طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی مجلسی مخصوص و مقوی

طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در مهمانی‌های خیلی مهم همیشه علاوه بر غذا انواع پیش غذا هم تهیه می‌شود. یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین پیش‌غذاهایی که معمولا در سفره‌های ایرانی قرار می‌گیرد انواع سوپ است و قطعا یکی از جذاب‌ترین انواع سوپ، سوپ‌های خامه‌ای هستند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سوپ جو خامه ای ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی مجلسی را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید آن را در منزل تهیه کرده و آذین‌بخش سفره‌های مهمانی خود کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ خامه ای تبریزی

  • جو ۲ فنجان
  • شیر ۴ فنجان
  • هویج ۱ عدد
  • آب مرغ ۳ فنجان
  • خامه ۱ فنجان
  • جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و … به مقدار لازم
  • آب لیمو به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی

۱. آماده کردن جو و پخت با هویج

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی باید جو را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید سپس جو را با یک فنجان آب مرغ و مقداری کره بپزید. وقتی جو کمی پخت نوبت آن است که هویج‌ها را ریز خرد کرده یا حتی رنده کنید و به مخلوط جو در حال پخت اضافه کنید.

نکته: می‌توانید جو را برای کمتر از ۲۴ ساعت خیس کنید، اما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا پخته شود.

نکته: هویج‌های رنده شده و شسته شده را داخل یک پارچه تمیز بگذارید و آبش را بگیرید تا رنگ نارنجی هویج شسته شود و غذایتان رنگ هویج نگیرد.

۲. اضافه کردن شیر و خامه

اضافه کردن شیر به سوپ خامه ای

اکنون شیر و خامه را به مخلوط جو و هویج اضافه کنید و در نهایت ادویه‌ها را بریزید و اجازه دهید که سوپ ۱۵ دقیقه بپزد و در آخر جعفری را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. سوپ خامه ای تبریزی شما آماده است می‌توانید آن را در کنار غذاهای خوشمزه دیگر سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه سوپ خامه ای

طرز تهیه سوپ خامه ای تبریزی

طرز پخت سوپ خامه ای درست مثل طرز تهیه سوپ شیر و قارچ غلیظ کار سختی نیست اما اگر نکات و فوت‌وفن‌های آن را ندانید و رعایت نکنید ممکن است حاصل کار شما سوپ جذابی نباشد پس نکات زیر را در زمان تهیه سوپ خامه ای تبریزی در نظر داشته باشید.

نکاتی در خصوص شیر و خامه سوپ

برای یک سوپ خوشمزه‌تر، از شیر و خامه پر چرب استفاده کنید البته اگر منع مصرف غذاهای چرب دارید، بهتر است از شیر و خامه کم چرب استفاده کنید. نکته مهم در زمان اضافه کردن شیر به سوپ خامه‌ای این است که حتما شیر و خامه را از قبل از یخچال در آورده باشید تا به دمای محیط برسند بعد به سوپ اضافه کنید. طرز تهیه سوپ جو با شیر را در کتاب کاله با جزییات می‌توانید مطالعه کنید.

در خصوص خامه هم بهتر است حتما آن را در دقایق آخری به سوپ اضافه کنید و در کل در قابلمه این سوپ را نبندید چون سوپ سر می‌رود.

تزیین و سرو سوپ خامه ای

می‌توانید به عنوان رویه از مقدار بیشتری جعفری و سماق یا فلفل اضافی خرد شده استفاده کنید. سرو کردن چند نان تست در کنار سوپ می‌تواند یک برانچ خوشمزه از آن درست کند. برای تزیین و تنوع حتی می‌توانید به این سوپ قارچ هم اضافه کنید. طرز تهیه سوپ شیر و قارچ را هم می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

تهیه سوپ خامه ای برای افراد وگان و گیاهخوار

سوپ خامه‌ای را می‌توانید بدون استفاده از خامه و با ترکیب آرد و آب تهیه کنید و به جای آب مرغ از آب خالی استفاده کنید و حتی به جای شیر لبنی از شیر گیاهی استفاده کنید تا آن‌ها هم بتوانند این سوپ خوشمزه را در کنار شما میل کنند. طرز تهیه سوپ خامه ای برای افراد وگان را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها