کشک چطور درست می شود؟ طرز تهیه کشک خانگی با دوغ یا ماست

طرز تهیه کشک خانگی
سخت
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

امروز می‌خواهیم طرز تهیه کشک خانگی را با دوغ و ماست آموزش دهیم. کشک یکی از انواع لبنیات غنی از کلسیم و پروتئین است که بیشترین مورد استفاده آن در آش است. البته کشک ماده اصلی برخی غذاهای محلی هم هست که به عنوان یک فراورده لبنی از تغلیظ ماست یا دوغ، به صورت خشک یا مایع تهیه می‌شود. این فرآورده لبنی بر خلاف بقیه لبنیات ماندگاری زیادی دارد. از جمله خواص کشک می‌توان به رفع مشکلات گوارشی و افزایش اشتها اشاره کرد. این فراورده لبنی همینطور دارای عناصری است که به تقویت و استحکام استخوان‌ها، درخشندگی پوست و رفع شوره و خشکی سر کمک می‌کند.

در طرز تهیه کشک خانگی از ماست و دوغ ناری استفاده می‌شود. این دو محصول حاوی: کفیر، نوعی دانه پروبیوتیک طبیعی سرشار از ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین کا است. بنابراین، استفاده از این دو محصول لبنی برای تهیه یک کشک غلیظ، خوشمزه و غنی از انواع ویتامین‌ و املاح مورد نیاز بدن گزینه مناسبی است. در ادامه برای دستور تهیه کشک خانگی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کشک خانگی

  • ماست یا دوغ ناری کم چربیک کیلوگرم
  • آب سه لیوان
  • نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کشک خانگی با ماست ناری

مرحله اول

در صورتی که از ماست ناری برای تهیه کشک خانگی استفاده می‌کنید، ابتدا یک کیلوگرم از ماست را داخل یک بطری بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا یکدست شده و حاصل آن یک دوغ غلیظ شود.

مرحله دوم

بعد از آن، نوبت به جدا کردن کره دوغ می‌رسد که یکی از مراحل مهم تهیه کشک است. بطری را به شدت تکان دهید تا چربی آن جدا شود. برای این که کره زودتر از دوغ جدا شود می‌توانید چند تکه یخ به بطری اضافه کنید و تکان دهید تا کره آن جدا شود. اکنون با قاشق مقداری از کره که روی دوغ جمع شده‌ است را بردارید. اجازه دهید مقداری از کره روی دوغ همچنان باقی بماند تا کشک خانگی شما خوشمزه‌تر و البته نرم‌تر شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم از طرز تهیه کشک خانگی، لازم است یک قابلمه بزرگ بردارید و دوغ تشکیل شده را داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. هر از گاهی دوغ را هم بزنید تا همه جای آن به طور یکنواخت حرارت ببیند. حدود 10 دقیقه بعد، هنگامی که دوغ شروع به جوشیدن کرد، شعله را بلافاصله خاموش کنید. اجازه ندهید دوغ بجوشد؛ جوشیدن باعث از بین رفتن کیفیت کشک می‌شود.

مرحله چهارم

در ادامه طرز تهیه کشک خانگی، یک کیسه نخی و تمیز را آماده کنید. پس از این که دوغ کمی خنک شد، آن را داخل کیسه نخی بریزید و با نخ محکم ببندید و از جایی آویزان کنید. زیر کیسه یک ظرف قرار دهید تا آب اضافی کشک داخل آن بریزد. حدود هشت الی 10 ساعت طول می‌کشد تا آب کشک خارج شود. پس از این مدت کیسه را باز کنید و مقداری از مزه کشک را بچشید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری نمک اضافه کنید.

مرحله پنجم

برای فرم دادن به کشک به دست آمده، می‌توانید مقدار دلخواهی از کشک را بردارید و با دست آن را گرد کنید تا شکل یک توپ یا به شکل استوانه‌ای شود. پس از فرم دادن به کشک‌ها، آن‌ها را داخل یک سبد یا آبکش قرار دهید و در محلی که هوا جریان دارد قرار دهید. هر از گاهی کشک‌ها را زیر و رو کنید تا به صورت یکنواخت خشک شوند.

مرحله ششم

پس از خشک شدن، کشک را داخل یک ظرف دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مراحل طرز تهیه کشک خانگی با دوغ ناری

مرحله اول

به عنوان اولین مرحله از طرز تهیه کشک خانگی، ابتدا یک کیلوگرم دوغ ناری را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

مرحله دوم

هنگامی که دوغ به جوش آمد، حدود پنج دقیقه صبر کنید. اجازه دهید تا دوغ مدتی بجوشد. پس از این مدت، زیر شعله را خاموش کنید تا دمای دوغ پایین بیاید.

مرحله سوم

هنگامی که دوغ خنک شد، آن را داخل کیسه پارچه‌ای تمیز بریزید و با نخ محکم سر آن را ببندید.  از جایی آویزانش کنید. زیر کیسه حتما یک ظرف قرار دهید؛ زیرا مواد داخل کیسه همراه با مقدار زیادی آب است که به مرور از کیسه خارج می‌شود. حدود یک ساعت زمان لازم است تا آب کشک به طور کامل خارج شود.

مرحله چهارم

یک سینی بزرگ بردارید و یک پارچه تمیز کف آن پهن کنید. کشک بدست آمده را با دست فرم دهید و داخل سینی بچینید. وقتی که سینی پر شد آن را مقابل آفتاب قرار دهید تا نم کشک گرفته شود.

مرحله پنجم

هر از گاهی کشک‌ها را زیر و رو کنید تا به صورت یکدست خشک شوند. یک روز بعد کشک خشک شده را داخل یک ظرف دردار بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کشک خانگی

  • در صورتی که به کشک طعم‌دار علاقه‌مند هستید، می‌توانید پس از این که آب کشک کاملا گرفته شد آن را به یک کاسه منتقل کنید. به اندازه یک قاشق مرباخوری پودر موسیر و یک قاشق مرباخوری پودر آویشن یا سبزیجات خشک و معطر دیگر به آن اضافه کنید.
  • کشک زرد برای درست کردن غذاهای محلی مناسب است. برای تهیه کشک زرد، باید همان مقدار ماست را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه مخلوط کنید تا رنگ زرد به خودش بگیرد. سپس، روی آن چهار پیمانه آرد الک کرده و مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود. روی خمیر را بپوشانید و سه تا چهار شبانه روز در جای خنک قرار دهید. می‌توانید کشک‌ها را شکل قرص‌های کوچک درآورید و داخل آبکش بگذارید تا هوا از آن عبور کند و به صورت یکدست خشک شوند. کشک زرد به دست آمده را بکوبید و در جای خشک و خنک قرار دهید. از این کشک می‌توانید برای تهیه غذاهایی چون کله جوش استفاده کنید.
  • در صورتی که از ماست معمولی استفاده می‌کنید، باید ابتدا آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا ترش شده و مناسب تهیه کشک شود.
  • برای تسریع ترش شدن ماست می‌توانید یک قاشق فلزی داخل ماست قرار دهید.
  • با توجه به خواص کشک، پیشنهاد می‌کنیم لذت تهیه کشک خانگی را حتما امتحان کنید. بعد از یک بار آزمایش، به خوبی با طرز تهیه کشک خانگی آشنا می‌شوید و باز هم درست خواهید کرد. چه بهتر که خودتان در خانه یک کشک سالم درست کنید تا این که کشک‌های شور آماده را بخورید.

دیدگاه ها