مصرف چند لیوان شیر در روز به افزایش قد کودک کمک می‌کند؟

افزایش قد کودکان

کودکتان هم مثل شما ریزنقش است و نگرانید که خوب قد نکشد؟ بررسی هورمون رشد و درمان‌های دارویی، آخرین راهی است که برای افزایش قد فرزندتان پیش روی شماست. قبل از آنکه کارتان به درمان‌های تخصصی بکشد، می‌توانید خودتان دست بکار شوید و با تغییر دادن سبک زندگی فرزندتان، احتمال بلند قد شدنش را هم بیشتر کنید. تغذیه مناسب، یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که در اختیار دارید. وقت را تلف نکنید و با وسواس بیشتری برنامه غذایی فرزندتان را تنظیم کنید. رژیم غذایی سالمی که لبنیات در آن سهم ویژه‌ای دارند، امیدتان به پرورش کودک قد بلند را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید راه‌های اضافه کردن لبنیات به رژیم غذایی کودک و میزان مورد نیاز این خوراکی‌ها در هر روز را بدانید، ادامه این مطلب را بخوانید.

به اندازه کافی کلسیم دریافت می‌کند؟

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در افزایش قد کودک شما خواهد داشت. بدن برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیم برای رشد کافی، ضروری است. مصرف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده باید محدود شوند؛ چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی می‌شود. بنابراین در رژیم غذایی کودکتان از خوراکی‌هایی استفاده کنید که مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم در آنها وجود داشته باشد.
نقش کلسیم در رشد بدن انسان نباید فراموش شود؛ کلسیم برای رشد و استحکام استخوان‌ها و غضروف‌ها حیاتی است. شما می‌توانید با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن کودکتان را به کلسیم تامین کنید. علاوه بر این، باید او را به نوشیدن روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب هم تشویق کنید تا سموم بدنش دفع شوند.

کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای ساختن استخوان‌های قدرتمند است. اما تصور نکنید که مصرف کلسیم کافی تنها به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی این ماده معدنی را به بدن فرزندتان برسانید، ماهیچه‌هایش هم قدرت می‌گیرند، سیستم عصبی‌اش تقویت می‌شود و قلبش هم بهتر کار می‌کند.

افزایش قد کودک

هر روز به چند میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد؟

  • تغذیه نوزادان کوچکتر از شش ماه باید هر روز ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم را در بر بگیرد و شیر مادر یا شیرخشک می‌تواند این میزان کلسیم را به بدن آنها برساند؛
  • کودکان شش تا یازده ماهه به ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. کودک زیر یک سال شما امکان مصرف شیر گاو را ندارد و شیر مادر در کنار غذای کمکی مناسب، می‌تواند این نیاز را برطرف کند؛
  • کودکان یک تا سه ساله به ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (دو تا سه وعده) نیاز دارند. فرزند شما در این سن می‌تواند با مصرف شیرهای غنی شده مخصوص کودکان، بخش گسترده‌تری از نیازهای غذایی روزانه‌اش را تامین کند؛
  • کودکان چهار تا هشت ساله به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (دو تا سه وعده) نیاز دارند؛
  • کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله به ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (۴ وعده) نیاز دارند. مصرف شیرهای غنی شده در این دوره رشد هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

باید سراغ کدام محصولات لبنی برود؟

  • یک فنجان شیر کم چرب حدود ۲۹۰ میلی‌گرم کلسیم دارد؛
  • ۱۰۰ گرم ماست همزده کم‌چرب، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد؛
  • در میان انواع پنیر، پارمسان بیشترین میزان کلسیم را دارد و در هر ۳۰ گرم از آن نزدیک به ۳۳۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. به همین دلیل متخصصان می‌گویند که مصرف ۱۰ گرم از این پنیر در روز احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد؛
  • اگر در هر روز ۲۸ گرم پنیر فتا مصرف کنید، حدود ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن نوجوانان به کلسیم تامین می‌شود؛
  • هر ۱۰۰ گرم پنیر پنیر، حدود ۷۲۰ میلی‌گرم کلسیم دارد؛
  • هر ۲۸ گرم پنیر موزارلا حدود ۱۸۰ میلی‌گرم کلسیم را در خود جا داده.

