طرز تهیه نان پیتزا با پف عالی + نکات مهم تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه نان پیتزا
آسان
1 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پیتزا یکی از غذاهای محبوب و پرطرفداری است که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. پیتزایی که دستور پخت آن امروزه در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده اصالتی ایتالیایی دارد. همزمان با سفر پیتزا به مناطق مختلف دنیا دستورهای پخت و انواع مختلفی از آن مانند پیتزای مخلوط، پیتزای قارچ و سوسیس و پیتزای گیاهی پدید آمدند. حتی نحوه پخت پیتزای شکلات را هم پیش‌تر بررسی کرده‌ایم. اگرچه تاپینگ‌های متنوعی برای پیتزا وجود دارد اما تهیه خمیر پیتزا که می‌توان گفت بخش پایه‌ای پیتزاست به میزان کمتری دستخوش تغییر شده است. اگر دنبال طرز تهیه نان پیتزا با یک رسپی آسان و فوری هستید تا بتوانید هر وقت که دوست داشتید در سریع‌ترین زمان ممکن پیتزای محبوبتان را بپزید و از آن لذت ببرید، در ادامه این مطلب طرز تهیه نان پیتزا را همراه با نکات مهم آن آموزش خواهید دید.

مواد اولیه تهیه نان پیتزا

  • خمیرمایه ۷ گرم
  • آب ولرم ۳٫۴ پیمانه
  • شکر ۱٫۵ قاشق غذاخوری
  • آرد چندمنظوره ۲ پیمانه
  • نمک ۳٫۴ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه نان پیتزا

۱. عمل‌آوری خمیرمایه

اول از همه باید خمیرمایه را آماده کنیم. برای عمل‌آوردن خمیرمایه بهتر است از آب ولرم استفاده کنیم. چراکه آب داغ باعث می‌شود مخمرهای درون خمیرمایه از بین بروند و آب سرد نیز برای فعالیت آن‌ها محیط مناسبی نیست. برای همین سعی کنید ظرفی را که می‌خواهید خمیرمایه را در آن درست کنید نیز قدری گرم شده باشد. برای این کار می‌توانید یک بار داخل ظرف را با آب داغ پر و سپس آن را خالی کرده و آب ولرم بریزید. دمای حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌تواند برای خمیرمایه دمای مناسبی باشد. حالا ۱۸۰ میلی‌لیتر یا همان سه‌چهارم پیمانه آب ولرم را درون ظرف مورد نظر می‌ریزیم. نصف قاشق غذاخوری شکر را درون آب ریخته و حل می‌کنیم. سپس پودر خمیرمایه را به آب اضافه می‌کنیم. آب را کمی هم بزنید تا خمیرمایه در آن حل شود و سپس روی ظرف را پوشانده و برای مدت زمان حدودی پنج تا هفت دقیقه آن را کنار بگذارید تا مخمر فعال شود و روی سطح آب حباب‌های ریزی ایجاد شوند.

عملآوری خمیرمایه برای تهیه نان پیتزا

۲. آماده کردن آرد

در فاصله‌ای که خمیرمایه در حال آماده شدن است، ۲۴۰ گرم آرد دو صفر یا چندمنظوره را در یک ظرف می‌ریزیم و به آن نمک اضافه می‌کنیم. نمک به طعم بهتر خمیر پیتزا کمک می‌کند. در صورتی که بخواهید نان پیتزای شما طعم قوی‌تری داشته باشد می‌توانید از نصف قاشق چای‌خوری رزماری خشک، ارگانو، پودر سیر و پودر پیاز نیز استفاده کنید. باقیمانده شکر که مساوی با یک قاشق غذاخوری است را نیز در این مرحله به آرد اضافه کرده و مواد خشک را با هم مخلوط می‌کنیم.

۳. اضافه کردن خمیرمایه به مواد خشک

در این مرحله می‌توانید برای تهیه خمیر نان پیتزا از یک میکسر مخصوص خمیر استفاده کنید. در صورتی که میکسر نداشته باشید می‌توانید با دست تمیز یا هم‌زن دستی نیز خمیر را آماده کنید. ظرف مخصوص خمیرمایه را برداشته و در چند مرحله آرد را به آن اضافه می‌کنیم. ممکن است خمیر شما در ابتدا چسبنده باشد، ناامید نشوید و به مخلوط‌کردن خمیر ادامه بدهید. اگر احساس کردید خمیر شما کمی خشک شده می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و اگر خمیر زیادی شل بود کمی آرد روی آن بپاشید تا به میزان مطلوب سفتی برسد. بعد از اینکه آرد و خمیرمایه برای چند دقیقه با هم مخلوط شدند، وقت آن رسیده که خمیر را به سطح منتقل کنید. در این مرحله ممکن است مقداری سطح خمیر چسبنده باشد که ایرادی ندارد و کاملا طبیعی است.

مخلوط کردن مواد خمیر پیتزا

۳. ورز دادن خمیر

روی یک سطح صاف و تمیز مقداری آرد بپاشید و خمیر را از ظرف به روی سطح منتقل کنید. حالا با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. ورز دادن خمیر به فعال شدن آنزیم‌های پروتئینی و گلوتن موجود در آرد کمک می‌کند. بعد از اینکه خمیر را برای چهار تا پنج دقیقه ورز دادید، آن را شبیه یک توپ گرد درآورده و با انگشت کمی روی سطح آن را به داخل فشار بدهید. اگر خمیر به حالت قبل برگشت یعنی خمیر شما به اندازه کافی ورز داده شده است.

