویت می‌کند.

هر روز چقدر شیر مصرف کند؟

بعد از یک سالگی، فرزند شما می‌تواند مصرف شیر گاو را شروع کند و در فاصله یک تا دو سالگی، هر روز باید دو تا سه فنجان شیر بنوشد. در فاصله دو تا چهار سالگی، مصرف دو فنجان از فرآورده‌های لبنی در روز ضروری است و از چهار تا هشت سالگی هم هر روز باید حداقل ۲.۵ فنجان از این فرآورده‌ها را مصرف کنند.

۳. اسفناج

اسفناج

هنگام صحبت در مورد لیست غذاها و سبزیجات ضروری برای رشد کودک، اسفناج چیزی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اسفناج دارای مقدار زیادی ویتامین مفید همراه با مواد مغذی ضروری دیگر است که به افزایش رشد کمک می‌کند. اضافه کردن اسفناج به لیست رژیم غذایی کودکتان به افزایش رشد او کمک می‌کند. یادتان نرود که تغذیه کودک در سن رشد، به اندازه ژن‌های او در بلند شدن قدش تاثیر دارد و اگر حواستان به تنوع غذایی فرزندتان نباشد، نمی‌توانید امیدی به بلند قد شدنش هم داشته باشید.

هر روز چقدر اسفناج مصرف کند؟

درست است که مواد غذایی گفته شده به رشد بهتر قد فرزندتان کمک می‌کنند، اما نباید در مصرف آنها افراط کنید. کودک شما از دو تا سه سالگی، هر روز به مصرف یک فنجان میوه و یک فنجان سبزیجات مختلف نیاز دارد و از چهار تا هشت سالگی این میزان به یک و نیم فنجان از هر کدام می‌رسد. البته یادتان نرود که حفظ تنوع در مصرف میوه‌ها و سبزیجات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در تغذیه کودک باید به آن توجه کنید.

۴. سویا

سویا

سویا یکی از غذاهای مغذی است که نمی‌توان آن را از فهرست غذاهای مفید برای رشد کودک حذف کرد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و کربوهیدرات است. به همین دلیل سویا یک منبع کامل برای سلامت بدن است. سویا شامل پروتئین است و به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند. نگران نباشید؛ اگر راه‌های افزایش اشتهای کودکان را بشناسید، می‌توانید کودکتان را به خوراکی‌هایی مثل سویا هم علاقه‌مند کنید.

هر روز چقدر سویا مصرف کند؟

در مورد مفید یا مضر بودن سویا برای کودکان پژوهش‌های زیادی انجام شده. درحالیکه محققان مصرف فرآورده‌های حاوی سویا را برای نوزادان نارس توصیه نمی‌کنند، تاکید می‌کنند که سویا می‌تواند ماده مغذی مفیدی برای سایر کودکان باشد. از نظر آنها مصرف پنج تا ۱۰ گرم پروتئین سویا در روز، برای کودکتان مفید است. یعنی آنها می‌توانند هر روز یک فنجان شیر سویا بنوشند یا اینکه نصف فنجان سویا پخته شده مصرف کنند. 

۵. مرغ

مرغ

درست است که گیاهانی مثل اسفناج به رشد بهتر قد کودکتان کمک می‌کنند، اما می خواهید قد کودک خود را افزایش دهید، با سراغ پروتئین‌های حیوانی هم بروید و در میان آنها، مرغ یکی از بهترین گزینه‌هاست. این یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین است. مرغ به ساخت ماهیچه‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند در نتیجه باعث افزایش قد می‌شود. این غذاها را می‌توانید آرام آرام و در میزان مناسب، به غذای کمکی کودک هم وارد کنید.

هر روز چقدر مرغ مصرف کند؟

تصور نکنید که با هر وعده کباب و مرغ شکم‌پر آماده کردن برای فرزندتان، به رشد بهتر او کمک می‌کنید. کودک شما به طیف وسیعی از مواد غذایی نیاز دارد و بهتر است که در هفته، یک تا دو وعده گوشت قرمز و یک تا دو وعده گوشت مرغ مصرف کند و در باقی وعده‌ها سراغ مواد غذایی دیگر برود.

البته منظور از یک وعده مصرف گوشت، این است که حجم اصلی غذای او را در آن وعده غذایی گوشت تشکیل دهد و برخی از متخصصان تغذیه می‌گویند که کودکان هر روز باید بین یک تا سه قاشق غذاخوری انواع گوشت (مرغ، ماهی، گوشت قرمز و …) را مصرف کنند.

۶. ماهی

رشد قد کودک با ماهی

گرچه چربی‌های مفید برای رشد فرزندتان ضروری هستند اما معنای این حرف، داشتن مجوز تهیه غذاهای پرروغن نیست. شما باید چربی‌های مفیدی مثل چربی‌های موجود در غذاهای دریایی را به غذای فرزندتان اضافه کنید تا علاوه بر رشد بهتر سیستم عصبی او، شاهد رشد قدش هم باشید نگران چاق شدن کودکتان بخاطر مصرف این غذاهای چرب نباشید.

هر روز چقدر ماهی مصرف کند؟

ماهی‌هایی مانند تن، سالمون و ساردین از منابع خوب ویتامین D و پروتئین هستند. غذاهای غنی از ویتامین D جذب کلسیم از منابع غذایی دیگر را افزایش می‌دهند در نتیجه به افزایش قد کمک می‌کنند. حالا که فهمیدید غذاهای دریایی چطور بر سلامت و رشد فرزندتان تاثیر می‌گذارند، باید بدانید که فرزند شما به مصرف دو وعده غذای دریایی در هفته نیاز دارد.

دیدگاه ها