طرز تهیه نودل کره ای شفاف یا چاپچائه

نودل کره ای شفاف یا جاپچائه
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

نودل کره ای شفاف یا چاپچائه (Japchae) که گاهی جاپچائه هم خوانده می‌شود، یکی از غذاهای سنتی کره‌ای است که از سبزیجات تفت داده شده و نودل شیشه‌ای تشکیل شده است. نودل این غذا مخصوص است و آن را از نشاسته سیب‌زمینی تهیه می‌کنند. تمام مواد این غذا قبل از تفت دیدن با روغن کنجد، سس سویا، و مقداری شکر قهوه‌ای ترکیب می‌شود تا مزه‌دار شود. طعم کلی جاپچائه را شیرین و تند توصیف می‌کنند که البته بستگی به مقدار فلفل سیاه مورد استفاده شما هم دارد.  

جاپچائه را می‌توان به عنوان غذی اصلی برای وعده ناهار یا شام یا به عنوان بانچان (دورچین) برای سرو همراه باقی غذاهای اصلی مثل بولگوگی و گالبی تهیه کرد. همچنین جاپچائه را می‌توان داغ یا سرد سرو نمود. در گذشته جاپچائه یا نودل شفاف همراه با سبزیجات، غذایی مخصوص دربار پادشاهی و اشراف کره‌ای بود، اما در حال حاضر در لیست غذاهای رایج کره‌ای و معروف قرار گرفته است. در مورد تاریخ آشپزی در کره‌ مطالب جالبی وجود دارد.

مواد لازم برای تهیه نودل کره ای شفاف یا جاپچائه

  • گوشت گاو فیله مینیون ۳۰۰ گرم
  • قارچ شیتاکه ۳۰۰ گرم
  • سیر ۳ حبه درشت
  • روغن کنجد ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • شکر قهوه‌ای ۳ قاشق غذاخوری
  • سس سویا ۳ قاشق چایخوری
  • اسفناج ۳۰۰ گرم
  • نودل شفاف ۱ بسته
  • هویج ۱ عدد بزرگ
  • فلفل قرمز دلمه‌ای ۱ عدد بزرگ
  • پیازچه ۲۰۰ گرم
  • قارچ سفید ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کنجد بو داده برای تزیین

طرز تهیه نودل کره ای شفاف یا جاپچائه

مرحله ۱

ابتدا لازم است گوشت را مزه‌دار کرده و کنار بگذاریم. فیله گاو را بعد از خارج کردن از یخچال با یک چاقوی تیز برش بزنید به شکلی که قطری در حد سه الی چهار سانتی متر داشته باشد. بعد هر قطعه را به صورت نواری برش بزنید، نه خیلی نازک و نه خیلی کلفت. قارچ‌ها را بشویید و سپس هلالی اسلایس کنید.

گوشت و قارچ را داخل ظرف گردی بریزید. یک حبه سیر درشت را با چاقو له کرده و خرد کنید و همراه یک قاشق شکر قهوه‌ای یا سفید، دو قاشق چایخوری سس سویا، یک قاشق چایخوری روغن کنجد و نمک و فلفل سیاه داخل یخچال کنار بگذارید تا جا بیفتد.

مرحله ۲

حالا تخم مرغ را برداشته و در ظرفی بشکنید و سفیده و زرده آن را جدا کنید. برای چاپچائه می‌توانید هم از سفیده و هم از زرده استفاده کنید، این بسته به سلیقه شماست. در این دستور از زرده تخم مرغ استفاده می‌کنیم. در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن زیر آن را خاموش کنید. حالا زرده را کف ماهیتابه پهن کنید تا با حرارت خود ظرف بپزد. آن را برگردانید و مطمئن شوید طرف دیگر پخته باشد.

مرحله ۳

قابلمه‌ای متوسط را از آب پر کنید. مقداری نمک به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. حالا اسفناج‌ها را برداشته و خوب بشویید و با دست، آب اضافی‌شان را بگیرید. سپس آنها را داخل آب جوش قرار بدهید تا به مدت سی ثانیه الی یک دقیقه بپزند. سپس بلافاصله بعد از خارج کردن از ظرف، آنها را زیر آب سرد بشویید و آب‌گیری نمایید. مجددا آب اضافی اسفناج را با دست بگیرید.

اسفناج‌ها را داخل کاسه‌ای گود ریخته و مقداری سس سویا و روغن کنجد به آن اضافه کنید.

مرحله ۴

نودل کره ای شفاف را طبق دستور پشت بسته بپزید. سپس آب داخل قابلمه را خالی کنید و نودل‌ها را در ظرف توری بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. اگر نودل‌ها خیلی دراز هستند می‌توانید با قیچی آنها را برش بزنید و کناری بگذارید.

