طرز تهیه ترشی ازگیل و شور بسیار خوشمزه در خانه

ترشی ازگیل
آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ازگیل یا کنس سرشار از ویتامین ب و ث است. شما با استفاده از این میوه چه به صورت خام و چه به صورت ترشی می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. شاید تصور کنید که طعم شیرین ازگیل مناسب برای ترشی انداختن نباشد؛ اما پیشنهاد می‌دهیم این ترشی لذیذ و خوش‌عطر را حتما امتحان کنید. در این دستورالعمل علاوه بر ترشی ازگیل، طرز تهیه ازگیل شور و آب ازگیل شور را هم در اختیارتان قرار دادیم. آب ازگیل شور یکی از چاشنی‌های مرسوم و سنتی شب یلداست. همراه ما باشید.  

مواد لازم برای تهیه ترشی ازگیل

  • مواد لازم برای تهیه ترشی ازگیلدو کیلوگرم
  • سرکهیک‌ونیم لیتر
  • تمر هندی100 گرم
  • شکردو قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل قرمزیک قاشق چای‌خوری
  • نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی ازگیل

مرحله اول

اولین مرحله برای داشتن یک ترشی خوشمزه و مجلسی انتخاب ازگیل‌های تازه و با کیفیت و در عین حال رسیده است.

مرحله دوم

ازگیل‌ها را پاک کنید و خوب بشویید. سپس داخل یک دستمال تمیز پارچه‌ای بپیچید  و کاملا خشک کنید.

مرحله سوم

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. سرکه را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

مرحله چهارم

در این فاصله که سرکه در حال جوش آمدن است، هسته‌های تمر هندی را جدا کرده و به سرکه اضافه کنید. صبر کنید تا چند دقیقه سرکه و تمر هندی روی حرارت بجوشند و تمر هندی کاملا داخل سرکه حل شود.

مرحله پنجم

بعد از گذشت چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید تا تمر هندی و سرکه کمی خنک شود. سپس آن‌ها را از داخل صافی رد کنید و دوباره به قابلمه برگردانید.

مرحله ششم

در این مرحله ازگیل‌ها را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا به مدت چند دقیقه قابلمه روی حرارت باشد تا محلول داخل قابلمه به کمی غلیظ شده و به قوام آید.

مرحله هفتم

شکر را اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی داخل سرکه حل شود. وقتی ترشی به غلظت کافی رسید، آن را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا کاملا خنک شود.

مرحله هشتم

در آخر مقداری نمک و فلفل به ترشی اضافه کرده و آرام هم بزنید تا ازگیل‌ها حین هم زدن له نشوند. ترشی را داخل ظرف شیشه‌ای ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات طرز تهیه

  • بهتر است که بین 10 روز تا دو هفته این ترشی را مصرف کنید. بنابراین اگر از طرفداران ترشی ازگیل هستید، هر بار به صورت تازه آن را تهیه کنید.
  • مطمئن شوید تا ازگیل‌ها کاملا خشک شده باشند تا ترشی کپک نزند.
  • ترشی ازگیل را به دو صورت می‌توانید تهیه کنید؛ روش اول استفاده از ازگیل درسته است که مجلسی‌تر به حساب می‌آید و برای سفره آرایی مناسب‌تر است. روش دوم استفاده از ازگیل رنده شده است.
  • طرز تهیه ترشی‌ها و شورهای زیادی را قبلا هم برای شما نوشته‌ایم پس پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه ترشی لبو، طرز تهیه شور گوجه سبز را هم بخوانید و امتحان کنید.

روش انداختن ازگیل شور و آب کنس

ازگیل‌های خام را بعد از شست و شو داخل یک ظرف ریخته و ظرف را پر از آب کنید. در ظرف را بسته و یک هفته آن را کنار بگذارید. بعد از یک هفته دو قاشق غذاخوری نمک به ظرف اضافه کرده و دوباره در آن را ببندید و کنار قرار دهید. بعد از چند روز ازگیل‌ها نرم می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را با نمک و گلپر سرو کنید.

دیدگاه ها