چاقی مانع افزایش قد کودک است؟

بد نیست بدانید که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی دوران کودکی موجب بلوغ زودرس می‌شود و کودک، کوتاه قد باقی می‌ماند. دلیل این مساله این است که با شروع دوره نوجوانی چربی‌ها در بدن نوجوانان تجمع پیدا می‌کند و این تجمع چربی موجب ترشح هورمون لپتین می‌شود. این هورمون موجب افزایش ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود که در نهایت بلوغ زودرس را در کودکان به دنبال دارد. این هورمون‌های جنسی می‌تواند بر فرآیند رشد استخوانی اثر بگذارد و موجب متوقف شدنِ زودتر از موعد رشد قدی این فرایند شود و در نتیجه باعث شوند که افزایش قد کودک متوقف شده و فرد کوتاه ‌قد باقی بماند.
در تحقیقاتى که روى افراد چاق انجام گرفته، ثابت شده است کسانى که در برنامه غذایى روزانه‌شان از مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده اند، کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که همان میزان کالرى را دریافت کرده ولى لبنیات کمترى در برنامه غذایى داشته اند، تجربه کرده‌اند.
پس مصرف لبنیات برای کاهش وزن را فراموش نکنید؛ البته حواستان به میزان کالری موجود در لبنیات هم باشد. این بدان منظور نیست که شما هرچقدر خواستید بخورید و لاغر شوید.
پزشکان و متخصصان تغذیه برای کسانی که مشکلات تغذیه دارند یا از وزن و رشد خود ناراضی هستند رژیم غذایی ارائه می‌دهند که دارای ۶ وعده غذایی در روز است. پیش از این هم در کتاب کاله در مورد غذاهای موثر در رشد قد کودکان با شما صحبت کرده بودیم.

با این برنامه غذایی به افزایش قد کودکتان کمک کنید

برای افزایش قد کودکان، فورمول جادویی وجود ندارد؛ همه چیز در طول زمان شکل می‌گیرد و اگر مسیر درستی را طراحی کنید، در سالهای آینده می‌توانید نتیجه برنامه‌ریزی‌تان را مشاهده کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که لبنیات سرشار از کلسیم را به شیوه‌ای که در ادامه آورده‌ایم به رژیم غذایی روزانه کودک وارد کنید تا نگرانی‌تان در مورد کوتاهی قد او برطرف شود.

قد کودک

وعده اول: صبحانه‌ای برای قد بلندها

کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تأمین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین‌تری داشته و احتمال این که کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب۱۲ و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند. در نتیجه در مقایسه با بقیه کودکان دیگر افزایش قد طبیعی خواهند داشت.
در کودکانی که کاهش وزن دارند با صبحانه  نخوردن نمی‌توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده‌های دیگر جبران کنند و برعکس، در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود که همگی در روند افزایش قد موثر است.
مصرف یک واحد لبنیات (یک لیوان شیر، یک لیوان سرخالی ماست، دو لیوان دوغ یا نصف قوطی کبریت پنیر) در وعده صبحانه هم توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید یک سهم شیری که به صبحانه فرزندتان وارد می‌کنید، مواد مغذی بیشتری را به بدن او برساند، بهتر است سراغ شیرهای غنی‌شده بروید.

وعده دوم: میان وعده را فراموش نکنید

مصرف میان وعده‌ها برای تمامی افراد لازم است؛ اما کودکان، نوجوانان و افرادی که به دنبال افزایش رشد هستند بیشتر از سایرین باید به آن توجه کنند و میان وعده‌های مناسب را باید در برنامه غذایی خود بگنجانند. اما نکته مهم این است که انتخاب میان وعده‌ها به شرایط جسمی و نوع زندگی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد و با توجه به این موارد باید بهترین انتخاب را داشت. برای میان وعده می‌توانید از انواع کیک و پای و دسر استفاده کنید. یادتان نرود که یک و نیم لیوان بستنی هم به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد.

