طرز تهیه شربت و مربا آلبالو خوش رنگ

شربت و مربا آلبالوی خانگی
آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فصل آلبالو تقریبا کوتاه است. در روز‌های گرم تابستان مصرف شربت‌های خنک و خوشمزه بسیار رونق دارد و چه جیزی بهتر از این که آن‌ها را خودمان در منزل با میوه‌های تازه و باکیفیت تهیه کرده باشیم. از قدیم، درست کردن مربا هم راهی برای تهیه یک خوراکی خوشمزه و هم روشی برای نگهداری طولانی‌تر انواه میوه بوده است. یکی از این راه‌ها تهیه مربا آلبالو است. درست کردن مربا پروسه سخت و پیچیده‌ای ندارد، اما رنگ و شفافیت آن موضوع مهمی است که ترفند خاص خود را دارد. فوت و فن‌های تهیه شربت و مربا آلبالورا امروز در این مطلب بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شربت و مربا آلبالو

  • آلبالو1 کیلوگرم
  • شکر 1.5 کیلوگرم
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • جوهرلیمونوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شربت و مربا آلبالو

مرحله اول

قبل از هرچیز آلبالو‌ها را به خوبی بشویید و بعد هسته آن‌ها را خارج کنید.
یک بشقاب را برای تست کردن مربا داخل فریزر قرار دهید.

مرحله دوم

برای خارج کردن هسته آلبالو می‌توانید از دستگاه مخصوص هسته‌گیر استفاده کنید؛ اگر دستگاه مخصوص ندارید نگران نباشید هسته را می‌توانید با استفاده از سوزن بزرگ لحاف‌دوزی نو و ضدعفونی‌شده خارج کنید به طوریکه اول کمی آلبالو‌ها را با دست نرم کنید و بعد سوزن را از ته و آن قسمتی که دم به آن وصل بوده داخل آلبالو کرده و با چرخاندن هسته به راحتی خارج می‌شود.

مرحله سوم

آلبالو‌ها را در ظرف ریخته و لابه‌لای آن شکر بریزید و به مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید تا کمی آب بیندازد.

مرحله چهارم

بعد از 24 ساعت ظرف حاوی آلبالو و شکر را روی حرارت بگذارید و بجوشانید. در زمان جوشیدن باید کف‌هایی که روی ظرف جمع می‌شود را با قاشق جمع کنید چرا که کف‌ها باعث شکرک زدن و زود خراب شدن شربت و مربا آلبالو شما خواهد شد. بعد از آنکه جوشید، حدودا 10 دقیقه تا وقتی که غلیظ شود بپزید.

مرحله چهارم

وقتی غلظت مربا به نظر مناسب رسید ظرف را از فریزر خارج کرده و مقداری از مربا را داخل آن بریزید. ظرف را کج کنید اگر مربا خیلی سریع به سمت پایین حرکت کرد 2 تا 3 دقیقه دیگر آن را بپزید اما اگر به آرامی حرکت می‌کرد آماده است. راه دیگر امتحان کردن غلظت مربا این است که مقداری از آن را بین انگشت شست و سبابه خود بریزید و اگر در زمان باز کردن انگشتان حالت کشسانی داشت یعنی به قوام رسیده است.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله وانیل و به اندازه نوک قاشق جوهر لیمو اضافه کنید. جوهر لیمو هم باعث خوشرنگ تز شدن شده و هم از شکرک زدن جلوگیری می‌کند.
می‌توانید آلبالوها را جدا کرده و در ظرف مخصوص بریزید و فضای خالی را با شیره پر کنید. شیره باقیمانده شما همان شربت آلبالو است آن را هم در شیشه‌های مخصوص بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکته

اگر می‌خواهید شربت بیشتری به‌دت بیاورید و هدف شما بیشتر تهیه شربت است تا مربا می‌توانید به ازای یک کیلوگرم آلبالو حدود 5 قاشق را قبل از جوشیدن به آلبالو و شکر اضافه کنید با این کار مقدار بیشتری شهد به دست خواهید آورد.

اضافه کردن آبلیمو به این شربت مناسب نیست و باعث خراب شدن شفافیت و رنگ آن می‌شود به همین دلیل پیشنهاد ما این است که کمی جوهرلیمو اضافه کنید.

دیدگاه ها