طرز تهیه غذای کره ای ساده جاجانگمیون یا نودل با سس لوبیای سیاه

جاجانگمیون
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

جاجانگمیون (Jajangmyeon) یا نودل با سس لوبیای سیاه، غذایی بر پایه نودل است که اصالتی کره ای-چینی دارد. این غذا در عین پرطرفدار بودن، بسیار ساده است و سریع تهیه می‌شود. دلیل نامگذاری‌اش به «نودل سیاه»، به اصلی‌ترین جزء طعم‌دهنده این غذای خوشمزه کره‌ای برمی‌گردد؛ یعنی همان سس غلیظی که لوبیای سیاه را در خود دارد و روی نودل ریخته می‌شود.

این غذا تزیین خاص دیگری ندارد، البته ممکن است افراد بسته به سلیقه خود از گوشت مربع مربع خرد شده و سبزیجات هم برای آراستن آن استفاده کنند. مزه تند و شیرین نودل جاجانگمیون، آن را تبدیل به غذایی محبوب در سراسر کره کرده است. همینطور با توجه به اینکه حجم این غذای ارزان‌قیمت زیاد است، به خوبی یک وعده کامل غذایی به حساب می‌اید. جاجانگمیون را با استفاده از چاپستیک می‌خورند و در اصل شما این غذا را زیاد نمی‌جوید، بلکه هورت می‌کشید که در روش خوردن غذاهای کره ای اشکالی هم ندارد.

غذای دیگری که بسیار مشابه جاجانگمیون است، جاجانگباپ (Jjajangbap) نام دارد. این غذا نیز ترکیبی از سس لوبیای سیاه به علاوه برنج کته است. تنها کافی است بعد از آماده کردن سس لوبیای سیاه به ترتیبی که آموزش می‌دهیم، آن را در انتهای کار کنار برنج کته ریخته و سرو کنید. جاجانگباپ را هم با کیمچی و ترشی ترب می‌توان مصرف کرد.

مواد لازم برای تهیه جاجانگمیون

  • نودل مخصوص جاجانگمیون ۱ بسته
  • گوشت گاو یا گوساله خرد شده به صورت مربع مربع ۵۰۰ گرم
  • ترب سفید کره‌ای یا ژاپنی خرد شده به صورت مربع مربع ۱ فنجان
  • کدو خرد شده به صورت مربع مربع ۱ فنجان
  • سیب زمینی، پوست کنده و خرد شده به صورت مربع مربع ۱ فنجان
  • پیاز خرد شده به مربع‌های درشت ۱ و نیم فنجان
  • روغن گیاهی (روغن زیتون یا روغن‌های مورد علاقه دیگر) ۳ قاشق غذاخوری
  • چانجانگ chunjung یا رب لوبیای سیاه کره‌ای سه چهارم فنجان به علاوه ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر نشاسته سیب زمینی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن کنجد برشته شده ۱ قاشق چایخوری
  • خیار خلال شده (به منظور تزیین) نصف فنجان

طرز تهیه جاجانگمیون کره‌ای

مرحله ۱

ماهیتابه (یا در صورت در دسترس بودن وُک wok) را روی گاز قرار بدهید، زیرا آن را روشن کنید تا گرم شود. سپس یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی را به آن اضافه کنید و گوشت قرمز خرد شده را به مدت چهار الی پنج دقیقه تفت بدهید. وقتی سطح گوشت قهوه‌ای و طلایی و گوشت ترد شد آن را از روی حرارت بردارید.

جاجانگمیون

مرحله ۲

در صورتی که در ماهیتابه چربی وجود دارد آن را تخلیه کنید.

مرحله ۳

حالا ترب سفید را در همان ماهیتابه همراه گوشت اضافه کرده و به مدت یک دقیقه تفت بدهید.

مرحله ۴

سیب زمینی، پیاز و کدوی خرد شده را اضافه کنید و به مدت سه دقیقه دیگر آنها را تفت بدهید تا زمانی که ظاهر سیب زمینی‌ها شفاف شود.

مرحله ۵

مواد داخل ماهیتابه را به اطراف آن ببرید و وسط آن فضای خالی‌ای ایجاد کنید.

مرحله ۶

دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی باقی مانده را وسط ماهیتابه بریزید. سپس یک چهارم فنجان، سس لوبیای سیاه را آنجا ریخته و به مدت یک دقیقه آن را با استفاده از قاشقی چوبی هم بزنید تا سرخ شود.

مرحله ۷

حالا تمام مواد داخل ماهیتابه را با هم مخلوط کنید و اجازه بدهید اندکی تفت ببینند.

جاجانگمیون

مرحله ۸

دو فنجان آب را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه بدهید تا مواد داخل آن همراه آب جوش بیایند. سپس، درب ماهیتابه را بگذارید و حدود ده دقیقه اجازه بدهید تا مواد بپزند.

