طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی اصیل و خوشمزه

طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی
متوسط
5-7 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

کشک بادمجان همان غذای خوشمزه‌ای است که برای تهیه‌اش به بادمجان، کشک و مخلفات دیگری مثل پیاز داغ و نعناع برای طعم دادن نیاز دارید. اما کشک بادمجان در هر کجای ایران به یک سبک و شیوه خاص تهیه می‌شود و اضافه شدن رب یا حتی ترکیبی مثل قیمه آن را متمایز می‌کند. در ادامه این مطلب از کتاب کاله و در تکمیل طرز تهیه کشک بادمجان کبابی و طرز تهیه کشک بادمجان شمالی این بار می‌خواهیم طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی را مرور کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی

  • بادمجان شش عدد
  • کشک دو فنجان
  • پیاز دو عدد
  • گوشت ۳۰۰ گرم
  • لپه ۱۵۰ گرم
  • سیر دو حبه
  • نعناع خشک به مقدار لازم
  • گردو (آسیاب شده) به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی

۱. آماده کردن قیمه برای کشک بادمجان تبریزی

قیمه برای تهیه کشک بادمجان تبریزی

اولین مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی این است که ابتدا قیمه‌ای که قرار است روی کشک بادمجان بریزید را تهیه کنید. برای تهیه قیمه کافی است دقیقا تمام مراحل طرز تهیه قیمه را انجام دهید اما لازم نیست به آن لیمو عمانی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده اضافه کنید.

۲. آماده کردن کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی

دومین مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی تهیه کردن کشک بادمجان است. برای تهیه کشک بادمجان کافی است بادمجان سرخ‌شده را در پیاز سرخ‌شده بریزید و خوب با گوشت‌کوب بکوبید تا له شود سپس در یک تابه کوچک سیر خرد شده یا له شده را با مقداری روغن تفت دهید و آن را به مخلوط بادمجان و پیاز اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط اضافه کنید.

حالا نوبت آن است که کشک را به مخلوط بالا اضافه کنید. بعد از این که کشک را اضافه کردید، گردو را هم اضافه کنید. حالا مقدار کمی آب جوشیده بریزید و مواد را هم بزنید و اجازه دهید مواد مقداری بپزند. بعد از این‌که آب مخلوط کم شد، نعناع داغ را آماده کرده و به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله کشک بادمجان شما آماده است.

۳. سرو کشک بادمجان تبریزی

حالا که هم قیمه آماده است و هم کشک بادمجان، نوبت آن است که این دو را در کنار هم قرار دهیم و یک غذای ویژه به اسم کشک بادمجان تبریزی داشته باشیم.

کشک بادمجان‌تان را در ظرف مد نظر برای سرو بریزید و رویش را با قیمه‌ای که خوب جا افتاده و آب چندانی ندارد، تزیین کنید. این‌جا تهیه کشک بادمجان تبریزی به پایان رسید و اکنون کشک بادمجان تبریزی شما آماده است. نوش جان!

چند نکته:

قیمه‌ای که برای کشک بادمجان تبریزی آماده می‌کنید باید رب بیشتری از قیمه ساده باشد.

می‌توانید مخلوط قیمه را خوب له کنید تا یک ترکیب قرمز رنگ یک‌دست به عنوان سس کشک بادمجان تبریزی‌تان داشته باشید.

طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی

نکات تکمیلی برای طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی

دستورالعمل پختی که در بالا با هم خواندیم، روش تهیه کشک بادمجان ترکی است اما از آنجا که احتمالا این روش پخت به دوران قدیم برمی‌گردد اکنون در شهرهای مختلف آذری‌زبان ایران ضرورتا کشک بادمجان به این شکل تهیه نمی‌شود و حتی برای خیلی از تبریزی‌های مدرن کشک بادمجان همان کشک بادمجان ساده‌ای است که همه جای ایران پخته می‌شود.

بعضی از روایت‌ها از شیوه پخت کشک بادمجان تبریزی، حتی نشان می‌دهد که اگر مقداری رب به ترکیب پیاز و سیر سرخ شده کشک بادمجان اضافه شود، باز هم به آن کشک بادمجان تبریزی می‌گویند.

کشک خانگی تهیه کنید

کشک از آن دسته مواد لبنی است که تهیه آن اندکی به نظر سخت می‌آید اما می‌توانید کشک را در منزل هم تهیه کنید. برای تهیه کشک کافی است ماست و دوغ داشته باشید و حوصله به خرج دهید. طرز تهیه کشک خانگی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

تهیه کشک بادمجان در نقاط مختلف ایران

کشک بادمجان در اکثر نقاط ایران به یک سبک تهیه می‌شود اما در مازندران در گذشته‌ها کشک بادمجان با اندکی تفاوت تهیه می‌شده است طرز تهیه کشک بادمجان مازندرانی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها