چرا شیر غنی شده به افزایش قد کودکان کمک می‌کند؟

لباس‌هایش با سرعتی که انتظار دارید کوچک نمی‌شوند؛ احساس می‌کنید از همسالانش کوتاه‌تر است و نگرانید که ریزنقش بودن امروزش، نشانه کوتاه قد شدنش در آینده باشد. اما واقعیت این است که خردسالان ریزنقش، همیشه به بزرگسالان قد کوتاه تبدیل نمی‌شوند. افزایش قد کودکان در دوره‌های مختلف رشد، به عوامل متعددی وابسته است که ژنتیک یا رشد قد چند سال ابتدایی زندگی، تنها بخشی از آنهاست. تغذیه مناسب و تامین نیاز فرزندتان به ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش قد اوست؛ به همین دلیل متخصصان مصرف خوراکی‌های غنی شده با مواد مغذی ضروری را توصیه می‌کنند و تاثیر مصرف شیرغنی شده بر افزایش قد را غیرقابل انکار می‌دانند.

افزایش قد کودکان با تغذیه مناسب

کدام غذاها به افزایش قد کودکان کمک می‌کند؟

ویتامین D؛ شاه‌کلید افزایش قد کودکان

بسیاری از کودکان به دلایل ژنتیکی قادر نیستند به اندازه کافی و مناسب قد بکشند. بنابراین، والدین باید تهیه غذاهایی را که منبع ویتامین D هستند در اولویت قرار دهند. ویتامین D در واقع یک شتاب‌دهنده رشد فیزیکی در کودکان است و در عین حال از بروز ریکتز و فرسایش استخوان جلوگیری می‌کند. فسفر و کلسیوم موجود در ویتامین D در زمانی کوتاه به رشد سریع جسمانی کودک و افزایش قد او کمک می‌کنند. به همین دلیل متخصصان ارتباط مصرف لبنیات با رشد قد کودک را تایید می‌کنند و معتقدند که شیرهای غنی شده به این روند سرعت می‌دهند.

زینک؛ هم استخوان‌ساز و هم تقویت کننده سیستم ایمنی

افزایش قد کودک با تغذیه مناسب تنها یک ادعا نیست؛ اگر احساس می‌کنید قد کودک شما رشد کافی نداشته و کوتاه مانده است، از مصرف روی غافل نشوید زیرا این ماده معدنی موجب از سر گرفته شدن رشد استخوان‌ می‌شود. روی را می‌توانید به طور طبیعی با تهیه تخم‌مرغ و گوشت قرمز برای فرزندانتان تامین کنید. برنامه‌‌های غذایی را طوری ترتیب دهید که زینک یا همان روی در آن‌ها نقش پر رنگی داشته باشد.

ویتامین A؛ دوست استخوان‌ها و چشم‌ها

ویتامین A که به آن رتینول نیز می‌گویند یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای افزایش قد در کودکان است. باید غذاهایی را برای کودکتان انتخاب کنید که مقدار زیادی از این ویتامین داشته باشند. ویتامین A علاوه بر کمک به افزایش قد کودکان، برای استخوان‌ها تولید کلسیم می‌کند و رشد بدن را تقویت می‌کند؛ پس برای دریافت این مواد مغذی علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای رشد کودک، سراغ شیرها و غذاهای غنی شده کودکان هم بروید. به طور خلاصه باید بدانید که کلم بروکلی، هلو و بسیاری از میوه‌ها سرشار از ویتامین A هستند.

ویتامین B Complex ؛ فورمول جادویی افزایش قد

این ویتامین نقش‌های چندگانه‌ای در رشد جسمانی کودک بازی می‌کند. ۱۱ ویتامین، تشکیل دهنده ویتامین B Complex هستند و به ساخت بدن کمک می‌کنند. به غیر از این ۱۱ ویتامین، ویتامین B12 یا کوبالامین عاملی است که بدون تخریب استخوان‌ها و بافت‌ها موجب افزایش قد می‌شود. متخصصان کودک برای کمک به بلند شدن قد کودکان برای آن‌ها ویتامین B Complex را تجویز می‌کنند.

ویتامین C؛ اکسیر استخوان‌ساز

ویتامین C یا اسکوربیک به طور طبیعی برای افزایش سرعت رشد و بلوغ جسمانی ضروری است. این ویتامین که مختص رشد و نمو بدن است، باید حتما در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود تا روند رشد جسمانی و قد کشیدن کودک با تاخیر روبرو نشود. مرکبات، موز و آووکادو برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند برای تغذیه استخوان‌ها، تشکیل کلاژن‌های جدید و تجدید قوای جسمانی هستند. 

ویتامین F؛ ویتامین ضروری برای دوران بلوغ

این ویتامین حاوی پُلی چربی غیر اشباع و ترکیبات دیگری برای رشد سلول‌ها، ترمیم و ساخت استخوان‌ها و جلوگیری از ضعف بدن است. علاوه بر این، روند رشد را در کودکان سرعت می‌بخشد. فرزندانتان را به خوردن غذای دریایی عادت دهید. مصرف ماهی سالمون و روغن کانولا نیز برای رشد آن‌ها در دوران بلوغ و نوجوانی پر فایده است.

ویتامین K؛ از انعقاد خون تا بلند شدن قد

بدن برای رشد مناسب استخوان‌ها نیاز به کلسیم دارد. مطالعات انجام شده بسیاری نقش ویتامین K را در تقویت روند رشد اثبات کرده‌اند و محققان می‌گویند فواید مصرف شیر غنی شده برای کودکان، به افزایش قد آنها محدود نمی‌شود و ترکیبات موجود در شیر غنی شده به بهبود حافظه کودکان هم کمک می‌کند. بنابراین کودکان نیز برای جلوگیری از بروز فرسایش استخوان‌ها و افزایش سرعت قد کشیدن باید از مواد حاوی ویتامین K تغذیه کنند.

کلسیم؛ عنصر اساسی رشد استخوان

کلسیم به ماده معدنی رشد دوباره معروف است و در رشد و نمو کودکان یک عنصر اساسی محسوب می‌شود. با این حال گاهی کودکان به دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی کلسم، با کمبود آن مواجه می‌شوند. مصرف مواد غذایی مثل شیر و موز، محصولات لبنی مثل ماست و پنیر به رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

منیزیوم؛ هم برای عضلات، هم برای استخوان‌ها

منیزیوم با تقویت استخوان‌ها بافت عضلانی را نیز تقویت می‌کند. منیزیوم با همکاری فسفر موجب افزایش رشد جسمانی کودکان می‌شوند. همانطور که گفتیم تغذیه کودک در سنین رشد اهمیت زیادی دارد و غنی بودن رژیم غذایی او می‌تواند رشد و سلامتش در سالهای بعد را تضمین کند.

دیدگاه ها