طرز تهیه کباب ترکی رستورانی در خانه

طرز تهیه کباب ترکی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ستونی از گوشت بریان که بویش در پیاده‌رو می‌پیچد و هوش از سر عابرهای گرسنه می‌برد. چربی براق دونر کباب، به آرامی سرریز می‌شود و دل آدم را آب می‌کند. درست کردن غذاهای رستورانی در خانه بسیار هیجان انگیز است؛ قبلا هم نکاتی برای درست کردن همبرگر خانگی و حتی سالاد سزار رستورانی را با هم مرور کرده‌ایم. این بار نوبت دونر کباب، یا کباب ترکی رستورانی است. در این مطلب طرز تهیه کباب ترکی را با هم بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی رستورانی در خانه

  • گوشت فیله گوساله یا فیله مرغ یا گوشت چرخ‌کردهنیم کیلو
  • پیاز متوسط (خرد شده)یک عدد
  • سیر (خرد شده)چهار تا پنج حبه (یک بوته کوچک)
  • زیرهدو قاشق چای‌خوری
  • پونه (کوهی)یک قاشق چای‌خوری
  • پاپریکای دودی (می‌توانید از فلفل قرمز هم استفاده کنید)یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن و کرهبه مقدار لازم

طرز تهیه کباب ترکی رستورانی در فر

مرحله اول

فر را در دمای 180 تا 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس مخلفات را در غذا ساز بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید. می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی هم ریز و ترکیب کنید که کمی وقت‌گیرتر است. ادویه‌ها را هم در این مرحله اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را روی گوشت بریزید و همه جای گوشت را آغشته کنید؛ حدود یک تا دو ساعت صبر کنید تا مواد به خورد گوشت برود.

مرحله دوم

ورقه آلومینیومی بزرگ و پهنی را با روغن چرب کنید و گوشت میکس‌شده را در وسط آن قرار دهید. فویل را به شکل لوله‌ای بپیچاند و چیزی شبیه سوسیسی بزرگ درست کنید و سر و ته‌اش را جمع کنید و ببندید.

مرحله سوم

فویل را برای 35 تا 40 دقیقه در فر بگذارید و هرازگاهی فویل را بچرخانید تا همه جای گوشت خوب مغز پخت و برشته شود. از یک دماسنج دیجیتالی آشپزخانه استفاده کنید و دماسنج را در مغز گوشت و قسمت میانی‌اش فرو کنید. اگر وسط گوشت به دمای 75 درجه سانتی‌گراد رسیده بود، صبر کنید کمی فویل خنک شود و سپس آن را باز کنید. محتویات داخل فویل را روی سینی فر برگردانید و برای مدت کوتاهی آن را گریل کنید.

مرحله سوم

سینی را خارج کنید. کباب ترکی شما آماده است و کافی است آن را با چاقو اره‌ای تیز و بزرگ، ورقه‌ورقه ببرید و سرو کنید.

طرز تهیه کباب ترکی در تابه

مرحله اول

در این روش هم می‌توانید با فیله گوساله یا فیله مرغ یا گوشت گوساله چرخ‌کرده کباب ترکی خانگی درست کنید.

مخلفات را ریز و آماده کنید (می‌توانید از بیست تا پنجاه گرم قارچ خرد شده هم در مخلفات استفاده کنید).

مرحله دوم

اگر از گوشت گوشت چرخ‌کرده استفاده نمی‌کنید، گوشت را به صورت ورقه‌ورقه ببرید. برای آسان شدن این کار، می‌توانید گوشت یا فیله مرغ را در کیسه فریز بگذارید و کیسه را برای مدتی در جا یخی قرار دهید تا گوشت نیمه منجمد شود. حالا گوشت کمی شکل گرفته و به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید و ورقه‌ورقه ببریدش. گوشت لایه‌لایه‌شده را در ظرفی، با مواد، بخوابانید. دهانه ظرف را با سلفن بپوشانید و ظرف را برای یک تا دو ساعت در یخچال نگه دارید تا گوشت نرم شود و مزه بگیرد.

مرحله سوم

تابه‌ای را روی اجاق گرم کنید و کره و روغن را به آن اضافه کنید. گوشت را در ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا کاملاً سرخ شود و آب بیندازد. حالا مخلفات را اضافه کنید و ادویه و نمک را هم فراموش نکنید. تفت دادن را ادامه دهید تا سبزیجات نرم شوند. سپس، در ماهیتابه را ببندید و در حدود بیست دقیقه روی شعله ملایم بگذارید.

دونر کباب خانگی و خوش‌مزه شما آماده است و می‌توانید در کنار مقداری سیب زمینی سرخ‌شده آن را میل کنید.

دیدگاه ها