خواص نوشیدنی آلوورا یا آلوئه ورا برای سلامتی

خواص نوشیدنی آلوورا

آلوورا یا آلوئه‌ورا نوعی گونه گیاهی با فواید زیاد دارویی و تغذیه‌ای است. بافت ژله مانند برگ‌های این گیاه علاوه بر ترمیم سوختگی و جای زخم به صورت نوشیدنی خواص زیادی دارد که در دنیا پرطرفدار است. برای همین در این مقاله می‌خواهیم درباره خواص نوشیدنی آلوورا بیشتر صحبت کنیم.

نوشیدنی آلوورا برای درمان چه مواردی استفاده می‌شود؟

نوشیدنی آلوورا و درمان یبوست

افرادی که به طور دوره‌ای دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از نوشیدنی آلوورا به عنوان یک ملین طبیعی استفاده کنند. لایه بیرونی این گیاه شامل ترکیباتی به نام «آنتراکینون» است و تاثیر ملینی نوشیدنی آلوورا به دلیل وجود این ماده است. اگر برای اولین بار می‌خواهید این نوشیدنی را مصرف کنید، بیشتر از یک فنجان از آن ننوشید.

با وجود این که به نظر می‌رسد خاصیت ملینی آلوورا ثابت شده است، سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز استفاده از این گیاه را به عنوان ملین ثبت و تایید نکرده است. افرادی که به طور مکرر دچار یبوست می‌شوند بهتر است به پزشک مراجعه کرده و یک دوره درمان طولانی‌ مدت بگذرانند.

تامین ویتامین سی

حدود ۸ اُنس عصاره  آلوورا دارای ۹ گرم ویتامین سی است. این ویتامین برای تامین سلامت عمومی بدن مورد نیاز است، چرا که علاوه بر ویتامین سی دارای آنتی‌اکسیدان فراوان است و از بروز تورم جلوگیری می‌کند.

ویتامین سی مزایای مختلفی دارد، از کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن. دریافت کافی ویتامین سی توانایی بدن را در جذب آهن از مواد غذایی گیاهی افزایش می‌دهد.

در حالی که ویتامین به شکل طبیعی در مواد غذایی مثل پرتقال، فلفل سبز، بروکلی، گریپ‌فروت و آب گوجه فرنگی فراوان است، عصاره آلوورا هم یک منبع عالی برای جذب ویتامین سی محسوب می‌شود.

آبرسانی به بدن با نوشیدنی آلو ورا

با نوشیدن مایعات کافی در طول روز آب مورد نیاز بدن انسان تامین می‌شود اما آلوورا به صورت نوشیدنی به دلیل کالری کمی که دارد می‌تواند جایگزین نوشیدنی‌های حاوی قند و آب‌میوه‌های مصنوعی باشد. یک لیوان ۸ انسی از آب آلوورا دارای ۳۶ کالری است.

با این حال هنگام خریدن نوشیدنی‌های آلوورای صنعتی به برچسب افزودنی‌ها دقت کنید تا از مصرف کربوهیدرات، قند و کالری بیشتر جلوگیری کنید.

کاهش التهاب لثه

طبق مطالعه مختصری که در مورد فواید آلوورا انجام شده است، گرداندن عصاره این گیاه در دهان به کاهش التهاب لثه در افرادی که به تازگی دندان‌های خود را پاکسازی کرده‌اند کمک می‌کند. ۱۵ نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه دهان خود را با یک دهانشویه حاوی آلوورا شستند و ۱۵ نفر دیگر از دهانشویه استفاده نکردند.

در نتایج به دست آمده از این مطالعه، کسانی که از دهانشویه آلوورا استفاده کرده بودند، التهاب کم‌تری نشان دادند. از نظر محققان خواص آنتی میکروبی و آنتی باکتریایی گیاه آلوورا به اثبات این فرضیه کمک می‌کند.

کنترل قند خون

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که آلوورا «تاثیر مثبت بالقوه‌ای» در کنترل سطح قند خون بین افرادی دارد که دچار «پیش دیابت» و دیابت نوع دو هستند. طبق این مطالعه، مصرف آلوورا به عنوان مکمل غذایی به بالا بردن سطح قند خون ناشتا کمک می‌کند.

جلوگیری از زخم معده با آلوئه ورا

آب آلوورا ممکن است مزایای گوارشی دیگری هم داشته باشد، مثلا کاهش بروز زخم معده و کمک به بهبود هاضمه. بسیاری از ترکیبات ضد التهابی که در آلوورا وجود دارند مثل ویتامین سی، ممکن است به این اثرات گوارشی کمک کنند.

نوشیدن نوشیدنی آلوورا مانند هر خوراکی و نوشیدنی دیگری چنان چه متعادل باشد برای حفظ سلامت انسان ضروری است اما اگر فردی بعد از نوشیدن آن در معده خود احساس ناراحتی کرد باید از مصرف آن خودداری کند.

دیدگاه ها