مرحله ۹

درب ماهیتابه را بردارید و برای امتحان کمی از مزه سیب زمینی و ترب را بچشید. در صورتی که پخته بودند می‌‌توانید ترکیب نشاسته و آب و شکر را کم‌کم اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که کامل با باقی مواد ترکیب شده و غلیظ شده باشد. برای درست کردن ترکیب نشاسته، پودر نشاسته سیب زمینی را با یک چهارم فنجان آب و یک قاشق چای‌خوری شکر در یک کاسه کوچک ترکیب کنید و کنار بگذارید.

سس جاجانگمیون

مرحله ۱۰

روغن کنجد را به این ترکیب اضافه کنید و سپس ماهیتابه را از روی گاز بردارید.

غذای جاجانگمیون

مرحله ۱۱

حالا باید نودل را آماده کنید. قابلمه‌ای بزرگ را از آب پر کرده و روی گاز قرار بدهید تا جوش بیاید. نودل‌ها را با آب اضافه کنید و طبق دستور پشت بسته‌بندی منتظر بمانید تا دم بکشند. پنج دقیقه به این منظور کافی است. سپس آن را زیر آب سرد بگیرید و چند دقیقه منتظر شوید تا آبش کشیده شود.

مرحله ۱۲

برای سرو کردن جاجانگمیون مقداری از نودل‌ها را داخل ظرف مخصوص (بهتر است کاسه باشد) بریزید و مقدار لازم از سس لوبیای سیاه را روی آن خالی کنید.

مرحله ۱۳

برای تزیین از برش‌های نازک خیار استفاده کنید. می‌توانید همراه این غذا یک کاسه کیمچی یا ترشی ترب زرد میل کنید.

تاریخچه کوتاهی از جاجانگمیون کره‌ای

سابقه تهیه و مصرف جاجانگمیون در کشور کره با مهاجران اصالتا چینی‌ای گره خورده است که در دهه ۱۸۸۰ به این کشور وارد شدند. جاجانگمیون یا نودل سیاه، در اصل نتیجه تلاش‌هایی بود که این مهاجران برای کسب درآمد و گذران زندگی در کره جنوبی به خرج دادند. غذایی که از شاندونگ چین تا سئول پایتخت کره جنوبی راه درازی را پیموده است و تا همین اواخر یک خوردنی اشرافی به شمار می‌آمد که عده زیادی توان تهیه و صرف هر روزه‌اش را نداشتند.

مثلا در دهه ۱۹۸۰ جاجانگمیون به اندازه‌ای اهمیت داشت که غذای نورچشمی کره‌ای‌ها برای اعیاد و جشن‌های خصوصی و خانوادگی بود. اگر تولد کسی فرا می‌رسید یا کسی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شد، مهمان کردن دیگران به یک کاسه جاجانگمیون در نزدیکترین غذاخوری شهر اوج ولخرجی بود.

این روزها هرچند نودل سیاه کره‌ای دیگر تنها غذای مخصوص مهمانی‌های خانوادگی و رویدادهای مهم زندگی افراد نیست، اما همچنان روز ۱۴ آوریل که «روز سیاه» نام دارد موقعیتی خاص برای صرف جاجانگمیون شمرده می‌شود. در این روز مجردها همراه دوستانشان غذاهای خاصی را می‌خورند که یکی از واجب‌ترین آنها جاجانگمیون است.

سوالات رایج

آیا می‌توان به جای سس لوبیای سیاه از سس سویا استفاده کرد؟

برای داشتن جاجانگمیونی که طعم اصیل کره‌ای بدهد حتما باید از سس لوبیای سیاه استفاده کنید. با این حال، می‌توانید سس سیاه را با انواع سس‌های دیگر هم جایگزین کنید. بهترین جایگزین سس هوی سین (hoisin) چینی است که به لحاظ طعم و غلظت مشابه سس لوبیای سیاه است.

همینطور سس میزو و سس سویا هم از دیگر جایگزین‌های احتمالی هستند. در هر حال اگر خواستید از سس دیگری برای جاجانگمیون استفاده کنید حتما نوعی را انتخاب کنید که کم نمک باشد.

آیا می‌توان جاجانگمیون را با برنج سرو کرد؟

بله. در واقع در این صورت اسم این غذا دیگر جاجانگمبون نخواهد بود، بلکه به آن جاجانگباپ می‌گویند.

نودل جاجانگمیون و سس لوبیای سیاه را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به اینکه نودل جاجانگمیون نقش بسیار مهمی در مزه این غذا دارد پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را از فروشگاه‌هایی که مواد غذایی کره‌ای می‌فروشند تهیه کنید. این نودل‌ها ضخیم هستند.

دیدگاه ها