وعده سوم: نهار با کلسیم اضافه

حبوبات به دلیل پروتئین گیاهی و املاح فراوانی که دارند، همیشه مورد توجه متخصصان تغذیه هستند و توصیه می‌شود در رژیم غذایی هفتگی تمام گروه‌های سنی گنجانده شود.
البته این موادغذایی چندان مورد علاقه بچه‌ها نیستند؛ بنابراین به والدین توصیه می‌شود آنها را همراه موادغذایی که بچه‌ها به خوردنشان علاقه دارند وارد برنامه غذایی کنند.
پیشنهاد یک کاسه آش خوشمزه با سبزی معطر همراه با کشک در فصل زمستان میتواند گزینه مناسبی باشد. یک چهارم لیوان کشک به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد.

وعده چهارم: میان وعده دوم را جا نیندازید

ماست می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای میان وعده باشد و در تهیه میان‌وعده‌های مغذی برای کودکان از آن استفاده شود. شما می‌توانید دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را درون ماست بریزید و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل کنید. اگر فرزندتان زیر دو سال است بهتر است به او ماست پرچرب بدهید؛ اما بعد از دوسالگی می‌توانید کلسیم مورد نیازش را با ماست‌های کم‌چرب تامین کنید.

وعده پنجم: شام هم باید حاوی کلسیم باشد

شام بچه‌ها و نوجوان‌هایی که در سن رشد هستند باید حتما یک وعده غذایی کامل و شامل تمام گروه‌های غذایی باشد. در کنار وعده شام استفاده از دوغ می‌تواند گزینه مناسبی باشد چرا که به بهبود وضعیت گلوکز خون، نشانگرهای زیستی درون رگی و همچنین وضعیت لیپیدها کمک کرده و دیابت نوع دو را کنترل می‌کند. دو لیوان دوغ به اندازه یک لیوان شیر به کودکتان کلسیم می‌رساند.

وعده ششم: دوز کلسیم قبل از خواب را از یاد نبرید

خواب کافی یک نیاز مبرم و بسیار بسیار مهم است چرا که هورمون رشد برای افزایش قد کار خود را زمانی انجام می‌دهد که شما به خواب عمیق فرو رفته باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از هورمون‌های بدن در زمان‌های خاصی ترشح می‌شوند و اینطور نیست که در هر زمان از شبانه‌روز تاثیر یکسانی داشته باشند. از این رو خواب کافی شب هنگام، بسیار برای رشد بدن ضروری است.
مدت زمان جذب و هضم شیر حدود سه تا چهار ساعت است به همین دلیل گفته می‌شود یکی از بهترین زمانها برای مصرف شیر قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
شیر تأمین کننده تریپتوفان است و گزینه مناسبی برای یک خواب با کیفیت و ترشح بیشتر هورمون رشد جهت افزایش قد است؛ چرا که خواب شبانه یکی از فاکتورهای مهم در افزایش قد است.
بعضی از متخصصان می‌گویند رمز موفقیت برای افزایش قد کودک این است که روز را با شیر شروع  کنید و با شیر به پایان برسانید.

دیدگاه ها

  1. مطالب مفیدی بود.من خودم سی ساله هستم از کودکی لبنیات نمیخوردم واین عادت های غلطم به دختر شش سالهام منتقل کردم الان دوغ وماست وپنیر اصلا نمیخوده و خیلی ضعیف رشد میکنه

  2. سلام دو تا بچه دختر دارم یکی هفت ویکی دو ساله هستن برای افزایش قدشان لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. من ب این نتیجه رسیدم ک هرفرد برای سلامتی و سالم ماندن بدن باید حداقل روز یک لیوان شیرمصرف کنند