نیوشابه لاکیدو و دلایل تمایز آن 

لاکیدو

قبل از این که به معرفی نوشابه لبنی لاکیدو بپردازیم می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به نوشیدنی طعم دار و صنعتی محبوبی که  آن را با نام نوشابه گازدار می‌شناسیم. مصرف فزاینده نوشابه های گازدار در میان مردم دنیا، به ویژه در کشور خودمان به طرز هشدار دهنده‌ای خطرناک است.

بسیاری از افراد حتی با وجود اطلاع از مضرات این ماده به نوشیدن آن ادامه می‌دهند تا جایی که این موضوع برای آنها تبدیل به یک عادت غذایی و یکی از اقلام ثابت فهرست خریدشان می‌شود. یکی از موضوعاتی که این روزها می‌توان به عنوان موضوعی مهم در راستای بهبود بخشیدن به عادات غذایی از آنها یاد کرد، جایگزین‌هایی برای نوشابه‌های قندی است که در واقع موضوع اصلی این مطلب است. اما قبل از ورود به این موضوع می‌خواهیم نگاهی اجمالی به اثرات زیان‌بخش نوشابه‌های گازدار بیندازیم.

نوشیدنی‌های گازدار به دلیل خاصیت اسیدی و دارا بودن قند بالا موجب فرسایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی آن‌ها می‌شوند. کالری بسیار زیاد نوشابه‌های گازدار که ناشی از وجود قند زیاد آن‌ها است نه تنها ارزش غذایی محسوب نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد چاقی،‌ بروز مشکلات جسمی مانند بیماری‌های قندی یا بیماری‌های دیگری مثل مشکلات کبدی، گوارشی و حتی پوکی استخوان در مصرف کننده می‌شود.

گاز این نوشابه‌ها به دلیل وجود اسید فسفریک و دی‌اکسید کربن سبب پدید آمدن محیط اسیدی در مسیر دستگاه گوارش می‌شود و این در حالی است که تنها معده قادر به مقاومت در برابر این محیط است و مخاط دیگر اعضا مانند دهان، گلو و مری در برابر این اسید حساس و آسیب‌پذیر هستند. افرادی که عادت به مصرف نوشابه‌های گازدار دارند، معمولا مصرف آب میوه، شیر و حتی آب را کاهش می‌دهند و به این ترتیب بدن خود را از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌سازند.

در میان مضراتی که برای نوشابه شمردیم آنچه بیش از همه باید به آن توجه شود اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار است. در صنعت، با استفاده از اسید فسفریک به عنوان سختی‌گیر آب، کلسیم و منیزیم از آب سخت گرفته می‌شود. این اسید در بدن انسان نیز عملکرد مشابهی دارد، به این ترتیب که مانع از جذب یون کلسیم توسط خون و انتقال آن به استخوان ها شده و موجب پوکی استخوان می‌شود.

نوشابه لبنی لاکیدو چیست و چگونه تولید می‌شود؟

حال که از مضرات فراوان نوشابه‌ آگاه شدیم، بهتر است آن را با نوشیدسالم‌تر جاگزین کنیم. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور لاکیدو یک نوشیدنی سالم‌تر است، برای این‌کار ابتدا به روند تولید نیوشابه لاکیدو می‌پردازیم.
نیوشابه لاکیدو یک نوشابه گازدار بر پایه شیر است. شیر تازه وارد دستگاه پالایش شیر می‌شود، پروتئین و چربی آن جدا شده و مایع باقی مانده که حاوی کلسیم، املاح شیر و ویتامین‌های موجود در شیر است که به آن سرم یا پلاسمای شیر می‌گویند. این مایع ارزشمند طی فرآیند ترکیب با طعم دهنده طبیعی، اسید حاصل از تخمیر شیر (اسید لاکتیک) و آب فرآوری شده و سپس به آن گاز اضافه می‌شود.

لاکیدو اولین نوشابه گازدار بر پایه شیر در ایران است که توسط شرکت کاله تولید می شود.  در فرآیند تولید نوشابه‌های رایج در بازار از اسیدهای غیر طبیعی استفاده می‌شود اما اسید مورد استفاده در لاکیدو، اسید لاکتیک یا همان اسید موجود در محصولات لبنی است. 

این نوشابه گازدار طعمی مشابه نوشابه‌های گازدار مرسوم در دنیا دارد اما سالم‌تر از آن‌ها است، در نتیجه به عنوان جایگزین مناسبی برای مصرف نوشابه‌ در میان خانواده‌ها توصیه می‌شود.

ویژگی‌های متمایز نوشابه لبنی 

جلوگیری از پوکی استخوان

مهم‌ترین انتقادی که از نوشابه‌های گازدار می‌شود این است که باعث جدا شدن کلسیم از ذخایر استخوانی شده و در بلند مدت زمینه ساز پوکی استخوان می‌شوند. نوشابه‌های لبنی نه تنها عاری از اسیدهایی است که از جذب کلسیم در سیستم گوارش جلوگیری می‌کنند، بلکه حاوی مقادیر خوبی از کلسیم شیر است.

کمک به سلامت بدن با قند طبیعی

این نوشیدنی حاوی قند شیر (لاکتوز) است و همین امر باعث می‌شود نسبت به نوشابه‌های معمولی، قند مضر کم‌تر و برای سلامتی به ویژه سلامت دهان و دندان کم زیان‌تر باشد. در نوشابه‌های معمولی از ساکاروز و گلوکوز استفاده می‌شود که ضمن ایجاد کالری بالا و زمینه‌سازی برای چاقی، سبب دیابت و فشار خون بالا نیز می‌شوند.

جذب کلسیم 

اسید لاکتیک یا همان اسید شیر که حاصل تخمیر طبیعی شیر در این نوشیدنی است در مقایسه با اسیدهای مصنوعی ِنوشابه‌های معمولی از جذب کلسیم جلوگیری نمی‌کند. اسید لاکتیک همان چیزی است که ترشی ماست و دوغ را به وجود می‌آورد و یک ماده آرام‌بخش است.

نیوشابه لاکیدو برای چه کسانی مفید است؟

ممکن است هیچگاه کسی از فایده نوشابه چیزی نشنیده باشد اما نوشابه لبنی به دلیل این که بر پایه شیر یا همان پرمیت شیر است و با توجه به خواصی که برای آن شمردیم، برخلاف تصوری که نسبت به نوشابه‌ها وجود دارد برای سلامتی مضر نیست. این نوشیدنی برای تمام سنین قابل استفاده است ولی اگر عدم تحمل لاکتوز دارید بهتر است در مورد مصرف این نوشیدنی با پزشک معالج خود مشروت کنید. لازم به ذکر است که نمی‌توان نیوشابه لاکیدو را جایگزین لبنیات در برنامه غذایی کرد اما هر شش لیوان از این محصول به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد و این نکته نباید فراموش شود که مصرف بیش از اندازه هر ماده خوراکی برای سلامتی مضر است.

دیدگاه ها

  1. وقتی کارخونه ای جنس خوب تولید کنه با قیمت معقول مثل همین لاکیدو معلومه که براحتی میتونه جای کوکا و پپسی رو بگیره من که خودم از وقتی لاکیدو اومده دیگه کوکا نخوردم به این میشه گفت محصول با کیفیت داخلی نه مثل خیلیا که جنس اشغال میدن دست مردم بعد میگن چرا مردم میرن جنس خارجی میخرن

    1. سلام دوست عزیز،
      ممنونم از حسن توجه شما. خوشحالیم که از کیفیت محصول راضی هستید.
      سلامت و پاینده باشید.

    1. دوست عزیز مصرف نیوشابه لاکیدو به صورت روزانه اگر بیماری خاص نداشته باشید مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد؛ اما اگر بیماری زمینه‌ای دارید برای مصرف روزانه این نوشیدنی بهتر است از پزشک خود مشاوره بگیرید. نوش جان!

    1. مهدی عزیز سلام؛
      کامنت شما حذف نشده و در پاسخ به طور خلاصه به دلایل مفیدتر بودن نیوشابه لاکیدو نسبت به سایر نوشیدنی‌های گازدار موجود در بازار اشاره شده است.

