طرز تهیه کله جوش اصفهان همراه با عکس مرحله به مرحله

کله جوش
آسان
3 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کله جوش یکی از غذا‌های محلی و سنتی ایرانی است که متعلق به شهر اصفهان و به طور عمده در شهر‌های خراسان و یزد به سبک و سیاق مختلف طبخ می‌شود. این غذا را با نام‌های کالا جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش، کشک جوش می‌شناسند. کله جوش ترکیبی از کشک، گردو و سبزیجات است اما طبخ آن در شهر‌های مختلف کمی متفاوت است. این غذا به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، بسیار مناسب و منبع خوبی از کلسیم است. پس اگر قصد تهیه این غذای خوشمزه را برای سفره افطار یا وعده شام یا ناهار خود دارید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کله جوش اصفهان

  • کشک پاستوریزه کالهدو پیمانه
  • پیاز متوسطدو عدد
  • سیرچهار حبه
  • نعنا خشکیک قاشق غذاخوری
  • گردو خرد شدهیک‌دوم پیمانه
  • زردچوبهبه مقدار لازم
  • نمکبه مقدار لازم
  • آویشنبه مقدار لازم

طرز تهیه کله جوش اصفهان

مرحله اول

کله جوش هم مانند خورشت ماست و بریانی از آن غذاهای سنتی اصفهانی است که بسیار هم پرطرفدار است. تهیه این غذا ساده است و مراحل پیچیده‌ای ندارد؛ پس همین حالا دست به کار شوید و مواد اولیه مورد نیاز کله جوش را آماده کنید تا با هم یک غذای محلی خوشمزه تهیه کنیم.

کله جوش

مرحله دوم

پیاز‌ها را خرد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس سیر خرد شده را به همراه مقداری آویشن، زردچوبه، مغز گردو اضافه کرده و کمی تفت دهید. بهتر است گردوها را با چاقو خرد کنید تا زیر دندان بیایند.

کله جوش

مرحله سوم

سپس در ظرفی دیگر دو پیمانه آب اضافه کرده و منتظر بمانید تا به جوش آید تا بلافاصله کشک را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. قبل از جوش خوردن حرارت زیر مایع کشک را خاموش کنید و آن را به قابلمه اضافه کنید.

کله جوش

مرحله چهارم

سپس  نعناع داغ را درست کرده و به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه با شعله  ملایم بجوشد.چون کشک کاله به اندازه کافی خوش طعم و نمکی است نیازی نیست به کله جوش نمک اضافه کنید، اما اگر کشکی که استفاده می‌کنید، به اندازه کافی نمک ندارد بهتر است از مقداری نمک نیز استفاده کنید.

کله جوش

مرحله پنجم

کله جوش اصفهانی شما آماده است آن را در کاسه مناسب به همراه نان سنگگ یا نان خشک محلی و سبزی خوردن تازه سرو کنید. نوش جان! جالب است بدانید در بعضی از شهر‌‌ها یک بشقاب بادمجان سرخ شده کنار این غذا سرو می‌شود و حتی در بعضی از شهر‌ها بادمجان را درون کله جوش در حال پخت می‌ریزند.

کله جوش

دیدگاه ها