فواید قهوه اسپرسو ؛ ۵ دلیل برای نوشیدن اسپرسو

قهوه اسپرسو

همه می‌دانند که نوشیدن قهوه، خستگی را کمتر می‌کند و انرژی بیشتری را برای ادامه فعالیت به مصرف‌کنندگانش می‌دهد. اما خواص قهوه اسپرسو تنها به رفع خواب‌آلودگی محدود نمی‌شود. خوردن یک شات قهوه اسپرسو فواید بسیاری را به مغز و بدنتان می‌رساند. در ادامه این مطلب از کتاب کاله خواص قهوه اسپرسو و مزایای مصرف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱- قهوه اسپرسو حافظه را تقویت می‌کند

در یک شات قهوه اسپرسو، کافئین زیادی گنجانده شده و به همین دلیل مصرف‌کنندگان اسپرسو با نوشیدنش، آنچه به خاطر سپرده‌اند را بهتر به یاد می‌آورند. محققان تردید ندارند که مصرف اسپرسو، حافظه بلند مدت را تقویت می‌کند و از فراموشکاری افراد می‌کاهد.

عصب‌شناسان در مطالعه‌ای ثابت کرده‌اند که نوشیدن یک شات دبل اسپرسو، روند پردازش مغز را بهبود می‌بخشد و با پردازش بهتر داده‌ها، به مغز برای یادآوری بهتر آنها کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که از اسپرسو، به عنوان معجونی برای تقویت حافظه اسم برده می‌شود.

۲- تمرکز بالاتر با دبل اسپرسو

بسیاری از اسپرسو دوست‌ها، صبحشان را با یک شات از این قهوه آغاز می‌کنند. شاید برای آنها، مصرف اسپرسو در ابتدای روز تنها یک عادت باشد، اما محققان می‌گویند این عادت می‌تواند تمرکز آنها در ساعات باقی‌مانده روز را بالا ببرد و بر عملکردشان تاثیری مطلوب بگذارد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، مصرف کافئین عوارض ناشی از ابتلا به سندرم خستگی مزمن را کاهش و توجه و هوشیاری را افزایش می‌دهد. آنچه مسلم است، این است که تاثیر کافئین بر فرایندهای نورو شیمیایی مغز، اصلی‌ترین دلیل ایجاد چنین تاثیری است. مصرف قهوه، به ویژه قهوه اسپرسو، دوپامین زیادی را آزاد می‌دهد و همین اتفاق تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد. 

باتوجه به آنچه که گفتیم، نوشیدن هر روز یک شات دبل اسپرسو، می‌تواند عملکرد افراد در انجام کارهایشان را بهبود دهد؛ اما این واقعیت قرار نیست شما را به مصرف بی‌رویه قهوه تشویق کند. گرچه مصرف یک شات اسپرسو می‌تواند قدرت ذهن را افزایش دهد اما وارد کردن حجم زیادی از این قهوه به بدن، به جای بالا بردن تمرکز، تشویش و آشفتگی را به جای مصرف کنندگانش می‌اندازد.

پس برای جلوگیری از به لرزه افتادن دست‌هایتان و هجوم اضطراب و احساس تنش، به همان یک تا دو فنجان روزانه وفادار باشید و بیشتر قهوه مصرف نکنید.

۳- همراهی برای کاهش وزن

شما نمی‌توانید با خوردن یک شات دبل اسپرسو و بدون ایجاد هیچ تغییر دیگری در سبک زندگی‌تان، چربی‌های اضافه را آب کنید. اما اگر قصد کاهش وزن داشته و به برنامه‌ای برای پایین آوردن وزن پایبند باشید، با مصرف قهوه اسپرسو می‌توانید به این روند سرعت دهید.

