طرز تهیه سس شکلاتی به روش قنادی با دستور سریع و آسان

طرز تهیه سس شکلاتی به روش ساده
آسان
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

‌چشم‌هایتان را ببندید و تصویر یک خوراکی خوشمزه را مجسم کنید. به چه چیزی فکر می‌کنید؟ برای خیلی از آدم‌ها یک خوراکی خوشمزه خوراکی است که با یک لایه شکلات مرغوب پوشانده شده یا ترکیبی از شکلات با خامه و مواد دیگر رویش خودنمایی می‌کند. مطمئنا سس شکلات که روی بستنی یا چیز کیک براونی و شیرینی وجود دارد یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست. در ادامه ما طرز تهیه سس شکلات با پودر کاکائو خوشمزه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم که قنادی‌ها برای استفاده روی کیک‌ها و شیرینی‌های محبوب‌شان از آن استفاده می‌کنند.

با داشتن این سس شکلاتی در خانه از این به بعد دیگر همیشه گزینه خوشمزه‌ای برای فیلینگ کیک یا همان روی کیک و بستنی خود خواهید داشت. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی

  • شکر سفید سه‌چهارم فنجان
  • آرد یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو نصف فنجان
  • شیر پرچرب یک و یک‌چهارم فنجان
  • کره دو قاشق چای‌خوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک خیلی کم

طرز تهیه سس شکلاتی به روش قنادی‌ها

۱. مخلوط کردن مواد خشک طرز تهیه سس شکلات

مخلوط کردن مواد برای تهیه سس شکلاتی

شکر، آرد و پودر کاکائو را در کاسه‌ای مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا هیچ تکه درشتی در ترکیب آن باقی نماند.

۲. مخلوط کردن مواد تر برای تهیه سس شکلاتی

مخلوط کردن مواد در طرز تهیه سس شکلاتی

کره را در تابه‌ای روی شعله ملایم قرار دهید تا آب شود، سپس شیر و وانیل را به آن اضافه کنید و به‌قدری هم بزنید تا یکدست و کاملا مخلوط شوند.

در آخر مخلوط شکر، آرد و پودر کاکائو را کم‌کم به شیر و وانیل و کره اضافه کنید و کمی شعله گاز را زیاد کنید تابه‌حالت نیم جوش برسد. برای شش دقیقه مدام هم بزنید و بعد از شش دقیقه شعله را خاموش کرده و نمک را به آن اضافه کنید.

نکته مهم: اگر شیر در منزل ندارید می‌توانید به جای شیر از آب استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که بهتر است برای داشتن بافت خامه‌ای حتما از شیر استفاده کنید.

۳. خنک کردن مخلوط سس شکلات

سس شکلات یا سیروپ شکلات

شکلاتی که آماده کرده‌اید را در حالت داغ در یخچال قرار دهید. سس شکلات شما بعد از گذشت یک ساعت آماده است. حالا می‌توانید از آن برای استفاده به عنوان فیلینگ انواع کیک استفاده کنید. یا روی ظرف بستنی خود را با آن زیباتر کنید.

برای داشتن سس شکلاتی متفاوت رعایت کنید:

با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری پودر اسپرسو می‌توانید سس شکلاتی با طعم موکا داشته باشید.
اگر اهل غذاهای تند هستید می‌توانید مقداری فلفل یا پودر چیلی هم به این سس اضافه کنید تا به آن طعم تند مکزیکی بدهید.
کمی عصاره نعناع هم می‌تواند یک طعم متفاوت برایتان ایجاد کند.

موارد مصرف و نگهداری سس شکلاتی یا سیروپ شکلات

نکات بیشتر برای طرز تهیه سس شکلاتی

با تهیه سس شکلاتی خانگی نه تنها دیگر نیازی نیست سس شکلاتی از بیرون بخرید بلکه می‌توانید با خیال راحت سس شکلات را به کیک و شیرینی‌هایتان که در منزل می‌پزید اضافه کنید و خیالتان راحت باشد که عاری از هرگونه مواد نگهدارنده یا طعم‌دهنده مصنوعی است.

تهیه یک سس شکلاتی خاص و خالی از مواد مضر، بیش از اندازه آسان است. البته یادتان نرود که پرخاصیت بودن سس شکلاتی و مفید بودن شکلات برای بچه‌ها، به معنای کم‌کالری بودن و رژیمی بودنش نیست. سس شکلاتی یک ترکیب پرکالری با قند و کربوهیدرات فراوان است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با احتیاط سراغش بروید.

نحوه نگهداری سس شکلاتی در یخچال

باقیمانده این سس شکلاتی خود را می‌توانید تا دو تا سه روز در یخچال نگهداری کنید. کافی است قبل از سرو، چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.

اگر از سس شکلات زیاد استفاده می‌کنید، این دستور را می‌توانید به راحتی دو برابر کنید.

موارد و نحوه استفاده سس شکلاتی

سس شکلاتی خانگی را می‌توانید هم به عنوان یک خوشمزه جذاب برای طعم‌دار کردن شیر و غیره استفاده کنید و هم این سس یکی از موارد مهم برای کیک‌پزی است. اما سوای این موارد سس کیک استفاده‌های دیگری هم دارد.

  • استفاده از سس شکلاتی برای روکش انواع کیک

با داشتن سس شکلاتی در منزل می‌توانید همیشه کیک‌های خود را با آن روکش کنید و مثلا با آن یک کیک شکلاتی تولد خوشمزه داشته باشید. یا با آن کیک براونی شکلات خوشمزه داشته باشید.

  • سس شکلات برای تهیه شیر شکلات

دفعه بعد که فرزندتان شیر شکلات خواست، به سادگی یک قاشق غذاخوری از این شربت خانگی که امروز طرز تهیه آن را دیدید را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و یک شیر شکلات سالم و خوشمزه خانگی به کودکتان هدیه دهید.

  • استفاده از سس یا سیروپ شکلات برای تزئین

علاوه بر تمام موارد بالا، سس شکلاتی که احتمالا به اسم سیروپ و شربت شکلات هم با آن آشنا هستید را می‌توانید برای تزئین ظرف بستنی و ژله و تزئین انواع کیک ساده اسنفجی خانگی خود هم استفاده کنید. یا از آن به عنوان دیپ برای میوه استفاده کنید.

سس شکلاتی خانگی را تا چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

سس شکلاتی بدون شیر را می‌توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید اما اگر در تهیه آن شیر استفاده شده بهتر است دو یا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی خانگی چیست؟

در طرز تهیه سس شکلاتی خانگی کافی است شکر، آرد، پودر کاکائو، وانیل و شیر یا آب داشته باشید.

دیدگاه ها