طرز تهیه شامی کباب مجلسی، ترد و خوشمزه

طرز تهیه شامی کباب ترد
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شامی کباب یکی از غذاهای قدیمی سفره ایرانی‌هاست. غذایی شبیه به کتلت گوشت که با استفاده از لپه، ترد می‌شود و سالم آماده کردنش، فوت و فن‌های خاصی دارد. در این مطلب طرز تهیه شامی کباب و نکاتی برای وا نرفتن آن در زمان پخت را با شما در میان می‌گذاریم. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شامی مرغ را هم بررسی کرده بودیم، می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی کباب

  • گوشت چرخ کرده گوسفندی یا مخلوط ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
  • لپه پخته شده ۱ لیوان
  • مرزه خشک ۱ قاشق مرباخوری
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه شامی کباب

۱. آماده کردن لپه

له کردن لپه برای تهیه شامی کباب

در اولین مرحله از طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و ترد حتما باید لپه‌ها را از ۵ ساعت قبل خیس کنید. سپس در صافی بریزید و بعد از گرفته شدن آبش، آن را در مخلوط‌کن نرم کنید. اگر لپه را خیس نکرده‌اید، آن را نیم‌پز کرده، آبش را بگیرید و سپس در مخلوط‌کن بریزید.

۲. آماده کردن سیب زمینی و پیاز

رنده کردن پیاز و سیب زمینی برای شامی کباب

سیب‌زمینی‌ها را آبپز کنید. در این فاصله، پیاز را با رنده ریز رنده کرده، آب آن را کامل بگیرید و در همان ظرف، سیب‌‎زمینی‌ها را پس از پخت رنده کنید.

نکته: شامی کباب را می‌توانید بدون سیب زمینی هم تهیه کنید. طرز تهیه و پخت شامی کباب بدون سیب زمینی را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

۳. مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن مواد شامی کباب

گوشت چرخ‌کرده را همراه با زردچوبه به سیب‌زمینی و پیاز اضافه کنید و مواد را با دست ورز دهید. وقتی گوشت، سیب‌زمینی و پیاز با هم کاملا مخلوط شدند، آرد نخودچی و لپه‌ها را اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید. تخم‌مرغ را همراه با یک قاشق مرباخوری مرزه خشک شده روی مواد بشکنید، نمک را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید.

۴. سرخ کردن شامی در روغن

سرخ کردن شامی کباب

روغن را در تابه داغ کنید، به اندازه یک گردوی درشت از مایه شامی بردارید، با دست صاف کنید و در تابه بیندازید. روغنی که برای سرخ شدن استفاده می‌کنید، باید تا نیمه ارتفاع شامی‌ها بیاید. شامی کباب آماده شده را می‌توانید با انواع سس سرو کنید. اما اگر بخواهید می‌توانید از انواع سس‌های تند برای این غذا استفاده کنید

نکات تکمیلی برای تهیه شامی کباب

طرز تهیه شامی کباب

برای پخت شامی کباب هم درست مثل هر غذای دیگری باید نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم با دقت بدانید و در حین پخت و تهیه غذا رعایت کنید.

اضافه کردن تخم مرغ برای وا نرفتن شامی کباب

اضافه کردن تخم‌مرغ با توجه به طرز تهیه شامی کباب اجباری نیست اما اگر احساس کردید مواد شامی کباب شما حالت چسبندگی ندارند، یک تخم‌مرغ به این ترکیب اضافه کنید تا در زمان پخت وا نروند.

استفاده از نخود به جای لپه در طرز تهیه شامی کباب

اگر آرد نخودچی و لپه در خانه ندارید، از نخود خیس‌خورده هم می‌توانید برای تهیه شامی کباب استفاده کنید.

استراحت دادن به مایه شامی کباب

اگر وقت دارید، بعد از ترکیب کردن مواد روی مایه را بپوشانید و برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. این کار به وا نرفتن شامی کباب کمک می‌کند.

گوشت مناسب شامی کباب

همانطور که در طرز تهیه شامی کباب گفتیم، بهتر است برای پخت این غذا از گوشت گوسفند استفاده کنید. خشکی گوشت گوساله، شامی‌ها را بیش از اندازه خشک خواهد کرد.

میزان سرخ کردن شامی

شامی‌ها را آنقدر سرخ نکنید که قهوه‌ای تیره شوند. وقتی کباب‌ها کمی رنگ عوض کردند، آنها را از روی دیگر به همان اندازه سرخ کنید و سپس از روغن بیرون بیاورید.

غذاهای مشابه شامی کباب

اگر به غذاهای نانی علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنیم شامی گیلانی، کتلت گوشت و کتلت مرغ زعفرانی را حتما امتحان کنید.

دیدگاه ها