ورز دادن خمیر پیتزا

۴. استراحت دادن به خمیر پیتزا

خمیر را کنار گذاشته و یک ظرف تمیز برمی‌داریم. درون ظرف کمی روغن زیتون یا هر روغن گیاهی دیگر مانند روغن کانولا بریزید. حالا با دست روغن را به تمامی سطح داخل ظرف بمالید تا سطح داخلی آن به خوبی چرب شود و پس از پف کردن خمیر به ظرف نچسبد. خمیر را به آرامی برداشته و درون ظرف قرار دهید. می‌توانید روی سطح خمیر را هم کمی روغن بمالید تا از خشک‌شدن آن جلوگیری شود. حالا روی خمیر را می‌پوشانیم و آن را در یک محل گرم قرار می‌دهیم. اگر مکان مناسبی برای استراحت خمیر ندارید می‌توانید برای چند دقیقه فر را روی دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و پس از گرم شدن فر آن را خاموش کنید و ظرف حاوی خمیر را در فر گرم قرار دهید.

استراحت دادن به خمیر پیتزا

۵. پهن‌کردن نان پیتزا

پس از اینکه اندازه خمیر به حدود دو برابر اندازه اولیه رسید، خمیر را از ظرف جدا کرده و مقداری ورز می‌دهیم تا هوای آن خالی شود. روی یک سطح را آردپاشی کنید و خمیر پیتزا را از ظرف به روی سطح انتقال دهید. روی سطح خمیر را نیر مقداری آرد بپاشید و با دست شروع به پهن کردن آن کنید. وقتی اندازه خمیر به میزان مناسبی رسید آن را بلند کنید و مرکز خمیر را روی دست قرار داده و با تکان دادن آن سعی کنید تا خمیر را بیشتر باز کنید. این کار باعث می‌شود تا مرکز خمیر شما نازک‌تر و کناره‌های آن قدری ضخیم‌تر شوند. حالا می‌توانید خمیر پیتزا را به ظرف یا قالب مورد نظر انتقال دهید. در صورتی که مایل باشید کناره‌های نان پیتزا کمی ضخیم‌تر باشد می‌توانید آن‌ها را مانند تصویر زیر به داخل تا بزنید. در این مرحله نان پیتزای شما آماده است تا مواد پیتزا را به سطح آن اضافه کنید. اگر بخواهید خمیر کمی طعم‌دار باشد می‌توانید با یک فرچه روی آن کمی روغن زیتون مخلوط شده با پودر سیر بمالید.

تا زدن کناره‌های خمیر پیتزا

نکات مهم تهیه خمیر پیتزا

در قسمت قبل تمام مراحل لازم برای تهیه نان پیتزا را برای شما شرح دادیم. در این قسمت قصد داریم تا به مهم‌ترین نکات تهیه خمیر پیتزا بپردازیم تا با مطالعه آن بتوانید نان پیتزای خود را در بهترین حالت آن آماده کنید.

  • مهم است که پیتزا به صورت کاملا یکسان پهن شده باشد و حرارت به طور یکسان به آن برسد. اگر از سینی برای پخت پیتزا استفاده می‌کنید کف آن را کاغذ روغنی که از قبل گرم شده باشد پهن کنید.
  • در رستوران‌ها دمای فر معمولا تا ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود، در حالیکه رسیدن به این دما در فرهای خانگی ممکن نیست. برای همین پیشنهاد سرآشپزها معمولا این است که قبل از قرار دادن خمیر در فر، آن را تا حد ممکن گرم کنید.
  • تا حد امکان از پودر خمیرمایه تازه استفاده کنید.
  • رطوبت خمیر پیتزا باید به اندازه کافی باشد، بنابراین اگر حس می‌کنید خمیر شما قدری خشک شده به آن آب اضافه کنید.
  • به دمای آبی که با آن خمیر را تهیه می‌کنید دقت داشته باشید و حتما از آب ولرم حدود ۴۰ درجه استفاده کنید.
  • برای پهن کردن خمیر تا حد امکان از وردنه استفاده نکنید و آن را با دست باز کنید.
خمیر پیتزا

سوالات متداول درباره طرز تهیه نان پیتزا

حالا که طرز تهیه و نکات مهم درباره تهیه خمیر پیتزا را یاد گرفتیم، در ادامه مطلب به چند سوال مهم درباره تهیه نان پیتزا در خانه پاسخ می‌دهیم تا نکته‌ای از قلم نیفتاده باشد.

راز تهیه نان پیتزای باکیفیت در خانه چیست؟

مهم‌ترین نکته برای داشتن یک خمیر پیتزای تُرد و خوشمزه در منزل، استفاده از میزان مناسب آب است. از آنجا که پخت نان پیتزا در منزل زمان بیشتری نیاز دارد، مهم است که حداقل ۵۰ درصد خمیر پیتزای شما از آب تشکیل شده باشد تا هنگام پخت نان پیتزا خشک نشود.

هنگام تهیه نان پیتزا از انجام چه کارهایی باید بپرهیزیم؟

در تهیه خمیر پیتزا چندین کار مهم است که انجام ندادن آن‌ها جزو نبایدهاست. اول از همه حتما باید به خمیر به قدر کافی استراحت بدهید. به علاوه، ورز دادن خمیر یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماده‌سازی آن است که نباید فراموش شود. و همچنین هنگام پخت باید به آن زمان کافی بدهیم و عجله نکنیم.

برای تهیه نان پیتزا بهتر است از چه آردی استفاده کنیم؟

معمولا آردی که برای تهیه خمیر پیتزا استفاده می‌شود آرد چندمنظوره است. اما در صورتی که می‌خواهید خمیر شما قدری خاصیت جویدنی‌تری داشته باشد می‌توانید از آردهایی که میزان پروتئین بالاتری دارند نیز استفاده کنید.

دیدگاه ها