محققان می‌گویند مصرف قهوه قبل از انجام تمرینات ورزشی، اثربخشی ورزش را بیشتر می‌کند و حتی توصیه می‌کنند که برای کاهش درد و خستگی ناشی از ورزش، ۳۰ دقیقه قبل از شروع آن، یک شات اسپرسو بنوشید.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، کسانی که در کنار ورزش روزانه، رژیم غذایی سالمی را رعایت می‌کنند و هر روز هم قهوه اسپرسو می‌نوشند، زودتر به تناسب اندام دست پیدا می‌کنند و سوخت و ساز بدنشان، نسبت به آنهایی که با قهوه میانه‌ای ندارند، بالاتر می‌رود.

قهوه اسپرسو

۴- گارانتی مغز با قهوه اسپرسو

گرچه بعضی از مطالعات، مصرف بی‌رویه قهوه را برای قلب مضر می‌دانند، اما محققان تردیدی ندارند که به اندازه نوشیدن این اکسیر سرشار از آنتی‌اکسیدان، به طولانی شدن عمر مغز کمک می‌کند.

محققان می‌گویند نوشیدن لااقل یک لیوان قهوه در روز، احتمال دچار شدن به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. از نظر آنها خاصیت آنتی‌اکسیدانی این نوشیدنی، نه تنها توان مغز برای پردازش و ثبت اطلاعات را بالا می‌برد، بلکه احتمال آسیب دیدن مغز به دلیل سکته را هم تا ۲۵ درصد کمتر می‌کند.

۵- با قهوه اسپرسو؛ بدون دیابت

مطالعات انجام شده در مورد تاثیر مصرف قهوه، نشان می‌دهد که این نوشیدنی محبوب، تنها بر سلامت مغز تاثیر نمی‌گذارد و علاوه بر همه فوایدی که دارد، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را هم کاهش می‌دهد.

محققان، گروهی از زنان را در یک دوره چهار ساله مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند زنانی که هر روز بیشتر از یک فنجان قهوه مصرف می‌کرده‌اند، ۱۱ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار گرفته‌اند.

آنها رابطه کاملا شفافی را میان مصرف قهوه و کم شدن خطر ابتلا به این بیماری فرساینده کشف کردند و به همین دلیل نوشیدن یک شات اسپرسو در روز را به کسانی که نگران بالا رفتن بی‌رویه قند خونشان هستند توصیه می‌کنند.

البته از نظر آنها تنظیم سوخت و ساز بدن، یکی از دلایلی است که لزوم مصرف قهوه را تایید می‌کند، اما برای ایجاد چنین تعادلی، نباید به نوشیدن بی‌رویه قهوه رو آورد و با وابستگی غیرقابل کنترل به آن، این نوشیدنی را به بهانه‌ای برای آسیب رساندن به بدن تبدیل کرد.

سولاته چیست؟

سولاته ترکیب دو اسم “سو” و “لاته” است، سو برگرفته از برند سولیکو کاله و لاته کلمه‌ای ایتالیایی به معنی شیر است. علاوه بر آن لاته نوعی رسپی قهوه بصورت ترکیبی از شیر و اسپرسو است. سولاته می‌تواند یک نوشیدنی بسیار خوب برای شروع یک روز پر انرژی یا گذراندن یک بعد ازظهر پرنشاط باشد.

سولاته در واقع قهوه آماده‌ای است که می‌توانید به راحتی به صورت سرد یا گرم آن را مصرف کنید و طعم یک قهوه خوب را بچشید. این نوشیدنی خوشمزه از بهترین دانه‌های قهوه عربیکا به صورت اسپرسو تهیه می‌شود.

در روش دم کردن قهوه به شیوه اسپرسو آب داغ با فشار از روی دانه‌های قهوه آسیاب شده عبور می‌کند و عصاره اسپرسو به دست می‌آید. که از این عصاره در تهیه محصولات مختلف سولاته کاله: کاپوچینو، اسپرسو و کارامل ماکیاتو استفاده می‌شود. تفاوت هریک از محصولات در میزان عصاره قهوه و شیر است. به عنوان مثال اسپرسو دارای بیشترین عصاره قهوه و بعد از آن به ترتیب کارامل ماکیاتو و کاپوچینو هستند. 

دیدگاه ها