گفته‌ها و ناگفته‌های مصرف شیر در بارداری 

چه طعمش را دوست داشته باشید و چه نه، نمی‌توانید ضرورت مصرف شیر در بارداری را انکار کنید. استخوان‌ها، عضلات و سیستم عصبی جنینی که در رحم شماست، برای رشد بهتر به این ماده نیاز دارند. در ادامه این مطلب، به شما می‌گوییم که چه نوعی از شیر، به بدن شما و فرزندتان فایده بیشتری می‌رساند و هر روز چیه میزانی از این ماده ضروری را باید مصرف کنید.

چرا مصرف شیر در بارداری ضروری است؟

جواب این سوال روشن است. شیر مقدار زیادی کلسیم، پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین D دارد و مصرف آن در دوران بارداری، به حاملگی سالم و رشد بهتر جنین کمک می‌کند.

یک زن باردار در هر روز حداقل باید سه تا چهار فنجان شیر کم‌چرب مصرف کند. چراکه کلسیم موجود در آن به حفظ سلامت استخوان‌های مادر در ماه‌های بارداری کمک کرده و زمینه را برای رشد بهتر استخوان‌های جنین فراهم می‌کند.

گذشته از این، پروتئین موجود در شیر، به تقویت رحم کمک کرده، خون‌رسانی را بهبود می‌دهد و احتمال تولد نوزادی با رشد ناکافی و وزن پایین را به حداقل می‌رساند. همین دلایل کافی است تا مصرف شیر در بارداری را ضروری بدانید و در صورت حساسیت نداشتن به آن، هر روز سراغش بروید.

مصرف ویتامین D در ماه‌های بارداری، احتمال تولد نوزاد کم‌وزن را کمتر می‌کند و مصرف سه فنجان شیر در روز، ۵۹ درصد نیاز جنین به ویتامین D را تامین می‌کند.

مصرف شیر در بارداری نه تنها احتمال کم‌آبی خطرساز بدنتان در بارداری را پایین می‌آورد، بلکه سوزش سر دل، که از مشکلات شایع بارداری است را هم کمتر می‌کند.

مصرف شیر در بارداری

چه نوعی از شیر برایتان مناسب است؟

اگر حساسیت غذایی یا مشکل پزشکی خاصی نداشته باشید، در بارداری هم می‌توانید مثل قبل از آن به مصرف هر نوع شیری ادامه دهید. اما در ادامه این مطلب، برایتان توضیح می‌دهیم که به چه دلیل، برخی از انواع شیر برای زنان باردار مناسب‌تر هستند.

شیر کم‌چرب: شیر کم‌چرب همه مواد مغذی ضروری برای رشد جنین و تکامل ساختار استخوانی او را داراست. مصرف شیر در بارداری آن هم به صورت کم‌چرب، باعث بالا رفتن وزنتان نمی‌شود. شیر کم‌چرب بدون نگرانی از عوارض، همه آنچه که بدنتان قرار است از ۳ فنجان شیر روزانه دریافت کند را در اختیارتان قرار می‌دهد.

شیر کامل: اگر اضافه‌وزن نداشته باشید، می‌توانید شیر کامل  که میزان چربی و سایر مواد مغذی در آن بیشتر است را مصرف کنید.

شیر پاستوریزه: مصرف شیر در بارداری ضروری است اما برای تامین این نیاز، نباید سراغ لبنیات غیرپاستوریزه بروید. باکتری‌های خطرساز این نوع لبنیات، می‌توانند به تهدیدی جدی برای سلامت شما و کودکتان تبدیل شوند. شاید بتوانید با جوشاندن شیر بخشی از باکتری‌های آن را از بین ببرید اما لااقل در بارداری، تا آنجا که می‌توانید از خوردن این دسته از لبنیات پرهیز کنید.

راه‌هایی برای مصرف شیر کافی در بارداری

در کنار مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری، باید به اندازه ضروری شیر و لبنیات هم مصرف کنید. شاید مصرف سه فنجان شیر در روز، برای شمایی‌که میانه‌ای با لبنیات نداشته‌اید آسان نباشد اما با این راه‌ها می‌توانید انگیزه‌تان را برای مصرف شیر بیشتر بالا ببرید و قدمی در مسیر تغذیه سالم در بارداری بردارید:

  • شیر را با غذا ترکیب کنید؛
  • در یک زمان هر سه فنجان را مصرف نکنید؛
  • صبحانه غلات غنی شده با شیر میل کنید؛
  • برای رساندن کلسیم، ویتامین D و دیگر مواد ضروری به بدنتان، تنها به مصرف شیر اکتفا نکنید و سایر انواع لبنیات را هم در رژیم روزانه‌تان قرار دهید.

شیر گاو یا شیر سویا؟

شما می‌توانید کلسیم، پروتئین و ویتامین D را از منابع غذایی مختلفی دریافت کنید. در این بخش انواع مختلف شیری که ممکن است در دسترستان باشد را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

شیر گاو

در دسترس‌ترین شیر، احتمالا برای شما هم شیر گاو است. این نوع شیر سرشار از اسیدهای آمینه‌ای است که به ترمیم سلول‌های بدن مادر و ساخت سلول‌های بدن نوزاد کمک می‌کنند. 

یک فنجان شیر گاو، ۲۴۰ میلی‌گرم کلسیم را در خود جا داده است. شیر گاو میزان قابل توجهی ویتامین D دارد و در آن ویتامین E که یک آنتی‌اکسیدان مهم است و ویتامین A که برای ایجاد بافت سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است را هم می‌توان یافت.

 شیر بز

شیر بز چندان محبوب یا لااقل در دسترس نیست اما در  مقایسه با شیر گاو، پروتئین بیشتری دارد، میزان چربی موجود در آن کمتر است و ویتامین B2 بیشتری را هم به بدن می‌رساند و از همین راه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

یک فنجان شیر بز، ۳۲۷ میلی‌گرم کلسیم دارد و میزان ویتامین A زیادی در این نوع شیر وجود دارد.

شیر سویا

اگر به لاکتوز موجود در شیر گاو حساسیت داشته باشید، می‌توانید سراغ شیر سویا بروید که سرشار از  فیبر است. شیر سویا تقریبا به اندازه شیر گاو پروتئین دارد اما میزان کلسترول موجود در آن کمتر است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیر سویا به بدن برای مبارزه با سرطان کمک می‌کنند و یک فنجان از آن، ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد.

شیر بادام

یکی دیگر از گزینه‌ها برای کسانی که تحمل گلوتن را ندارند، شیر بادام است که از ترکیب آب و عصاره بادام تهیه می‌شود.

در این نوع شیر میزان زیادی فیبر، اسیدفولیک، ویتامین B و ویتامین E وجود دارد. شیر بادام سرشار از کلسیم، آهن و پروتئین است و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در آن، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

یک فنجان شیر بادام، ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد و با مصرف آن کلسترول بدن بالا نمی‌رود و چربی‌های اشباع شده هم به بدن وارد نمی‌شوند.

دیدگاه ها