طرز تهیه کشک بادمجان با گردو مجلسی با گوشت و یا مرغ

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کشک بادمجان غذایی ساده است که هم در سفره‌های خانوادگی جا دارد و هم همیشه بخشی مهم از میز مهمانی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. همان‌طور که قبلا هم گفته بودیم این غذا به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. اما یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین آن‌ها احتمالا طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی است که در کتاب کاله برایتان توضیح داده بودیم. این بار اما برایتان طرز تهیه کشک بادمجان با گردو همراه با گوشت یا مرغ را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم جهت تهیه کشک بادمجان با گردو

  • بادمجان ۱ کیلوگرم
  • کشک یک‌ونیم لیوان بزرگ
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • گوشت چرخ کرده یا مرغ ۲۵۰ گرم
  • نعناع به مقدار لازم
  • گردو یک فنجان
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو

۱. آماده کردن گوشت چرخ کرده یا مرغ

تفت دادن گوشت برای کشک بادمجان با گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت این است که بخشی از پیاز را خرد کرده و در ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. بعد از آن‌که پیازها خوب نرم شدند رویش مقداری زردچوبه بریزید، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و خوب تفت دهید. بعد مقداری آب حدود یک فنجان روی گوشت و پیاز بریزید و اجازه دهید گوشت بپزد. بعد از پخت گوشت، در ماهیتابه را بردارید و اجازه دهید اگر آبی در آن باقی مانده بخار شود.

همین کار را برای مرغ هم می‌توانید انجام دهید فقط حواستان باشد بعد از این که مرغ پخت حتما آن را از ماهیتابه خارج کنید و بعد از این که مقداری سرد شد، ریش ریشش کنید.

۲. آماده کردن بادمجان

سرخ کردن بادمجان برای تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت

یکی از کارهای مهمی که در طرز تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت باید به درستی انجام دهید این است که بادمجان را به درستی آماده و له کنید. پس ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرد و بعد آن‌ها را بشویید و رویش مقداری نمک بریزید و بگذارید حداقل نیم ساعت به حال خود بمانند. این کار باعث می‌شود تلخی بادمجان گرفته شود. بعد از این زمان نوبت آن می‌رسد که بادمجان‌ها را سرخ کنید. برای این کار در یک ماهیتابه مناسب روغن بریزید، بعد از این که روغن سرخ شد، بادمجان‌ها را اضافه کنید تا سرخ شوند.

دقت داشته باشید که بادمجان‌های کشک بادمجان را می‌توانید کبابی کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید طرز تهیه کشک بادمجان کبابی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

بادمجان را حتی می‌توانید بپزید و از بادمجان پخته شده در آب برای تهیه کشک بادمجان بهره ببرید. این نوع بادمجان سالم‌تر است چون روغنی برای تهیه آن استفاده نمی‌شود.

۳. پخت مواد کشک بادمجان

حالا نوبت پخت مواد کشک بادمجان و البته اضافه کردن کشک است پس ابتدا پیاز باقیمانده را خرد کنید و سرخ کنید، همزمان که پیاز سرخ می‌شود سیر را هم پوست بگیرید و خرد کنید و بعد گردو را یا کاملا با گوشت‌کوب خرد کنید یا با چاقو به تکه‌های کوچک دربیاورید. بعد از این که پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و سیر را هم کمی تفت دهید، بعد ابتدا نعناع و سپس گردو را اضافه کنید و بگذارید مجدد مواد با هم تفت بخورند.

بعد نوبت ریختن بادمجان‌های له شده است. بادمجان را به مواد اضافه کنید و تفت دهید.  نمک و فلفل را هم اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید. بعد کشک را که با کمی آب رقیق کرده‌اید به ظرف اضافه کنید و مجدد همه مواد را مخلوط کنید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مواد به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بپزند. حالا کشک بادمجان شما آماده است.

دقت داشته باشید که می‌توانید گوشت چرخ کرده یا مرغ ریش ریش را هم بعد از بادمجان اضافه کنید اما بهتر است آن را در مرحله سرو و تزیین روی کشک بادمجان استفاده کنید.

۴. سرو و تزیین کشک بادمجان با گردو

آخرین کاری که برای تکمیل تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت باید حتما انجام دهید این است که کشک بادمجان‌تان را برای سرو آماده کنید. پس گوشت چرخ کرده آماده را همراه پیاز و سیر داغ و البته نعناع داغ در کنار کشک و زعفران دم کشیده را کنار دستتان بگذارید و به سلیقه خود مقداری از گوشت یا مرغ ریش‌ریش را روی کشک بادمجان بریزید و با باقی مواد تزیین کنید. روش‌های تزیین کشک بادمجان را می‌توانید در کتاب کاله به صورت تصویری ببینید.

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت

نکات تکمیلی در مورد کشک بادمجان با گردو و گوشت

واقعیت این است که کشک بادمجان بدون گردو هم خوشمزه است، اما گردو در خوشمزه‌تر شدن کشک بادمجان نقش موثری دارد پس حتما به سلیقه خود حتی برای تزیین کشک بادمجان از گردو استفاده کنید. اما در مورد گوشت و مرغ شاید قضیه کمی متفاوت باشد و عده‌ای گیاهخوار باشند و نخواهند استفاده کنند و البته شاید به نظر برخی اضافه کردن گوشت و مرغ به کشک بادمجان که به ذات غذایی ساده است آن را سخت کند و البته از لحاظ مزه هم شک داشته باشند که این ترکیب خوب است یا نه. اما ما به شما توصیه می‌کنیم خودتان را محدود نکنید و حتما طرز تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت را امتحان کنید و نکات و جزییاتی که در ادامه می‌گوییم را هم کامل مطالعه کنید.

مخلوط کردن گوشت یا مرغ به کشک بادمجان یا مخلوط نکردن

در تهیه کشک بادمجان با گردو و گوشت می‌توانید هم گوشت یا مرغ را با مواد مخلوط کنید و بعد سرو کنید و هم این‌که آن‌ها را جدا برای تزیین کشک بادمجان با گردو استفاده کنید.

روش‌های مختلف پخت کشک بادمجان

کشک بادمجان تقریبا در اکثر ایران به یک شکل پخته می‌شود اما در مازندران و تبریز دو نوع کشک بادمجان وجود دارد که با کشک بادمجان رایج تفاوت‌هایی دارند. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه کشک بادمجان مازندرانی و طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

نحوه آماده کردن بادمجان برای کشک بادمجان

بادمجان معمولا تلخ است پس بهتر است بادمجان‌ها را قبل از تهیه پوست بکنید و حداقل نیم تا یک ساعت در آب و نمک بگذارید تا تلخیش گرفته شود. به طور کلی بادمجان‌های کشک بادمجان را هم می‌توانید کبابی کنید و هم می‌توانید خیلی ساده بخارپز کنید یا با مقداری آب بپزید تا کشک بادمجانی رژیمی داشته باشید. اما قطعا سرخ کردن بادمجان و البته پختن آن در فر هم روش خوبی است.

دیدگاه ها