تاثیر پروبیوتیک ها در سلامت پوست

این روزها به نظر می‌رسد دیگر کاری وجود ندارد که باکتری ها از عهده انجام آن برنیایند. باکتری می‌تواند عفونت‌های اسهالی مشمئز کننده را از طریق پیوند مدفوع که اخیرا خیلی پرطرفدار شده است درمان کند. پروبیوتیک می‌تواند به درمان سندرم روده نشت کننده Leaky Gut (بیماری ناشناخته‌ای که در آن مولکول‌های بزرگ نظیر باکتری‌ها، پروتئین‌ها و قندهای هضم نشده به درون روده نفوذ می‌کنند) کمک کند.تاثیر پروبیوتیک ها در سلامت پوست قابل انکار نیست. امروزه تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک ‌ها می‌تواند در پاکسازی پوست نیز موثر باشند.

شاید ادعای تاثیر مفید پروبیوتیک ها روی پوست از نظر کسانی که متخصص پوست و مو برای آن‌ها آنتی‌بیوتیک‌ هایی برای درمان آکنه تجویز کرده است قابل قبول نباشد، اما برخی از همین متخصصان در کنار آنتی‌بیوتیک برای بیماران خود پروبیوتیک نیز تجویز می‌کنند.

همراه کردن آنتی‌ بیوتیک با پروبیوتیک به فرو نشاندن عوارض جانبی و منفی آنتی‌بیوتیک‌ها مثل عفونت‌های مخمری کمک می‌کند اما پروبیوتیک‌ ها می‌توانند ناخواسته برای درمان آکنه هم مفید واقع شوند. بسیاری از بیمارانی که برایشان آنتی‌بیوتیک به همراه پروبیوتیک تجویز می‌شود، پس از پشت سر گذاشتن دوره درمان به مصرف پروبیوتیک ادامه می‌دهند زیرا شاهد تاثیر مثبت آن روی پوست خود هستند. 

تاثیر پروبیوتیک ها در سلامت پوست و جلوگیری از بروز آکنه

هاضمه تحت تاثیر اضطراب، نگرانی و برنامه غذایی کم فیبر و پر چرب قرار دارد. این موارد، مناطق میکروبیال داخلی بدن ما را به شکل بدی تغییر می‌دهند و در چنین موقعیتی سطوح ملتهب گسترده در سیستم بدن از جمله پوست افزایش می‌یابند. مصرف پروبیوتیک‌ ها از طریق خوردن غذا یا قرص‌های مکمل می‌تواند محیط سالمی برای روده ایجاد کند، در نتیجه پوست شما از التهاب در امان می‌ماند.

ارتباط پوست و روده تصور جدیدی نیست. در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۶۱ انجام شد، ۳۰۰ نفر از افراد مبتلا به آکنه صورت پروبیوتیک دریافت کردند که ۸۰% آن‌ها شاهد بهبودی پوست خود بودند. این تصور در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعات جدیدتری که در روسیه و ایتالیا انجام شده است نشان می‌دهد که پروبیوتیک در درمان بهتر و سریع‌تر مبتلایان به آکنه موثر واقع می‌شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد کسانی که در طول ۱۲ هفته نوشیدنی تخمیر شده مصرف کردند شاهد سبوم (ترشحات چرب) کم‌تر و آکنه کم‌تری بودند.

تاثیر پروبیوتیک ها در سلامت پوست

محبوبیت پروبیوتیک ها در دهه‌های اخیر

محصولات پروبیوتیکی غیرخوراکی (آرایشی بهداشتی) که روز به روز با کیفیت بهتری تولید می‌شوند را می‌توانید از بازار تهیه کنید اما آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد محصولات پروبیوتیک خوراکی هستند که این روزها در صنعت تغذیه جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند، تا جایی که از پروبیوتیک ها با عنوان ویتامین‌های جدید یاد می‌شود.

این ادعای بزرگی است زیرا پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌های مفیدی هستند که اگر در حجم زیاد مصرف شوند سلامت انسان را ارتقا می‌دهند. ۱۰۰ تریلیون میکروبی که در روده بزرگ شما زندگی می‌کنند ده‌ها اتفاق خوب برای سلامت شما رقم می‌زنند. این میکروب‌ها فیبر غیر قابل هضم را فعال کرده و عملکرد روده را تنظیم می‌کنند. علاوه بر این سبب تولید تعداد زیادی ویتامین از جمله B6، B12 و K2 می‌شوند و به جذب املاح معدنی مثل آهن، کلسیم و منیزیم نیز کمک می‌کنند.

حضور این ویتامین‌ها زمانی اهمیت بیشتر پیدا می‌کند که موجب دفع باکتری بد مثل سالمونلا و ایکولی می‌شوند. باکتری‌هایی که می‌توانند باعث اسهال و در شرایط وخیم‌تر موجب کم‌خونی شدید، نارسایی کلیه و در نهایت مرگ شوند.

روده‌ انسان ساحت نبرد است. در این میدان باکتری‌های خوب و مفید با باکتری‌های مضر و آسیب‌رسان می‌جنگند تا یکی بر دیگری غلبه کند. در آخر آنچه اهیمت پیدا می‌کند برتری تعداد باکتری های خوب به باکتری‌های بد است. اگر می‌خواهید برنده این رقابت در روده شما باکتری‌های خوب باشند، مصرف منظم پروبیوتیک را فراموش نکنید.

نتیجه نهایی اما اثری فراتر دارد و نخستین ذینفع، سیستم ایمنی بدن شما خواهد بود. مصرف منظم پروبیوتیک می‌تواند از عفونت‌های مجاری ادرار و واژینال کم می‌کند و اگر مستعد آلرژی یا اگزما باشید می‌تواند سیستم ایمنیِ بیش از حد فعال شما را آرام کند. مصرف پروبیوتیک می‌تواند در ارتباطی که با سیستم عصبی برقرار می‌کند موجب بهبود خلق و خوی شما شود.

دریافت باکتری‌های مفید با مصرف لبنیات

میکروب‌هایی که شیر را تبدیل به ماست و کفیر می‌کنند، مفیدترین میکروب‌ها هستند و به نظر می‌رسد که در مواد غذایی لبنی رشد می کنند. شیر حاوی ترکیباتی است به نام کربوهیدرات‌های پیچیده که باکتری‌ از آن‌ها تغذیه می‌کند.

از سوی دیگر مواد لبنی در فضای سرد نگهداری می‌شوند و این دمای پایین برای اورگانیسم‌های حساس به حرارت ضروری است. باکتری در محیط به شدت اسیدی معده ممکن است از بین برود اما مواد لبنی می‌توانند مانع آن شوند. 

دیدگاه ها