مرحله ۵

حالا تخته مخصوص خرد کردن سبزیجات را آماده کنید. پیازچه‌ها را بردارید و به طول تقریبا هشت سانتی‌متری برش بزنید. سپس پیاز را به صورت هلالی اسلایس کنید. قارچ‌های سفید را برداشته و هلالی اسلایس کنید.
هویج و فلفل دلمه‌ای قرمز را به صورت نواری برش بزنید. حتما تخم‌های داخل فلفل قرمز را از آن جدا کنید. حالا زرده تخم مرغ پخته را آهسته لوله کنید و با چاقو آن را نواری ببرید.

مرحله ۶

حالا نودل‌ها را کنار اسفناجی که قبلا مزه‌دار کردید قرار بدهید و یک قاشق چایخوری سس سویا، یک قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با نودل ترکیب شود.

مرحله ۷

ماهیتابه‌ای را بردارید و مقداری روغن سرخ کردنی به آن اضافه کنید. پیازها و پیازچه را همراه مقداری نمک تفت بدهید تا وقتی که پیاز شفاف شود. آنها را از روی گاز بردارید و این بار قارچ‌ها را تا زمانی که آب بیفتند و برق بزنند تفت بدهید و بعد روی کاسه نودل و اسفناج بریزید.
هویج و بعد فلفل قرمز را تفت بدهید و در نهایت داخل ماهیتابه خالی مجددا روغن ریخته و گوشت و قارچ مزه‌دار شده را از یخچال دربیاورید و داخل ماهیتابه داغ بریزید و تا زمان پخت گوشت و قارچ تفت بدهید. سپس، آنها را روی باقی سبزیجات سرخ کرده اضافه کنید.

مرحله ۸

یک حبه سیر را له و خرد کرده و روی مواد بریزید. یک قاشق غذاخوری سس سویا و یک قاشق غذاخوری شکر را هم اضافه کنید. روغن کنجد و مقداری فلفل سیاه را در این مرحله اضافه کرده و با دست، مواد را هم بزنید. در نهایت تخم کنجد و تخم مرغ نواری را هم اضافه کنید.

مرحله ۹

یک ظرف دیس مانند آماده کنید و تمام محتویات کاسه مواد را داخل آن خالی کنید. می‌توانید برای تزیین مقداری دانه کنجد روی آنها بپاشید. چابچائه شما آماده است. نوش جان!

تاریخچه کوتاهی در مورد جاپچائه

نودل کره ای شفاف، در قرن هفدهم میلادی و در دوران حکمرانی سلسله چوسان در کره جنوبی ابداع شد. یکی از خدمتکاران گوانگهائه (Gwanghae) پادشاه وقت کره، غذای جدیدی را برای مراسم جشن و سرور دربار اختراع کرد که نامش را جاپچائه گذاشت. این غذا از ترکیبی از انواع سبزیجات یعنی خیار، ترب و قارچ تفت داده تشکیل شده بود.

نکته مهم آنست که برخلاف دستور امروزی جاپچائه، در آن زمان این غذا گوشتی نداشت. به علت رواج استفاده از سبزیجات در آشپزی کره‌ای و همینطور ممنوعیت قربانی کردن حیوانات برای مصرف گوشتشان، جاپچائه غذایی تماما وگان بود. پادشاه به اندازه‌ای از غذای یی چونگ (Yi Chung) خوشش آمد که او را به مقام وزرات خزانه‌داری منصوب کرد. همزمان جاپچائه نیز در لیست غذاهای مورد علاقه خانواده پادشاهی قرار گرقت و صرفا برای خاندان پادشاهی و اشراف سرو می‌شد.

سوالات رایج درباره نودل کره ای

آیا می‌توانیم به جای نودل شفاف از نودل معمولی استفاده کنیم؟

نودل مخصوص چاپچائه یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در تهیه آن است که مزه خاصی به این غذا می‌دهد. با این حال اگر به آن دسترسی نداشتید می‌توانید از نودل شیشه‌ای (Glass Noodles) یا ورمیشلی چینی استفاده کنید. البته این دو مورد به جای نشاسته سیب زمینی از نشاسته ماش درست شده‌اند.

چگونه جاپچائه با نودل و گوشت ترکیب شد؟

نودل کره ای به شکلی که امروز می‌شناسیم محصول ۲۰۰ سال قبل است. زمانی که مغول‌ها گندم و سیب‌زمینی شیرین را به کره جنوبی بردند، قوانین آشپزی خاص خود را نیز در آنجا رواج دادند که استفاده از گوشت قرمز و گوشت خوک را هم شامل می‌شد. سال ۱۹۱۹ اولین کارخانه نودل نشاسته سیب زمینی شیرین در کره افتتاح شد و جاپچائه‌ای که امروز می‌شناسیم، از ترکیب نودل شفاف با تکه‌های گوشت گاو پدید آمد. این غذا در دهه ۱۹۳۰ محبوب شد.

دیدگاه ها