  2. بالاخره نوشابه لاکیدو مفیده یا مضر؟
    چرا هیچکس نمیگه مفیده یا مضر
    اولش تو متن مینویسی مفیده بعدش تو کامنت ها مینویسی مضره
    وات ده فاک

    1. باسلام؛
      مهدی عزیز نیوشابه لاکیدو با ۴۰% قند کمتر و با توجه به پروسه تولید آن نوشیدنی سالم‌تری نسبت به سایر نوشابه‌های گازدار موجود در بازار است و کالری کمتری نیز دارد بنابراین میتوان آن را نوشیدنی مفیدتری برای مصرف در کنار وعده‌های روزانه دانست اما مصرف دائم این نوشیدنی ممکن است برای سلامتی برخی از افراد ضرر داشته باشد.

  3. نیوشابه های کاله فواید زیادی دارد که باعث میشود سلامت خود را بیشتر حفظ کنیم.
    سلام. در رابطه با نیوشابه های کاله ما مقاله ای آماده کردیم و در سایتمون قرار دادیم و به شرکت کاله هم لینک دادیم برای درک بهتر مطلب.
    برای اینکه مشتریان عزیز از مضرات و فواید نیوشابه های کاله اطلاعات بیشتری هم بخواهند میتونند به مقاله ما سر بزنند.
    https://supersoroush.com/Post/Articles/lakido-soft-drinks

  4. سلام ، ببخشید می خواستم در مورد ۴۰ درصد قند کمتر ازتون سوال بپرسم . آیا صرفن قند کمتری داخلش داره یا از یک نوع قند دیگر مانند قند طبیعی موجود در شیرین بیان استفاده شده ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید .

    1. سلام دوست عزیز. قند لاکیدو، چهل درصد کمتر از بقیه نوشابه ها است که بخش زیادی از همین میزان قند کمتر هم از قند لاکتوز که قند طبیعی موجود در شیر است تامین می‌شود. دلیل کم بودن این قند منشا لبنی این نوشیدنی است که نیاز استفاده از قند اضافی و ناسالم را کمتر می‌کند.

    1. برای اطلاع از قیمت محصولات لطفاً به سایت دیجی کالا یا فروشگاه ها مراجعه کنید.

  5. هیچ فرقی با نوشابه های دیگه نمیکنه. در ظاهر بدون گازه ولی وقتی می خوری گازش میزنه بیرون. این یه نوع تبلیغات برای جلب نظر مردمه که محصولشون رو بفروشن. من و خانواده ام استفاده کردیم پشیمان شدیم.

    1. با سلام، مواردی که باعث می‌شود این نوشیدنی نسبت به نوشابه‌های معمول سالم‌تر باشد، داشتن اسید لاکتیک (اسید طبیعی شیر) به جای اسید فسفریک، ۴۰ درصد قند کمتر و داشتن کلسیم ناشی از پرمیت شیر یا همان سرم شیر است.

  6. سلام. اگر یک طرح یا ایده داشته باشیم برای شرکت کاله،چطوری میتونیم باهاتون در میون بگذاریم؟

    1. سلام، دوست عزیز اطلاعات تماس و راه‌های برقراری ارتباط با ما در سایت کاله موجود است، همینطور می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی هم ما را دنبال کنید.

  7. سلام و خدا قوت
    نوشیدنی خوبی است انشاالله که گازش همینطور که گفتید ضرر نداشته باشد. لطفا اگر امکان دارد با طعم های دیگر هم تولید شود مثل شاه توت

    1. با سلام، ممنون از همراهی و پیشنهادات خوب شما دوست عزیز!

  8. اتفاقا وقتی تمام گازشو میگیری یه مزه خاصی نزدیک به شیر میده که البته خیلیم باحاله.
    من با خوردن نوشابه معمولی معدم درد میگیره ولی تا حالا با لاکیدو مشکلی نداشتم.
    من که افتخار میکنم واقعا.
    پ.ن:ای کاش گاز یکم کمتر شه

  9. سلام عرض شد، آیا این نوشیدنی لاکیدو طعم کولا و پرتقالی و کلیه طعم هاش بدون گلوتن هست ؟ منع مصرفی برای افراد حساس به گلوتن داره؟

    1. سلام بله این محصول بدون گلوتن است، برای اطمینان می‌توانید برچسب روی محصول را مطالعه کنید.

  10. جدی شوخیتون گرفته دیگه؟گفتن کلسیم داره پایه شیره باورتون شد؟بابا نخورین این مزخرفاتو نه پولتونو بریزین دور نه پدر معده و کبد و استخون و قند بدنتون رو بیارین جلوی چشماش.اه…نوشابه کلسیم دار:|مث اینکه بگن گیوتن ساختیم وقتی سرتون قطع شد واستون کوک میزنه:\

    1. سلام دوست عزیز. برای تولید نیوشابه‌ لاکیدو، ابتدا چربی و پروتئین شیر که عوامل اصلی رنگ‌ و بو و طعم شیر هستند از آن جدا شده، مایع شفاف و بی‌رنگ و بوی باقی‌مانده که به غیر از چربی و پروتئین، تمام کلسیم و املاح مفید موجود در شیر ر داراست، طی فرآیند تولید با اضافه شدن طعم‌دهنده‌ استاندارد و اسید لاکتیک طبیعی شیر تبدیل به نیوشابه لاکیدو می‌شود. به همین دلیل به کل فاقد ته مزه لبنیات و شیر است. قند لاکیدو چهل درصد کمتر از نوشابه است،بخش زیادی از این میزان قند آن، قند لاکتوز یعنی قند طبیعی شیر است. ضمنا اسید فسفریک موجود در نوشابه های معمولی که باعث دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان می‌شود از لاکیدو حذف شده است.

  11. تشکر…خیلی عالیه
    لطفا انواع نوشابه های لاکیدو رو بصورت شیشه ای درجعبه های ۲۴ تایی تولید ودر سراسر کشور توزیع کنید.حتما استقبال می شود.

  12. طعمی فوق العاده دارد با توجه به خواص ذکر شده امیدوارم جایگزین نوشابه های زیرو وحاوی قند شود.

  13. سلام :
    حرف اول در سلامت راشما زدید نوشابه
    امروزه در ایران سرسفرمصرف بالایی دارد ممنون که لاکی دو را تهیه و به بازار
    فرستادید

  14. سلام :
    من از مردم قاین خراسان جنوبی طالبی مقدم
    ازشنیدن اینکه یک نوشابه سالم ولی بدون ضررترنسبت به
    نوشابه های کوکاکولا و پپسی و… ببازارامده خوشحال شدم وخریدم واعتمادکردم خوب بودصمیمانه ازمسئولین وکارکنان شرکت بین المللی کاله سپاسگزارم انشالله روزی برسد که نوشابه های مضر گازدارازسطح جامعه حذف شود من الله التوفیق

  15. خیلی عالیع طعمش. حتما امتحان کنید
    من و خانوادم که قطعا مشتری دائمش میشیم
    مرسی که هستین

  16. اگه واقعا بر پایه شیر باشه.عالیه.چون بچه ها مصرف میکنن.اگه خیال ادم واقعا راحت باشه.عالی میشه.ولی بعضیا میگن همش الکیه.

    1. سلام دوست عزیز. برای تولید نوشابه‌ی لاکیدو، ابتدا چربی و پروتئین شیر که عوامل اصلی رنگ‌ و بو و طعم شیر هستند از اون جدا می‌شن. مایع شفاف و بی‌رنگ و بوی باقی‌مونده که به غیر از چربی و پروتئین، تمام کلسیم و املاح مفید موجود در شیر رو داره، طی فرآیند تولید با اضافه شدن طعم‌دهنده‌ی استاندارد و اسید لاکتیک طبیعی شیر تبدیل به نوشابه لاکیدو می‌شه. به همین دلیل به کل فاقد ته مزه لبنیات و شیره.

  17. طعمش که خیلی خوب بود اگر واقعیت داشته باشه و این چیزایی که میگید راست باشه خیلی عالیه خدا خیرتون بده دمتون گرم .

  18. من شخصأ از زحمات شما عزیزان قدردان هستم وافتخار میکنم که گروه لبنی کاله روز به روزپیشرفت میکند تا ملتی سالم و شاد داشته باشیم ?
    از پاکدشت تهران

  19. دمتون گرم کارتون درسته من ب عنوان ی مصرف کننده مث بقیه مردم ب کارتون ایمان دارم